Hjälp med flicknamn

Sv: Hjälp med flicknamn

Känner många svensk/latinofamiljer och förekommande namn är bla: Sara, Felicia, Martina, Amanda, Isabel, Paloma, Beatriz...

Men Alma som du nämner är ju så himla fint, vacker betydelse på spanska också!

Hihi, jag heter Saida i förnamn. :D Har ett vanligt "svenskt" efternamn.
Mitt namn är ursprungligen norrländskt då jag är döpt efter min mammas farmor som också hette Saida.

Jag är 100% svensk, så visst kan svenskar också heta det! :) Men jag håller med dig om att i vissa sammanhang låter det lite arabiskt eftersom det även är ett vanligt namn i arabländerna. Men jag ser inget fel i det faktiskt. :p
Dock är jag blond och blåögd så folk blir ofta förvirrade eftersom de förväntar sig en mörk skönhet. :grin:

Det enda som är negativt med det namnet är att man typ alltid får höra "... kan du spå/är du en spågumma? :D" Haha, inte så jättekul efter 405304683 gången man hör det. :p

vad roligt! jag känner inte själv någon saida! min dotter däremot ser inte ett dugg svensk ut. hon fick allt ifrån sin far:)
men nu har vi bestämt oss & det blir CIARA:love: (s-ljud) perfekt för det funkar även på engelska! min pappa är canadensare så det går ihop med hennes båda efternamn. ett spanskt & ett engelskt. så: ciara inez aurora. tack för alla förslag dock!

Jag är från Norrbotten så för mig är Saida klockrent ;) Jag skulle också undra om du kunde spå :D Fy på mig. Nej jag skulle aldrig säga det högt till dig eller någon annan.

vad roligt! jag känner inte själv någon saida! min dotter däremot ser inte ett dugg svensk ut. hon fick allt ifrån sin far:)
men nu har vi bestämt oss & det blir CIARA:love: (s-ljud) perfekt för det funkar även på engelska! min pappa är canadensare så det går ihop med hennes båda efternamn. ett spanskt & ett engelskt. så: ciara inez aurora. tack för alla förslag dock!

Ciara är annars ett irländskt namn som uttalas Kee-ra. (kan vara bra att veta om någon läser upp hennes namn någon gång och uttalar det så)

Ciara med s är för mig lite svårt att få ihop, även om jag vet att en känd artist heter det. jag tror det är en "modern" stavning av Sierra.

Grattis till er fina dotter! :love:

källa:http://www.behindthename.com/php/search.php?terms=ciara&nmd=n&gender=both&operator=or

Senast ändrad:

ja jag har också tänkt på att det kan uttalas så. men jaja, inget namn är perfekt. de i hennes närhet vänjer sig ju iaf & det är ju det viktiga. var den stavning som såg bäst ut!

Jag har absolut ingenting med detta att göra egentligen men jag måste ändå säga att jag tycker det är lite oschyst mot ett barn att ge denne ett namn som den hela sitt liv kommer få höra uttalas och se stavas fel, bara för att ni bestämt ett eget uttal på det. Som prinsessfeminist säger så uttalas det med K på engelska. Om det är uttalet Sierra ni är ute efter så tycker jag det är ett minst lika fint namn, och som gemene man dessutom kan både stava till och uttala.

vi kommer troligtvis att bo i pappans hemland också(latinoamerica). så heela livet kommer inte folk säga fel:) finns fler uttal också på namnet. siara på svenska, inte sierra.

Senast ändrad av en moderator:

Uttalsregeln i svenska alfabetet är alltid att C före en hård vokal uttalas K. Tänk dig cool, candy, courtney, corvette för att ta några exempel.
C framför ett I ska enigt regeln uttalas S dock är det nog lätt hänt att folk kommer tro att det uttalas som "Kiara".
I övriga latinska alfabet så uttalas C alltid som K. Så oavsett vad ni bestämt kommer nog er dotter få leva med att bli kallas Kiara av utomstående, skolan etc.

Jag är själv uppvuxen med ett namn som ingen någonsin kunde uttala (förutom i det landet där namnet kommer ifrån) så det slutade faktiskt med att jag bytte tilltalsnamn till mitt andranamn i tonåren och när jag var vuxen ändrade jag stavningen på mitt förstanamn så nu kan alla uttala det :)

Vad ville jag med detta? Bara att föräldrar ska tänka ett snäpp extra när de namnger sina barn så de inte ska behöva ha det jobbigt som tonåringar p.g.a sitt namn - de kommer ha det jobbigt nog ändå.

jamen då kanske vi ska stava det siara då. trodde inte det fanns, men nu har jag kollat runt lite (vad gjorde man utan internet?) & versionen finns ju. inte en enda i sverige dock.. blir ena kladdiga papper vi skickar in till skatteverket:)

Jag, som bor på Irland, håller med de andra. Vill du att det internationellt ska uttalas Siara så tycker jag du ska stava det så. Hellre att ni hittar på en egen stavning än att folk ska tycka "varför stavar de det så om de inte vill att det ska uttalas så". Jag tycker det är fint, Siara alltså. Kiera också, fast med K.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka