Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du är skyldig att sätta upp stängsel i gränsen till grannen om du eller grannen tänker ha hästar eller kor ("större hemdjur"). Det står i lagen om ägofred som finns länkat till tidigare i tråden. Språket i den lagen är ålderdomlig men fullt begripligt. Det som är litet lurigt är hur kostnaden ska fördelas mellan grannarna. Om bägge ska ha djur på var sin sida stängslet så betalar de så klart hälften var. Det som är "konstigt" är att om bara den ena sidan ska ha djur så ska den andra sidan ändå betala en fjärdedel! I verkligheten så vet jag inte en enda bonde som skulle peka på lagen och skicka räkning på andel av stängselkostnad till villaägaren som råkar ha sin tomt som granne till hagen.Läste här på buke att det finns en lag som säger att du inte behöver sätta upp staket runt hagarna, men att om du inte vill ha kreatur i din trädgård så måste du sätta upp staket... Eller nåt liknande i den andemeningen.
Nån som har en aning om vilken lag det kan handla om?
Din granne har helt rätt. Låter som du har ett dåligt underhållet stängsel och inte sköter det speciellt bra. Röjsågning 1-2 gånger per sommar är ju minimum i de flesta fall. Att du inte har elen på kan nog anses vara ännu värre eftersom du då även räknas som försumlig (slarvig). De kan kräva skadestånd för det som blivit förstört och binda upp dina hästar, använda dem (!) under tiden, och begära betalt för uppstallningskostnad.Hur mycket kan de kräva av mig egentligen när mina hästar råkar komma lös och hamnar i deras trädgård?
Jag kan förstå deras ilska men de har dock inte rätt att hota eller kasta sten på djuren.De blir skitförbannade om hästarna hamnar i trädgården och hotade med att kasta sten på mina hästar sist för att hålla dem borta därifrån.
Ska nog rätta mig själv, jag kör röjsåg med gräsklinga.röjsågning?
Varför har man inte alltid stängslet på? Det kostar mindre än en hundralapp om året att ständigt ha stängslet påslaget.jag har oxå elen på mkt sällan, har den alltid på när jag lämnar en häst i hagen.
jag skulle aldrig begära att andra ska stängsla för att slippa mina djur Om de rymmer så har jag inte stängslat tillräckligt, och får vackert betala skadorna.
eller så blir de skrämda så att de inte ser staketet. För mig är det vad som hänt i kanske 9 fall av 10 de senaste åren (de har inte varit ut så många gånger iofs... men sen vi flyttade hästarna till egna gården och kunde bestämma staketen så har en häst bara "halkat" utanför två gånger på 6 år, de få andra gånger de varit ut har det brakat ordentligt när de blivit rädda).
kan förstå att tomtägarna blir sura, men kasta sten på hästarna tror jag knappast är lagligt. Oavsett om du stängslat ordentligt eller inte.
nej, det är det inte och hade de gjort det så hade jag anmält dem för djurplågeri. Kasta sten på mina älsklingar.
kan du inte förklara att du gör så gott du kan, och att de antagligen blivit skrämda?
det har jag, men de lyssnar inte på det örat...
om detta hände senast för två år sedan så verkar det konstigt att de blir så arga?
nej, förra gången det hände var för två år sen. Senast var förra söndagen. Så det är två gånger på två år. För två år sen hade min mamma dött mindre än en vecka innan och pappa och jag var så slutkörda att det aldrig blev mer än en ursäkt. Det är detta vi blir "straffade" för nu.
kanske har andra grannars djur också varit i deras trädgård och förstört?
det vet jag ingenting om, men om så vore fallet så skulle jag tycka att det var orättvist att gorma så om att jag har gjort fel.
Om man vill kunna ha en "människogrind" kan man sätta en stätta eller annan mindre genomgång. Vi har satt upp det intill en liten fotbollsplan så att man kan hämta bollen i hagen utan att kontakta oss för att slå av elen varje gång.därför att man har hästarna precis utanför huset och grejen där man slår av elen är längre bort och man vill gärna kunna gå in i hagen och klappa hästarna utan att springa bort dit först
Röjsåg kan köras antingen med tråd om det är klent gräs eller kantputsning:röjsåg med gräsklinga? det har jag aldrig sett, har du nån bild?
Denna information säger ärligt talat INTE hur bra ditt stängsel är. Det säger absolut ingenting om: styrkan ute i staketet tex.Det hänger aldrig och glappar, är 140 högt fördelat på tre trådar och har alltid hela fräscha stolpar.
Antingen får du göra om grinden. Du får göra så den blir strömlös när du öppnar. Eller så har du överslag, dvs du säger att det knäpper. Knäppa ska det inte.Men är elen på och knäpper så vägrar tanten komma i närheten av grinden.
El i ett stängsel behöver INTE gå runt. Så funkar inte elstängsel.Men ja, vi röjer flera gånger per säsong så att elen kan komma runt.