Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

A

asmodeus

Hej. Masserar en 4åring med kroppsliga problem åt ett par gubbar. Jag har gett dem förslag på skrittmotion över stock och sten, för att få den här väldigt rastlösa och mycket muskelömma (främst över rygg området- seltryck?) unga herren, INNAN de tar in honom i gummigropen. Egentligen tycker inte jag att gummigropen verkar vara någon höjdare på en häst som man kan misstänka knä/has problem med på höger bak. Det ENDA benet på hästen som INTE är röntgat, men ni vet hur svårt det är att övertala travgubbar...

Hästen är inte inriden och bör EJ heller ridas med de ryggproblem han har. Jag fick liksom slut på idee´r, förutom att jag vill att de ska byta sele eller åtminstone köpa uppfyllnad till n.v. sele och skära ut för manken så att den går fri från tryck, samt just att promenera med honom runt stenar, stockar ja allt sånt så att han måste sänka huvudet och lyfta på sina fötter i lugn takt. Naturligtvis då utan utrustning i början. Han har knappt varit ute i skogen ännu.

Är det någon här som har några fler bra alternativa träningstips att för mig förmdela till dessa två förvånansvärt "freeminded" travgubbar, men som ändå har sin gräns. Hästen står på en travbana. Och där finns allt, som har med kuskens bekvämlighet att göra.. Hästarnas är det lite sämre med. Ja, ni vet. Hoppas på ett svar. Hästen har till juli ut på sig, blir han inte bättre så tänker de ta bort honom.
 
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

Selar de PÅ manken??? :crazy: Är hästen tom i främre delen Longissimus/Latissimus? Annars trycker förmodligen inte selen.

En travsele ska sitta bakom manken dels för att inte trycka på manken och dels för att fe frihet för frambenen.

Gummigrop är inte smart på en häst med de problem du beskriver, jag hade sagt till dem att byta ut gropen mot skritt med LÄTT vagn alternativt som min ET sa till mig, skippa vagnen och jobba honom för hand.

Försök inte att hitta på någon halv-variant när du pratar med travfolk utan säg till dem att tömköra mycket och gärna snirkla runt saker och kör cavaletti.

Travgubbar kan de också bara man säger till dem, och de som inte kan får räknas som hopplösa fall men såna finns det ju överallt.

Givetvis är det bra att förklara varför det är bra att göra så, men jag skulle absolut ge "grop-förbud" tills hästen inte hade så ont i musklerna längre.
 
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

Om det är ont om skog och mark kring banan men finns tillgång till en skrittmaskin (killar/gubbar brukar gilla maskiner ;) ) kan det kanske vara en hjälp att lägga ut bommar i skrittmaskinen som gör att pålle får lyfta på fötterna....lagom avstånd och lagom länge då förstås :idea:
 
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

Kom på att jag hörde om en kille som byggt en speciell konvalecenthage där hästen fick gå som i serpentiner i en labyrint för att komma från punkt A till B. Antar att den riktiga hagen tog vid efter punkt B så att hästen inte blev helt snurrig i bollen efter en dags hagvistelse. ;)

Nu får ni inte tro att jag personligen önskar mig en massa hjälpmedel. Jag skrittar mer än gärna i skog och mark.
Skönt för själen :love:
 
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

lsz skrev:
(killar/gubbar brukar gilla maskiner ;)

:angel: Jag har köpt en Pro-Trainer:angel:

Men tycker för den skull att det är rätt kul att tömköra... över bommar!
 
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

Jogga med lätt vagn och huvudet långt fram/lågt löser nog dom där problemen.

Brukar "råda" att avsluta passen med ett par km så. Och dom som "lydigt" följt det har friska och fungerande ryggar idag!
+ min egen då!
 
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

Det verkar som att du borde förklara att hästen MÅSTE trivas för att kunna prestera optimalt! känns ju eg. självklart men tydligen inte för alla! sätt hästens väl i första rum och den ger allt den kan tillbaka!?M
 
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

Hej. Nej, de selar inte precis över manken, men du vet kanske hur de flesta relativt gamla travselar ser ut. De ger inte speciellt mkt mankfrihet inte. EN sak som vi i ridsportvärlden faktiskt är före travet med är just att seltryck kan vara lika illa som en illasittande sadel. Den här hästen har det konstaterat, eftersom han är VÄLDIGT öm just i longissimus/latissimus/ och har också skav mitt på manken. Ägaren säger också att selen glider fram och tillbaka vilket säger ännu tydligare att den ICKE är bra för den här hästen.

Jag har påpekat att jag INTE tycker att gummigropen är en bra idé för den här hästen, och i nödfall då endast i skritt men det verkar vara omöjligt för dem att få honom att skritta i den (inte underligt, hade jag ont skulle jag nog också ladda på för att "komma ur" det tunga underlaget).

Jag föreslog skrittmaskin eftersom jag tänkte att det måste ju finnas här på en travbana (lata karlar) men det gör det tyvärr inte.

MEN ägaren hade faktiskt på min rådan varit ute och gått med honom för hand i ca 30 minuter idag så det tar sig. Han är också faktiskt redan införstådd med att skritt är den bästa gångarten för den här hästen för att kunna återhämta sig. Den andra ägaren är inte riktigt lika klok men jag ska ta åt mig av era tips om att tala klarspråk till karlar.

Hästen i sig säger till mig att det är något fel med HÖGER bak, dvs det oröntgade benet. Jag ska nat. göra allt jag kan för att få dem att kolla det, men jag tog mig an hästen för att veterinären hade rådit dem till att ta ut en massör, och som sagt hästens "slutdatum" var redan bestämt då. Jag har svårt att ta det, ridmänniska som jag är. Vid 4 år har ju livet knappt börjat för en ridhäst medan det kan vara slut på travbanan. Och jo jag vet, det handlar om pengar. Men det vore Väldigt roligt om jag kunde hjälpa den här hästen på något sätt, och då menar jag inte bara genom att massera honom, utan att få ägarna att kanske lägga några extra kulor på att även kolla upp höger bak.

Skriv gärna fler träningstips som inte redan skrivits!!. Tack för de jag hitills fått. Som sagt, selen måste åtgärdas och det vet de om, och det finns ingen skrittmaskin. Att bygga en labyrint i hagen kan vi nog glömma rakt av. Den går med en annan häst som ägs av en annan gubbe och hagarna på travbanorna är inte stora direkt..
 
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

En häst är en häst oavsett om den är en travare eller ej.

Om du är massör borde du veta vad du ska ge för rekommendationer i stället för att rådfråga ett gäng människor som förmodligen inte är massörer.

Själv fick jag tipset om att använda "svansryckare" för att det är så himla bra senast i helgen. :crazy: :mad:

Sen är det kanske en smula oetiskt att sitta och diskutera sina kunder på ett forum, jag skulle bli tvärsur om någon hade gjort det som behandlat mina hästar. :devil:

edit: Även om du är färdigutbildad borde du ju ha möjligheten att kontakta dina lärare/handledare.
 
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

Regel nr 1 för dig i rollen som massör borde vara att möta varje kund
med respekt och utgå från att ägarna vill sina hästar väl oavsett om det är "travgubbar", "dressyrtanter" eller annan "löst folk".
 
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

Hej. Jovisst är det så att en häst är en häst. Men det skiljer sig VÄLDIGT mkt på "deras" träningsmetoder och en annans. Jag kan inte så mkt om trav (ännu) och jag är heller inte färdigutbildad. Jag har fortfarande det praktiska provet kvar att göra. Sen nämner jag ju heller inga namn på 2klienterna" och det jag ville fråga Er främst var om ni hade fler lugna träningstips som fungerar att göra på en anläggning med en stor bana som centrum , inga hagar som är nåt att tala om, och ingen direkt skog i närheten. Jag har slut på ideér i mitt huvud, därför bad jag om tips.
 
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

lsz skrev:
Regel nr 1 för dig i rollen som massör borde vara att möta varje kund
med respekt och utgå från att ägarna vill sina hästar väl oavsett om det är "travgubbar", "dressyrtanter" eller annan "löst folk".
Det är klart att jag gör det! De skulle aldrig kontakta en massör om det inte vore för att de sett resultat tidigare/och/eller tror på det som alternativ behandlingsform. Det säger väldigt mycket om mina "klienter"!!! Jag har ju redan i första inlägget skrivit att de vill hästens bästa, men det är dåligt med alternativa träningslösningar för deras del. Jag vill nat. hjälpa till med den biten också, men nu har jag inga fler ideér att komma på.
 
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

Det är helt OK att fråga, men du ska tänka på att inte lägga ut så mycket bakgrundsinformation. Just nu vet vi mer än vi behöver veta.

Du bör inte ens berätta att du är massör utan lägga dig på en ännu mer diffus nivå tycker jag.

Sen är det givetvis inte så att vi inte vill hjälpa till, men du bör ändå fråga människor med en annan bakgrund än oss.

Kan du inte kolla med skolan du går på om de vet någon med stor erfarenhet av travhästar på anläggning som du kan ventilera dina funderingar med? Hade ingen av dina kurskamrater erfarenhet av travhästar?

Säg till dem att skaffa/låna en kapson, det är suveränt att promenera pållar i kapson tycker jag. man kan leda dem som en hund på låååång slack och ändå är det ingen risk att man tappar dem om det händer nåt. :idea:
 
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

asmodeus skrev:
Hej. Jovisst är det så att en häst är en häst. Men det skiljer sig VÄLDIGT mkt på "deras" träningsmetoder och en annans. Jag kan inte så mkt om trav (ännu) och jag är heller inte färdigutbildad. Jag har fortfarande det praktiska provet kvar att göra. Sen nämner jag ju heller inga namn på 2klienterna" och det jag ville fråga Er främst var om ni hade fler lugna träningstips som fungerar att göra på en anläggning med en stor bana som centrum , inga hagar som är nåt att tala om, och ingen direkt skog i närheten. Jag har slut på ideér i mitt huvud, därför bad jag om tips.

Ett tips är att ta det lite lugnt med dina träningsråd överhuvudtaget om du inte är 100% säker på vad som är fel med hästen.

Jag tycker du ska rådgöra med veterinären och din skola innan du själv ger dig på att fixa ett eget "rehabprogram".

Det är ett stort förtroende att få massera praktikhästar och det gäller att vara tydlig med att man är elev och att ta hjälp från rätt personer.

Att vi alla vill väl är inget snack om saken....både du, vi och ägaren, men du tar på dig ett för stort ansvar om du ska "fixa" hästen själv som elev. Det är ingen som kan begära.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

asmodeus skrev:
. Jag har svårt att ta det, ridmänniska som jag är. Vid 4 år har ju livet knappt börjat för en ridhäst medan det kan vara slut på travbanan. Och jo jag vet, det handlar om pengar.


Du får ursäkta om jag låter bitsk, men för mig är ett travhästliv värt mycket mer än pengar och det slutar inte vid 4 om jag får bestämma. Törs nästan lova att det gäller för de flesta av oss på "trav".

Förlorade just i natt ett mycket efterlängtat föl och när vi kämpade som slavar för att hjälpa stoet med den jobbiga fölningen kan jag lova att det inte var våra förlorade pengar vi tänkte på....blir ärligt och uppriktigt ledsen när jag läser trådar där folk antyder att travhästar har det sämre än andra och att travmänniskor bara är ute efter pengar.:cry:

Tyvärr har det förekommit en hel del sådana trådar här och därför tolkade jag kanske ditt inlägg som något mer travfientligt än det egentligen var.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

ghost skrev:
En häst är en häst oavsett om den är en travare eller ej.

Om du är massör borde du veta vad du ska ge för rekommendationer i stället för att rådfråga ett gäng människor som förmodligen inte är massörer.

Själv fick jag tipset om att använda "svansryckare" för att det är så himla bra senast i helgen. :crazy: :mad:

Sen är det kanske en smula oetiskt att sitta och diskutera sina kunder på ett forum, jag skulle bli tvärsur om någon hade gjort det som behandlat mina hästar. :devil:

edit: Även om du är färdigutbildad borde du ju ha möjligheten att kontakta dina lärare/handledare.

trådskaparen frågade om fler träningstips till en konvalecent.. tycker att forumet hon/ han skrivit i är helt rätt och man blir aldrig fullärd.. Kanske läraren inte hade svar heller direkt, nu har jag ingen aning om vem massören är eller vem hästen ägs av men om ni klart och tydligt förstår det direkt så visst ... det kan vara väldigt förnärmande & kränkande för hästägaren att hängas ut ... men ja jag vet i alla fall ej vem det handlar om..

Trådskaparen vill ju bara ha lite fler tips/ ha ett bollblank att bolla ideér med.. Tyvärr har jag inga sådana men låt de som har det svara...
 
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

Trådskaparen vill ju bara ha lite fler tips/ ha ett bollblank att bolla ideér med.. Tyvärr har jag inga sådana men låt de som har det svara...

Och etik har ingenting med detta att göra?

Vad skulle du göra om en veterinär skrev och frågade om en häst (edit: som h*n behandlade) på detta forum?

Massörer är redan nu lite i "gränslandet" och det är inte bra om denna grupp blir känd för att "inte kunna nåt" eller "sitta på Buke och fråga" om sina kunders hästar.

Travhästar är väldigt lätt att lista ut vilka de är på ett helt annat sätt än en annan typ av häst då i princip ALLT ligger ute på nätet.
 
Sv: Hjälp med fler träningstips till en konvalecent

på nåt vis så får jag för mig att vet. jobbar mer i lag eller utgår från samma ställe om de är distriktare så de har ju alltid någon att bolla med... men jag har ingen aning... Därför har jag svårt att se en vet. fråga här men om det skulle ske så tror jag att ... ja jag vet ej ... min första tanke är att de är för professionella för att göra det, då kollar de nog hellre i sina böcker/ anteckningar..

kan erkänna att jag inte äör ett dyft insatt i travsportens-värld men så tråkigt att alla verkar ha koll på alla.. vilken hets & hysteri & skitsnack det måste bli snabbt då? det trodde jag ej..

så sorry..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp