Hjälp med förkortning

Sv: Hjälp med förkortning

Kört utanför bangränsen, galopp

Tack! :D Måste ställa ytterligare en dum fråga ... :angel: Är det då på innerplan eller mer mot stallbacke/publikplats som denna häst har varit och snurrat runt? :o

Kört innanför eller på de vikbara plastpinnarna ner mot innerplan, det är troligen inte hela hästen som varit utanför. Man får inte köra men hjulet utanför bangränsen = plastpinnarna.

Fyller på med "b". Vad betyder det?

Det står i raden där det annars brukar stå "k" eller "p"...

Det betyder B-lopp (samma sak som poänglopp, det vill säga icke spelbart lopp).

k o t r (knapp och trådrån)
Visst finns det en förteckning över förkortningarna någonstans på STC:s hemsida?

Jag har letat som en tok men kan inte hitta den... någon som vet var de gömt den?

k o t r (knapp och trådrån)
Visst finns det en förteckning över förkortningarna någonstans på STC:s hemsida?

Jag har letat som en tok men kan inte hitta den... någon som vet var de gömt den?

Token kan inte ha letat särskilt väl: klicka

Que?

Jag kan då fortfarande inte hitta en lista över alla förkortningarna??? Med den googlingen så får du bara en massa resultat där det visas vad som står var i programmet.

Så jag vill fortfarande gärna ha hjälp tack.

Det Popfinger säger är att det inte står på Travsport utan i programmen, all förkortnings-info står om du läser första .pdf-filen.

De fem senaste starterna med kusk, bana,
datum/loppnr, spår/distans, placering, tid, (=
snittid/km förkortad till sek, 18,0 är eg.
1,18,0/km). g = galopp, gu = galopp utgått,
n = något tung bana, t = tung bana,
v = vinterbana, d = diskvalificerad, dt =
diskad trängning, dkub = diskad kört utanför
bangräns, r = rapporterad för orent trav,
k = kvallopp, gdk = godkänd i kval,
dist = distanserad, a = autostart.

Tack Ghost.

Fast det jag hade funderat över var så klart inte med (eller så har jag läst som en kratta igen kanske?), det som fick mig att börja leta efter den där listan som jag var nästan säker på fanns på STC:s hemsida förut var att det stod lopptyp "R" i en kolumn när jag läste info om en häst på STC. Ett lopp som ännu inte gått så R:et kan inte ha hamnat fel och inneburit att hästen blivit rapporterad utan måste stå för något annat.

Någon som orkar utbilda mig?

Tack Ghost.

Fast det jag hade funderat över var så klart inte med (eller så har jag läst som en kratta igen kanske?), det som fick mig att börja leta efter den där listan som jag var nästan säker på fanns på STC:s hemsida förut var att det stod lopptyp "R" i en kolumn när jag läste info om en häst på STC. Ett lopp som ännu inte gått så R:et kan inte ha hamnat fel och inneburit att hästen blivit rapporterad utan måste stå för något annat.

Någon som orkar utbilda mig?

R står i detta fall för Rikstotolopp. Klass 1, 2, 3, Brons, Silver eller Guld.
En annan förkortning som ibland används är "avs", vilket betyder avsittning. När någon klivit ur eller ramlat ur pga tex en olyckshändelse.

*knapplån*
Jag gnäller själv på att travsport.se är opedagogisk och att det saknas information. I detta fall kan vi dock inte klandra STC. På varje "Hästsida" finns en "Hjälp-knapp" och där finns den mesta info som efterfrågas i denna tråd. Problemet är väl att ingen ser eller använder denna knapp.

Jag har använt travsport.se varje dag sedan den kom och har faktiskt själv aldrig klickat på "Hjälp" förrän idag... :o

("Hjälp-knappar" och "Instruktionsböcker" är inget för män... ;))

Hjälpsidan: http://www.travsport.se/sinfo?kommando=visa_hjelp&kategori=hest_resultat
Lopptyp Visar vilken typ av travlopp hästen deltagit i. De olika förkortningarna innebär: r=rikstotolopp, k=kvalificeringslopp, km=kvalificeringslopp monté, p=premielopp och b=b-lopp.

På nämnda hjälpsida finns även en knapp "Förkortningar" och i detta fall är det väl "Tävlingsförkortningar" som efterfrågas. Det finns även "Banförkortningar", "Färgförkortningar" och "Landsförkortningar".
Förkortningssidan: http://www.travsport.se/hjelp/HjelpIndex.jsp

Detta med förkortningar är ju ständigt återkommande. Nu kan vi hänvisa till "Hjälp-sidan" i fortsättningen. :D

Tack för svaret Popfinger!

Och där Giantchill var ju svaret på det jag sökte!!! Jag VISSTE väl att jag sett förkortningslistan på travsport.se... men jag kunde tusan inte komma på var!

Nu ska vi se hur länge det dröjer innan jag glömt det igen då :D

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Unafraid
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
319
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
970
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag har ramlat av hästen och kommer under en längre tid enbart ha en arm att göra saker med. Vill hjälpa till så mycket jag kan hemma...
2
Svar
22
· Visningar
1 083
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar