Hjälp med foder och klåda??

solhattar

Trådstartare
Vi börjar med klådan har haft min islänning i 3 veckor och för nån dag sen såg jag att han är som mjällig under manen på ett ställe,funderar på att klippa honom under manen och sen shamponera honom med nåt mjäll shampo,är det nåt annat man kan göra och vad kan detta bero på??
Sen funderar jag över maten på mina hästar,den här islänningen får 5 kg hö,1dl betfor,3dl kornkross,1 dl mineraler.underar på att ta bort betforn helt då han haft fång för några år sedan.Vad tycker ni andra vad ska man ge honom,han är lite slö just nu och vill få han lite piggare,men är rädd för fång igen med,han är under igångsättning och lite för tjock..
 
Sv: Hjälp med foder och klåda??

Just nu antar jag att han sätter vinterpäls = slö, min dam är i kondition men orkar ändå ingenting under pälsningen. Du kanske ska vänta lite, eller inta ha så bråttom iaf :)
 
Sv: Hjälp med foder och klåda??

Ta bort kornkross. Har han haft fång är det onödigt ge någon form av stärkelserikt foder. Har du analyserat grovfodret? Det bör du göra. De flesta hästar klarar sej bra med ett gott grovfoder, lite betfor och mineralerna. Lucern om så behövs, och hur mkt grovfoder du ska ge behöver du en analys för. Hästar blir ofta lite slöare vid pälssättning, det kan pigga upp att klippa lite.
 
Sv: Hjälp med foder och klåda??

Lusern och betfor är bra mat för fånghästar. Melassfribetfor är att föredra, men hittar man inget kan man skölja sin betfor. Spannmål bör du undvika. Förutom detta ett riktigt bra grovfoder där du bör ha analys på.

Till pälssättning behövs mycket protein.
 
Sv: Hjälp med foder och klåda??

Tack för svar,jag trodde att det var betforn som var farlig för fånghästar,veterinären sa det till mig?? men ska jag ge honom något annat än kornkross då,ex havre??
 
Sv: Hjälp med foder och klåda??

Nej, havre är också stärkelserikt. Du ska inte ge något alls av det. Inget korn, ingen havre, ingen majs, inget musli. Det räcker verkligen med ett bra grovfoder, lucern och betfor. Som sägs ovan så skölj igenom betforn och blöt den ge det med mineraler och lucern om det behövs, som sagt analysera höet så ser du att du ger allt som behövs.
 
Sv: Hjälp med foder och klåda??

låter som exsem, har du precis köpt hästen.
Just nu mjällar alla exsemhästar i stallet hos oss, likadant varje höst.
Horsol fungerar men är starkt, min häst svullnar av den behandlingen.
rakade min häst under manen igår för 4.de gången på båda sidor för att komma åt att borsta.
Har nu smörjt in hela mankammen sen skall manen tvättas en solig dag.
 
Sv: Hjälp med foder och klåda??

Ja jag köpte honom faktiskt i dag:) Har sett att han är mjällig över hela kroppen,funderar på om det kan vara fukten,dom står ute för det mesta och blir blöta då och då kan ju kanske ta ett tag för dom att torka och att det då blir mjälligt.Har nu tagit bort all mat och ger nu 5 kg hö,ska man testa att ge 1 dl betfor och 1 dl mineraler? Märkte förresten i dag att han var hård över manken och blev lite nervös,det är bla därför jag tagit bort allt och inget mer gräs i hagarna..
 
Sv: Hjälp med foder och klåda??

Kör med hö och betfor/mineral. I normala fall är gräs inte farligt. Tjatar på-analysera höet!!! Det måste för att du ska veta hur mkt han behöver.

Är han vet.bes?? Eksem - det syns tydligt efter sommaren så det bör synas. Du har nyss köpt hästen och flyttat den?? Det kan vara en reaktion på mijlöombyte. Du kanske har mycket knott?? Svårt hjälpa så här, har du ngn erfaren människa i närheten att fråga?
 
Sv: Hjälp med foder och klåda??

Analysera höet ska jag göra nu eftersom vi har köpt hö för i år.5 kg tror jag är ganska bra då han behöver bantas fortfarande,tror nog att jag ska ge honom 1 dl sköljd betfor och mineraler och kanske 1/2 dl majsolja,tills jag fått svar på analysen.Tror inte att det är eksem eftersom han är veterinärbesiktad och så,kan ju kanske vara miljöombytet eller torr hud,därför tänkte jag ge majsoljan..Men vad ger man mot energin om man inte kan ge kornkross??Han är lite slö just nu förmodligen för att han sätter päls.
 
Sv: Hjälp med foder och klåda??

Alltså olja är ren energi, att din häst är slö kan bero på flera saker. Dels nämner du övervikt, en tjock häst är ofta slö men sedan har du pälssättning som kan ge en viss symptom på slöhet. Som det är nu så bör du se upp med överskottet av energi, energi som inte förbrukas sätter sig som fett.
 
Sv: Hjälp med foder och klåda??

Så jätte tjock äär han inte att han borde bli trött av det,det mesta har vi lyckats sprungit bort.Så extra fett för den torra pälsens skull är inte heller bra??
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ännu en klådtråd idag, men ej om underliv. Jag har senaste 2-3 veckorna haft klåda på kroppen. Överallt utom i ansikte, hårbotten...
Svar
17
· Visningar
1 762
Senast: Retina
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Hästvård Min ponny har kliat svansen några dagar i rad nu och i måndags hittade jag avskavd päls/kal hud under svansroten på ena sidan om...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: Seabaz
·
Foder & Strö Jag har en islänningarna som jag ska börja ge lite kraftfoder då han rids mycket och behöver lite energi,han hade en kolikkänning för en...
Svar
4
· Visningar
1 148
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp