Hjälp med flicknamn

K

kayday

Har hakat upp mig på det här med namn till vår tre veckor gamla dotter. Hade tänkt Zaida tidigare, men nu säger alla att det låter arabiskt. Jag är svensk & hennes pappa latino så det ska fungera på både spanska & svenska. Vill att det gärna klingar spanskt. Trodde hon själv skulle berätta för mig vad hon ville heta men icke :) Vad får man för asociassioner till Isaura? Funkar det på svenska? Kan kallas Isa... Funderat på Alma. Släktnamn är Aurora & Inez. Hon är lugn, supersöt men tuff & vet helt klart vad hon vill. Vill att det ska vara ett rakt på men ändå vackert namn. Förslag? Åsikter?

Sv: Hjälp med flicknamn

Isabell är otroligt vackert men ändå rakt och enkelt.
Passar ju utomlands också :).

Zelda, Zalma, Bella, Isabell....Var vad jag kom på rakt upp och ner. Stavning mm kan man ju göra som man vill med.

Jag tycker Zalma är finast.

Jag gillar Franka. Huruvida det fungerar utomlands eller så har jag ingen aning om. Tycker bara det är så fint och det betyder "den fria" enligt Svenska namn.

Har hakat upp mig på det här med namn till vår tre veckor gamla dotter. Hade tänkt Zaida tidigare, men nu säger alla att det låter arabiskt.
Arabiskt? Möjligen med den stavningen då...
Stava det Saida i stället så tycker åtminstone jag att det är väldigt svenskt! :idea:

Vi hade ocksa det "problemet" att namnet pa var dotter skulle fungera pa bade svenska och tyska. Även ligga rätt i tiden i bada länderna. Här är tex Lena det mest populära tjejnamnet, men hur manga nyfödda flickor heter det här (även om det saklart skulle fungera). Vissa namn som jag föreslog skrattade sambon bara at och sa det heter man ju i mammas/mormors alder (tex. Alma).

Inez tycker jag är jättefint.
Jag tycker inte det är ngt fel pa Zaida heller.

Inez tycker jag är jättefint, vår ena flicka heter det i andranamn.
Aurora heter två av barnen i släkten i andranamn, även det är fint tycker jag.

Elizabeth (med z blir det internationellt fungerande)
Wanda
Cathrine
Katarina
Christina
Gunnel
Gunhild
Margareta
Iris
Izabell (med z blir det internationellt fungerande)

S eller Z tycker jag inte spelar ngn roll för att det ska bli internationellt.
I Tyskland blir uttalet ett annat om det är ett Z ist för S.

Spanska har jag inte sa bra koll pa, men jag tror man ska försöka stava alla namn sa enkelt som möjligt om man vill ha det fungerade i flera länder.

Arabiskt? Möjligen med den stavningen då...
Stava det Saida i stället så tycker åtminstone jag att det är väldigt svenskt! :idea:

Tycker jag oxå.

Och vad spelar det för roll om någon tycker det låter arabiskt?

Mina barn heter Rasmus (grekiskt) och Tilde (tyskt).
Rasmus betyder älskvärd och Tilde betyder styrka :)

Tack för alla svar! Vad skönt att ni inte tycker Zaida/Saida låter arabiskt. Zaida är spanska stavningen. Saida är arabiskt & svenskt. Zalma var superfint! Det skulle hon passa som. Excisterar det? Min ursprungliga idé var Saida Aurora Inez. Sen kom Isaura Inez. Ju mer man börjar fundera, desto svårare blir det..

Salma Hayek är ju en skådespelerska med mexikanskt ursprung så jag antar att det är ett "spanskt" namn....

Jag tycker det är fint iallafall:D

Jag tror att det blir lättare för oss att hjälpa dig om vi får se en bild! :D :p

Det var någon som skrev att Zaida ser mer svenska ut om man istället stavar det Saida och det håller jag med om. Jättefint namn ju!

Är så himla oteknisk. Försöker sätta in en bild men lyckas inte:confused:
Har tänkt på Mirabela också. Fint!
Just det, haha Salma Hayek. Hade glömt det.
Men nu börjar jag trots allt nästan bestämma mig för Saida. Är ju det hon hetat i magen & det passar henne! Alla kommer ju ha åsikter vad man än väljer för namn. Så skönt det var att få höra kommentarer från kloka utomståenden!

Är så himla oteknisk. Försöker sätta in en bild men lyckas inte:confused:
Har tänkt på Mirabela också. Fint!
Just det, haha Salma Hayek. Hade glömt det.
Men nu börjar jag trots allt nästan bestämma mig för Saida. Är ju det hon hetat i magen & det passar henne! Alla kommer ju ha åsikter vad man än väljer för namn. Så skönt det var att få höra kommentarer från kloka utomståenden!
DÄR har du nog facit.

Tre av våra barn har vi haft ganska bestämda namnförslag till och när vi har sett att namnen passat dem har vi varit jättenöjda med det!
Den fjärde av dem (trean) hade vi ingen riktigt bra plan för och det var först sista dagen vi bestämde oss för vad han skulle heta. Och ärligt talat, jag kan inte påstå att jag är 100% nöjd med namnvalet, men både jag och maken ska gilla namnet och då kan det vara så ibland.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka