Hjälp med burstorlek till kanin....

Domino_s

Trådstartare
Behöver hjälp med burstorlek till min lille kaninkille. Han är nu ca 6 månader. Han är en dvärgvädur/vanlig vädur.

Skulle en bur som är 80 bred, 50 djup och 45 hög passa som övergångsbur till sommaren....?

Då ska han få en stor utebur istället.....:laugh:

Mvh Domino_s

Sv: Hjälp med burstorlek till kanin....

Jag hade en bur efter min gamla kanin som var ca 50x80cm i början när våran nya kanin kom hem till oss så det går nog bra:laugh: Han är blandning dvärgvädur/löwen! Enligt mått bestämmelserna ska väl en liten kanin ha en bur på minst 0.5m2d.v.s 50x100cm men det är väl som vuxen:D

En kanin under 3kg ska ha en bur på minst 0.5kvm med minsta sida och höjd 50cm, detta oavsett ålder.
Allt annat är icke lagligt, oavsett om kaninen är 8 veckor eller 8 år.
Minimimåtten finns av en anledning och jag tycker man bör följa dessa. :)
Ju större, desto bättre för kaninen.

det är inte så noga på mått hit och dit, at bara den största du hittar! det är ju alltid bäst...:D tänk på att den ska kunna stå på bakbenen och helst ha nåt hus eller liknande som den kan sitta på! det älskar dom...:D

Nej, det passar inte. Minst 100*50*50 cm ska han ha.

Sätt ihop en massa kompostgaller istället vetja. Då kan du enklare få in den i något hörn med mycket plats tills han kan flytta ut, så kan du komma undan med ett mindre hål i plånboken samtidigt som han får mer plats ;) Har själv en liten inhägnad på ca 175*75 cm åt min kanin, byggd av hönsnät och kompostgaller, men ska bygga om så det blir kompostnät runt hela och samtidigt lite större. Fungerar alldeles utmärkt, bara att toaträna och lägga dit mattor eller så om man är rädd om golvet :)

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 455
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 794
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 648
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama