Hjälp med att tyda seminavgifter??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stallhh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 786

stallhh

Trådstartare
Tittat lite på Zangershiedes hingstar och hittat några som "ser" billiga ut.... detta är ett utdrag från Chico I Z:

Delivery of semen: both: fresh semen / frozen semen

Purchase:
€ 200,00 (Foal Money: €400,00)
Per-dose:
€ 250,00
'
vAD MENAS MED DETTA....?Kostar det "bara" det som står ovan? är det antingen eller,eller betalar man allt?
Hur går jag tillväga om jag vill använda mig utav tex denna hingsten? tar den som ska seminera mitt sto och beställer seminen? Får fölet gröna papper här i Sverige? eller räknas det som oäkting? är det andra kostnader som tillkommer? Nåt måste det ju vara eftersom inte fler beställer semin från utlandet,nåt krux eller?

Sv: Hjälp med att tyda seminavgifter??

Här finns ASVH:s anvisningar för hur det går till att importera: http://www.asvh.se/blanketter/ans_spermaimport_info.pdf
Efter som det är ett utdrag så är det lite svårt att tolka det. Men som jag ser det på det du skrivit så kostar det:
200 Euro i bokning och 400 Euro i fölavgift + 250 Euro per dos till semineringen. Tror att man brukar räkna med tre doser till en brunst.
Till detta kommer transportkostnaderna som ju helt beror på var hingst resp sto finns någonstans ren geografiskt.
Så jag tycker inte att det verkar så värts billigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka