Hjälp med fodret Akut.

N

Nataliiie

Just nu har jag en medryttarhäst jag kanske ska köpa.
jag tycker bara att hans fodersats är lite speciell.
Han är en överviktig korsningsvallack (troligen shire/holländsk ponny ca 155)
Jag brukar inte mer än kvällsodra men på hans tavla står de:
Morgon: 0,5 kg kraft+mineraler
sen får han för hoppningsvis hö :)
(lunchhö i hagen, problemet är att dom är 2 hästar i hagen o han äter upp sitt hö dubbelt så fort, sen går han i väg till den andra hästens höhög)
Kväll: 0,5 kg kraft
1kg betfor+mineraler
1 kaka hö.
han går ute i gräshage från ca 8-20 o rids 1-2 timmar, ibland skrittar jag ut i skogen o ibland ett ordentligt dressyrpass.
han har precis satts igång igen, han har stått sen i december,
Han är väldigt tjock o jag har ingen aning hur jag ska banta honom, han får inte speciellt mycke mat, havren är bara att stryka han är redan en liten energiknippe.

Nån som har tips på hur hans fodersats skulle kunna se ut o hur jag kan få ner han ca 50 kg.
tack på förhand.

Sv: Hjälp med fodret Akut.

säkert runt 600 kg, skulle inte förvåna mej om han vägde mer för han är verkligen tjock.
nej, det har jag inte. Jag tror ägaren har koll på de än så länge.

Ofta är kraftfodret boven i dramat. Lär dig räkna foderstater så du har lite koll och använd analyserat hö så blir det lättare.
I nuläget skulle jag ge tillräcklig mängd grovfoder (och väg höet! vad är en "kaka"??) för att täcka hästens tuggbehov och hålla igång magen. Vad som kan vara rimlig mängd är olika beroende på vem man frågar, men jag tycker ca 2 kg ts (ts=torrsubstans=fodrets vikt minus vattnet. Hösilage innehåller mer vatten än hö: lägre ts) per 100 kg häst. Så därför måste du veta vad din häst väger.
Och sen skulle jag ta bort allt kraftfoder. Ha kvar nån näve som skrammel i krubban om han blir orolig när de andra får.
Och framförallt öka motionen. Men tänk på att övervikt sliter på lederna så därför är långa skogspromenader mkt nyttigt!!

Tyvärr är det ju inte jag som äger honom (än).
Men jag ska troligen köpa honom (om han blir bättre, han är lite utav en problemhäst just nu)
så jag kan inte ändra så där jätte mycket på fodret för alla andra häsytar i stallet har samma fodersats.
Jag rider o rider, de hjälper inte mycket. ibland upp emot 4 timmar (mest skrittar) efter 10 min trav flåsar han som man galopperat i full galopp på en äng (lite överdrivet men ni fattar)
konditionen är kortsagt usel.
Tips på hur jag får upp konditionen snabbt?

ok det är svårt att säga när du inte vet analysvärden men ta bort allt kraftfoder, ge ca 10 kg hö.

Men det är inte mycket att göra åt hans foderstat om du inte kan ändra den.... :confused:
Låter väldigt konstigt att alla hästar i stallet har samma foderstat, det är iaf ovanligt att alla skulle ha exakt samma förutsättningar och behov.

När det gäller att förbränna fettet är långa skritturer eller promenader bäst och det är nog det du ska satsa på i första hand. När han gått ner kan du bygga kondition. Och det gör du bäst med intervallträning som man successivt ökar.
Hur ofta rider du? Jag har själv haft medryttarhäst som jag fått ta ansvar för ridningen själv och den hästen var i stort behov av uppbyggnad (muskler och kondition). Men man kommer inte långt om man som jag då, red två dagar i veckan. Och dessutom inte kan ändra fodret.
Då är det nästan bäst att bara rida ut för ens egen skull, på lagom nivå för hästen förstås, men att inte ta fulla ansvaret för att bygga upp hästen. Om du köper den kan du sätta igång ordentligt.

ska prova de. Tack på förhand

Alltså är du säker på att hästen verkligen är TJOCK så den itne bara är uppsvälld eller bukig?
För på det du skriver så låter det ju som den knappt får något alls.
Visst kan ju 2 kg kraft (inkl betfor) göra ganska mkt, men isåfall borde den ju gå ner i vikt om du tog bort det.
Men då vet jag ju iofs inte hur mkt hästen får under dagen, men får den bara en "kaka" på kvällen (brukar ju vara Max ett par kg..)
Men de kanske får mer än det låter..

Tänk också på att en häst som stått i 4-5 månader behöver sättas igång, så ni inte sätter igång den för hårt, speciellt inte om den nu är överviktig.
Korta pass i skritt till att börja med!

Men det är inte mycket att göra åt hans foderstat om du inte kan ändra den.... :confused:
Låter väldigt konstigt att alla hästar i stallet har samma foderstat, det är iaf ovanligt att alla skulle ha exakt samma förutsättningar och behov.

När det gäller att förbränna fettet är långa skritturer eller promenader bäst och det är nog det du ska satsa på i första hand. När han gått ner kan du bygga kondition. Och det gör du bäst med intervallträning som man successivt ökar.
Hur ofta rider du? Jag har själv haft medryttarhäst som jag fått ta ansvar för ridningen själv och den hästen var i stort behov av uppbyggnad (muskler och kondition). Men man kommer inte långt om man som jag då, red två dagar i veckan. Och dessutom inte kan ändra fodret.
Då är det nästan bäst att bara rida ut för ens egen skull, på lagom nivå för hästen förstås, men att inte ta fulla ansvaret för att bygga upp hästen. Om du köper den kan du sätta igång ordentligt.
Dom andra är en 26årig d-ponny och en 20 årig arab, jag kan snart ändra då vi ska köpa honom, rider näst in till varje dag :)

Alltså är du säker på att hästen verkligen är TJOCK så den itne bara är uppsvälld eller bukig?
För på det du skriver så låter det ju som den knappt får något alls.
Visst kan ju 2 kg kraft (inkl betfor) göra ganska mkt, men isåfall borde den ju gå ner i vikt om du tog bort det.
Men då vet jag ju iofs inte hur mkt hästen får under dagen, men får den bara en "kaka" på kvällen (brukar ju vara Max ett par kg..)
Men de kanske får mer än det låter..

Tänk också på att en häst som stått i 4-5 månader behöver sättas igång, så ni inte sätter igång den för hårt, speciellt inte om den nu är överviktig.
Korta pass i skritt till att börja med!
Jag är 110% säker på att han är tjock :)
Han har alltid vart lite småmullig av sej.
Men han är ändå grov i kroppsformen, kom till i tjuvbetäckning så vi vet ju inte säkert hur han ska se ut om man säger så.

Ja en lättfödd överviktig pony, en gammal häst och ett fullblod brukar skilja sig gaaanska mycket i behov. Jaja, inte min sak.
Och ang. en "kaka". När jag mäter är en kaka hö 1 kg och en kaka hösilage är typ 10-15 kg. ;)
Lycka till!

Hur mycket vatten ska man ha i betfor?
Om man har 1 kg betfor, hur mycket vatten ska man blötlägga de med?

1 kg betfor är väl ca 3,5 liter. Så då borde det ju behövas 7-8 liter vatten..

Tycker han verkar få väldigt lite hö däremot. Ta bort kraften helt och ge mer hö på kvällen. 1 kaka är ju bara 1-2 kg.

Tycker han verkar få väldigt lite hö däremot. Ta bort kraften helt och ge mer hö på kvällen. 1 kaka är ju bara 1-2 kg.
Haha ah, men problemet är att han äter upp andra hästarnas hö, dom lägger högar i hagen, lika mycket i varje. Han äter upp dubbelt så fort, sen går han till nästa hög. Så han får i sig väldigt mycket iaf.

Vad är de du får ändra i foderstat? Hur mkt går han? Hur hårt går han? :)
Samma plus 1/2 2litersmått med kornkross,
skritt trav o lite galopp, näst intill varje dag, skritt ca 2 tmmar sen rider 1 timme.

Haha ah, men problemet är att han äter upp andra hästarnas hö, dom lägger högar i hagen, lika mycket i varje. Han äter upp dubbelt så fort, sen går han till nästa hög. Så han får i sig väldigt mycket iaf.

Då får man lova att binda upp dem vid fodring. Annars är det ju helt omöjligt att hålla koll.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 386
Senast: CFrisk
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 559
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 315
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 272
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar