Hjälp med att ta häst på foder!

C

Covergirl

Tråden flyttas säkert, men hittade ingen annan lämplig tråd...
Det gjorde den oxå! ;)

Jag ska eventuellt, för första gången, ta en häst på foder!
Jag har haft häst som liten (3-8 år) och typ 10000 medryttarhästar o.s.v.. Men aldrig haft en häst på foder!

Jag skulle gärna frågat min mamma, om det inte var så att det här ännu är i "planerigsstadiet" (Hemligt!) och för att hon är ganska bra på att "sänka mig"...

iaf... jag undrar nu lite hur man gör??
Vad är det jag ska betala (Förutom stallhyra, foder, hovslagare och sånt), t.ex försäkring, veterinärvård o.s.v...

Hur gör man innan? Jag har hittat en häst som jag vill- och får (Av ägraren) ta på foder! Gör man samma som vid hästköp då? med vet.besiktning o.s.v?

Vilka papper ska man ha med?

Något mer jag bör tänka på?

och ja! jag vet att hästar kostar pengar och tar tid o.s.v så det behövs inte påpekas! ;)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med att ta häst på foder!

Vad är det jag ska betala (Förutom stallhyra, foder, hovslagare och sånt), t.ex försäkring, veterinärvård o.s.v...
jag betalade allt, som om hon vore min egen. och jag tror att de är så de flesta gör.

Hur gör man innan? Jag har hittat en häst som jag vill- och får (Av ägraren) ta på foder! Gör man samma som vid hästköp då? med vet.besiktning o.s.v? ja besikting ska absolut göras tycker jag, annars kan de bli mycket krångel.
och skriv KONTRAKT! finns färdiga att köpa i ridsport butiker som är kanon bra!

Vilka papper ska man ha med? kontrakt, pass, licens.

Oki tack! Några mer tips jag behöver tänka på?

När jag hade foderhäst betalade jag allt förutom försäkring. Den betalade ägaren. När jag hade lånat ut min häst som fölsto tecknade fodervärden en egen försäkring på både häst och (hennes) föl.
Läs igenom försäkrings villkoren.

Hur gör man innan? Jag har hittat en häst som jag vill- och får (Av ägraren) ta på foder! Gör man samma som vid hästköp då? med vet.besiktning o.s.v?
Gör alltid en vet.besiktning! Tänk om du får hem en trasig häst och ägaren skyller på dig.

Gör gärna tilllägg i kontraktet (om det inte står med).
tex lista på tillbehör (sadel m.m.) och vad som händer om något går sönder. Ska hästen vara nyskodd vid? Ev, uppsägningstid. Vem betalar vad?, Vad ska hända med hästen om något händer dej? Glöm inte att skriva in sånt som vem som betalar besiktning, transport m.m. när hästen skall tillbaka. obs! Alla tillägg i kontrakten måste signeras av båda partner.

Lycka till!:)

Tråden flyttas säkert, men hittade ingen annan lämplig tråd...
Det gjorde den oxå! ;)

Jag ska eventuellt, för första gången, ta en häst på foder!
Jag har haft häst som liten (3-8 år) och typ 10000 medryttarhästar o.s.v.. Men aldrig haft en häst på foder!

Jag skulle gärna frågat min mamma, om det inte var så att det här ännu är i "planerigsstadiet" (Hemligt!) och för att hon är ganska bra på att "sänka mig"...

och ja! jag vet att hästar kostar pengar och tar tid o.s.v så det behövs inte påpekas! ;)

Jag tycker att det är en oerhört bra tanke att bli med foderhäst. Det är det närmsta du kan komme en egen häst för framtiden. Hade själv foderhäst som yngre, trots att jag hade stora möjligheter att ha egen. Men, min mor ansåg att foderhäst var det rätta. Och jag anser också det idag. Det ger dig rutin och erfarenhet inför ansvaret och vad som är rätt för dig och hästen.

Det jag anser vara det vanligaste, är som det står i resterande trådar. Man står för alla omkostnader som rör hästen. Försäkringen har jag själv sett som en säkerhet att betala som ägare (då jag själv har lånat ut häst).

OBS! Det kan vara bra att märka i kontraktet vid ev intresse för senare köp. Pris kan vara ett bra kom ihåg.

Gör gärna tilllägg i kontraktet (om det inte står med).
tex lista på tillbehör (sadel m.m.) och vad som händer om något går sönder. Ska hästen vara nyskodd vid? Ev, uppsägningstid. Vem betalar vad?, Vad ska hända med hästen om något händer dej? Glöm inte att skriva in sånt som vem som betalar besiktning, transport m.m. när hästen skall tillbaka. obs! Alla tillägg i kontrakten måste signeras av båda partner.

Lycka till!:)

OJ! Utrustningen hade jag inte ens tänkt på! :crazy: Vilken tur att du sa det!! Tack! :bow:

Rozie: Jag har alltid haft för mig att ägaren betalar försäkringen (Skulle iaf jag gjort om det var min häst, av just säkerhetsskäl!) men var tvungen att fråga, för tydligen så är det vissa fodervärdar som betalar!
Senare köp kan det faktiskt bli tal om! ;) Så det var bra !Tack!

Åhh en Norrtälje bo ;)

När vi lånat ut hästar på foder har fodervärden betalat allt utom försäkring,det har vi stått för.

Dock har de fodervärdar vi haft, trots att det står i kontraktet & de har skrivit under det, struntat i att besiktiga. Skyllt på att de inte haft pengar, glömt bort osv.

2 ggr på raken har vi nu fått hem trasiga hästar, rygg /SI-ledsproblem. Och med orden att "ja men hästen var juh skadade när jag fick hem den."

Inte så roligt då att vara hästägare & när man har litat på FV.

Så gör en besiktning, för båda parters skull!! Fodervärdsavtal hittar du på Zoo i vår vackra stad :)

Får faktiskt hålla med! En fodervärd ska inte stå för försäkringen på hästen alls! Jag har en häst på foder där jag betalar försäkringen på hästen, inte för att jag vill utan för att ägaren inte verkar bry sig. Om häsyen skadar sig och blir utdömd av veterinär så får ju ägaren pengarna för hästen och inte fodervärden, Därför tycker jag att ägaren ska stå för försäkringen. Allt annat bekostas av fodervärden. Vi har gjort en deal, jag och ägaren, om jag köper grejer till hästen, sadel, beskydd m.m. tar jag det när jag lämnar tillbaka hästen. Besiktning är oerhört viktigt. En kompis till mig tog en häst på foder utan besiktning och fick lämna tillbaka honom eftersom han var halt i vänster varv. Ägaren hävdade att det var FV som hade orskakat det och hon blev betalningsskyldig. Fast att vi vr helt 100 på att det var där när hästen kom till oss... Så följ alla regler, skriv papper, besiktiga hästen! Hoppas att ni kommer få det bra ihop=) Kram Mahal

I tidningen Ridsport (kom till prenumeranter i går, säljs i butik Lördag) finns en artikel om just hästar på foder etc.
Kolla den, kan vara bra tips kanske.

åh va kul att du tänkte ta upp hästeriet igen=)

Vem e de du ska ta på foder?

Soda kanske?=)

Åhh en Norrtälje bo ;)

När vi lånat ut hästar på foder har fodervärden betalat allt utom försäkring,det har vi stått för.

Dock har de fodervärdar vi haft, trots att det står i kontraktet & de har skrivit under det, struntat i att besiktiga. Skyllt på att de inte haft pengar, glömt bort osv.

2 ggr på raken har vi nu fått hem trasiga hästar, rygg /SI-ledsproblem. Och med orden att "ja men hästen var juh skadade när jag fick hem den."

Inte så roligt då att vara hästägare & när man har litat på FV.

Så gör en besiktning, för båda parters skull!! Fodervärdsavtal hittar du på Zoo i vår vackra stad :)

hehe! Skoj!
tack så mycket! :d

åh va kul att du tänkte ta upp hästeriet igen=)

Vem e de du ska ta på foder?

Soda kanske?=)

haha nee! Ett varmblod! Jätte fin 4 årig (Jag jag vet, lite ung..:angel: ) men hon var så förbaskat söt! Ska bestämma tid då jag ska provrida!

Just nu har jag "bara" 2 medryttarhästar! ;) Så jag tog upp hästeriet för ett litet tag sen! ;)

Det beror på vad du och ägaren kommer överens om, precis som du säger om försäkring och veterinärvård.

Jag skulle gjort en besiktning ja, Det är väldigt bra omhästen senare skulle visa sig vara halt.

Fodervärdkontrakt är ett måste!
Sen beror det på om du vill tävla mycket och så och vill ha hästlicens, någon kopia på passet kanske om du inte får ta med det, vacc. intyg. Det är väl vad jag kan komma på nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka