Jag har ett D-ponnysto jag tänkt avla på nästa år. Hon är maxad och ser ut som en storhäst. Många blir väldigt förvånade när de får veta att hon är ponny. Hon är som en storhäst med korta ben, har inte en jättebra exteriör kan jag väl påstå. Är ganska grov. Är importerad från Irland med okänd stam så jag vet att avkomman speciellt då kan bli lite vad som helst. Tanken är att jag ska behålla avkomman så det spelar ingen större roll för mig. Anledningen till att jag vill avla är för hon rör sig väldigt bra och har en bra hoppteknik som jag vill överföra. Sedan vet jag sedan innan att hon väldigt gärna vill ha föl för hon har försök så mycket hon kan haha.
Jag har tänkt avla med en storhäst för att förhoppningsvis få en storhäst av henne. Det jag undrar är om det är stor risk för komplikationer när man avlar med D-ponny och storhäst? Jag vet att fostret anpassar sig i magen men finns det något som kan hända som är typiskt för avel med ponny och storhäst?
Jag har tänkt avla med en storhäst för att förhoppningsvis få en storhäst av henne. Det jag undrar är om det är stor risk för komplikationer när man avlar med D-ponny och storhäst? Jag vet att fostret anpassar sig i magen men finns det något som kan hända som är typiskt för avel med ponny och storhäst?