Hjälp med försäkring

EgoGirl

Trådstartare
Det är bara slutet av februari och jag har i stort sett utnyttjat hela försäkringsbeloppet för vet.vård.

Jag är inte spec insatt i det här med försäkringar, har aldrig suttit i den här situationen tidigare och hoppas någon kan hjälpa mig.

Nu när beloppet är utnyttjat är det "samma sak" som oförsäkrad häst? När börjar försäkringen gälla "på nytt"? Jag inbillar mig att det är när min nästa försäkringsperiod börjar (någon gång i november). Eller är jag helt fel ute?

Skulle jag kunna byta f-bolag och få hästen försäkrad tidigare? Självklart med godkänd besiktning innan.

Det som hänt hästen är en sårskada och inget "vanligt" fel. Det är troligtvis inget hästen kommer lida av i framtiden.

Det här blev väldigt rörigt men vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig. Har inte pratat med f-bolaget än. Allt är bara på tankestadiet än så länge då jag inte ens hunnit få hem hästen från Ultuna än. Men tanken på en oförsäkrad häst skrämmer mig. Nu hoppas ju jag att det här var första och sista skadan för oss som kräver försäkringspengar.

Sv: Hjälp med försäkring

När nästa försäkringsperiod börjar, får du återigen möjlighet till ersättning om du redan har utnyttjat hela årets belopp. Har du väl nått taket kommer du inte erhålla ersättning från försäkringsbolaget förrän nästa försäkringsperiod börjar.

Du kan ringa försäkringsbolaget och fråga om du kan höja vetvården, men en försäkring gäller inte för skador/sjukdomar som uppstått innan försäkringen börjar gälla. Därför skulle ytterligare ersättning till följd av en befintlig sårskada inte vara aktuell, men en höjning kan tex ge dig möjlighet till ersättning för andra sjukdomar och skador som inte har funnits innan höjningen. Vänd dig till bolaget och fråga vad det skulle kosta dig att höja försäkringen, och vilka eventuella reservationer som skulle bli aktuella.

Nu beror det på vilket bolag du har men i alla fall hos Sveland och Dina brukar man kunna teckna en ny veterinärvård för resten av perioden som gäller för allting utom den skada som du "gått i taket" för. Men ring bolaget och kolla.

A

Å nu kan du ha gjort min dag och även mitt liv lite lättare! Hästen är försäkrad hos Dina men jag har inte hunnit skaffa mig någon uppfattning eller satt mig in i försäkringen eftersom jag bara haft hästen sen i november.

Dom kommer få ett samtal från mig snart iaf =)

Och om du inte kan få teckna en ny försäkring i samma försäkringsbolag kan du kolla om det går att teckna en försäkring till - i ett annat bolag. Så får du ju ha dubbla försäkringar fram till dess att du kommer in i ett nytt avtalsår med din försäkringsgivare.

Att byta hästförsäkringsbolag ska man vara lite försiktig med - den skada som funnits innan försäkringen tecknades brukar inte omfattas då om jag minns rätt.

Jag får teckna en ny vet.vård i samma bolag men kommer få en reservation för den här skadan i den nya försäkringen. En reservation som troligtvis skulle försvinna vid nästa försäkringsperiod. Det spelar inte så stor roll om det blir en reservation för det går inte att göra något mer med skadan. Håller inte hästen så har vi redan gjort vad vi kan.

F-bolaget kunde inte uttala sig om det skulle bli reservation eller inte eftersom dom inte fått några papper från Ultuna än pga att hästen inte kommit hem än. Skulle prata med dom på måndag igen för att få veta mer när dom har fått alla papper.

Jag ser lite hopp i den här härvan.

Har man inte ett antal karens dagar när man tecknar en ny försäkring? Försäkringen gäller väl inte allt från första dagen? I bolaget jag har är det 120 dagar innan man får ny ersättning om man kommit upp till taket.

Det vet jag inte än. Men dom sa inget om någon karens. Antar att jag får veta det nästa vecka när det blir aktuellt att teckna en ny försäkring. Kan inte göra så mycket nu när f-bolagen inte fått papperna än.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Ekonomi & Juridik Varning för roman. Jag har nyligen köpt en häst i 120.000 kr klassen. Hästen har en uppenbar defekt som uppkom i tidig ålder samt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 067
Senast: Miaa
·
Ekonomi & Juridik Jag kommer förmodligen köpa mig en valack, 7 år, som för tillfället är oförsäkrad. Jag kommer att försäkra innan jag tar hem hästen...
Svar
4
· Visningar
860
Senast: steve
·
L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 955
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama