hjälp med att tyda analys svar!!

S

sarex

jag har fått svar på min analys idag och skulle behöva hjälp med att tyda denna.
jag behöver hjälp med hur jag skall fodra,vad jag behöver lägga till eller om det är någonting annat som verkar konstigt:)
hoppas att det finns någon vänlig själ som kan hjälpa till.

Råprotein 110 g/kg ts

Smältbart råprotein 60 g/kg ts

Energi 11.2 mj/kg ts

Kalcium Ca 3.7 g/kg ts

Fosfor P 1.8 g/kg ts

Magnesium mg 1.3 g/kg ts

Kalium K 14.4 g/kg ts

Sv: hjälp med att tyda analys svar!!

Prova något av de gratisprogram som finns på nätet, så kan du laborera runt själv och testa olika fodermedel och mängder.

oh jätteintressant tråd :) kan tyvärr inte komma med något råd men följer gärna tråden :D

Prova något av de gratisprogram som finns på nätet, så kan du laborera runt själv och testa olika fodermedel och mängder.

Vart kan man hitta sådana gratis program? hade ju varit kanon!

När du ska beräkna foderstaten ska du använda värdena per kg foder, eftersom det är hela fodret hästen ska äta, inte bara torrsubstansen.

Vad har ditt foder för TS-halt?

här kommer analysen per kg foder

ts 84 %

smältbart råprotein 50

Energi 9.4

Kalcium 3.1

Fosfor 1.5

magnesium 1.1

Kalium 12.1

:):)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
714
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 550
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
14
· Visningar
1 590
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka