Hjälp med att hitta en speciell lag...

Solvira

Trådstartare
Läste här på buke att det finns en lag som säger att du inte behöver sätta upp staket runt hagarna, men att om du inte vill ha kreatur i din trädgård så måste du sätta upp staket... Eller nåt liknande i den andemeningen.

Nån som har en aning om vilken lag det kan handla om?

Sv: Hjälp med att hitta en speciell lag...

en köttbonde i mina trakter säger likadant men har bara hittat som kivina.

anledningen till att ni inte hittar den är för att lagen är från 1600 talet och mer eller mindre bortglömd, men det betyder inte att den är mindre giltig.

Läste här på buke att det finns en lag som säger att du inte behöver sätta upp staket runt hagarna, men att om du inte vill ha kreatur i din trädgård så måste du sätta upp staket... Eller nåt liknande i den andemeningen.

Nån som har en aning om vilken lag det kan handla om?
Du är skyldig att sätta upp stängsel i gränsen till grannen om du eller grannen tänker ha hästar eller kor ("större hemdjur"). Det står i lagen om ägofred som finns länkat till tidigare i tråden. Språket i den lagen är ålderdomlig men fullt begripligt. Det som är litet lurigt är hur kostnaden ska fördelas mellan grannarna. Om bägge ska ha djur på var sin sida stängslet så betalar de så klart hälften var. Det som är "konstigt" är att om bara den ena sidan ska ha djur så ska den andra sidan ändå betala en fjärdedel! I verkligheten så vet jag inte en enda bonde som skulle peka på lagen och skicka räkning på andel av stängselkostnad till villaägaren som råkar ha sin tomt som granne till hagen.

Inom din mark får du nästan sätta stängsel hur du vill. De enda lagar och direktiv som styr i det fallet är djurskyddsregler och miljölagstiftning. Om du har EU-bidrag för marken så kan det dock ha betydelse hur du stängslar.

Lagen om ägofred gäller stängslet som går mellan din mark och din grannes mark.

Senast ändrad:

Är det lagligt att ha djur lösa så att dom passerar en 70 väg för att dricka då?
Här är det en i grannskapet som har det så, till busschaffisarnas förtret...

Om inte vad gör man för att förhindra det?

Tomten ligger inte kant i kant med mina hagar, det är två åkrar och en väg mellan dem och tomten. Det klart jag har staket, men det är inte alltid elen är på (stora hagar- elen går bara runt när staketet är nyfixat eftersom det alltid hamnar nåt på tråden som förstör elen).

Hur mycket kan de kräva av mig egentligen när mina hästar råkar komma lös och hamnar i deras trädgård? Det känns lite tråkigt för det är himla dålig stämning nu för att de hamnat där två gånger på två år (förra helgen, och senast var för mer än två år sen). Jag kan ju inte göra mer än att se till att mina stängsel är hela, om de sen blir rädda och springer igenom (vilket troligen hänt nu senast, då de mejat ner fem stolpar) så får jag ändå skäll och betala.

Grannen har inget staket alls runt sin tomt, trots att de ligger bokstavligen vägg i vägg med en annan hästhage. De blir skitförbannade om hästarna hamnar i trädgården och hotade med att kasta sten på mina hästar sist för att hålla dem borta därifrån. :(

Jag skulle aldrig begära att andra ska stängsla för att slippa mina djur :eek: om de rymmer så har jag inte stängslat tillräckligt, och får vackert betala skadorna.

Kan förstå att tomtägarna blir sura, men kasta sten på hästarna tror jag knappast är lagligt. Oavsett om du stängslat ordentligt eller inte.

Kan du inte förklara att du gör så gott du kan, och att de antagligen blivit skrämda?
Om detta hände senast för två år sedan så verkar det konstigt att de blir så arga?
Kanske har andra grannars djur också varit i deras trädgård och förstört?

Hur mycket kan de kräva av mig egentligen när mina hästar råkar komma lös och hamnar i deras trädgård?
Din granne har helt rätt. Låter som du har ett dåligt underhållet stängsel och inte sköter det speciellt bra. Röjsågning 1-2 gånger per sommar är ju minimum i de flesta fall. Att du inte har elen på kan nog anses vara ännu värre eftersom du då även räknas som försumlig (slarvig). De kan kräva skadestånd för det som blivit förstört och binda upp dina hästar, använda dem (!) under tiden, och begära betalt för uppstallningskostnad.

De blir skitförbannade om hästarna hamnar i trädgården och hotade med att kasta sten på mina hästar sist för att hålla dem borta därifrån. :(
Jag kan förstå deras ilska men de har dock inte rätt att hota eller kasta sten på djuren.

röjsågning? hur snabbt växer era träd? varför har ni träd precis vid staketet då?

jag låter elen vara på några veckor så dör gräset, och träden som växer där de inte ska vara mördar jag :devil:

jag har oxå elen på mkt sällan, har den alltid på när jag lämnar en häst i hagen.

Dåligt underhållet är det inte... Det är ett av de bättre stängslen här runt omkring. Det hänger aldrig och glappar, är 140 högt fördelat på tre trådar och har alltid hela fräscha stolpar. Men jag brukar inte ha elen på, oftast av den enkla anledningen att när de går i sommarhagen så brukar jag ta in dem genom att ropa på dem, öppna trådarna och så följer de med in. Men är elen på och knäpper så vägrar tanten komma i närheten av grinden.

De gånger mina hästar varit ut har elen varit gjort till eller från, för de har blivit skrämda och då drar de igenom staketet oavsett om elen är på eller inte.

Men ja, vi röjer flera gånger per säsong så att elen kan komma runt. Men den är ändå oftast inte på av ovan nämda orsaker.

Jag kan hålla med om att det lät som vi hade ett skruttstaket när man läste det jag skrev förut, men så är inte fallet. ^^ Jag har en häst som varit väldigt rymningsbenägen förut, så därför ser vi alltid till att ha ett staket som är bra. Han var ut en 1-3 gånger om dan förut (innan den här tomten fanns som de varit in på nu, det är en del av hans gamla hage).

Senast ändrad:

jag skulle aldrig begära att andra ska stängsla för att slippa mina djur :eek: Om de rymmer så har jag inte stängslat tillräckligt, och får vackert betala skadorna.

eller så blir de skrämda så att de inte ser staketet. För mig är det vad som hänt i kanske 9 fall av 10 de senaste åren (de har inte varit ut så många gånger iofs... :p men sen vi flyttade hästarna till egna gården och kunde bestämma staketen så har en häst bara "halkat" utanför två gånger på 6 år, de få andra gånger de varit ut har det brakat ordentligt när de blivit rädda).

kan förstå att tomtägarna blir sura, men kasta sten på hästarna tror jag knappast är lagligt. Oavsett om du stängslat ordentligt eller inte.

nej, det är det inte och hade de gjort det så hade jag anmält dem för djurplågeri. Kasta sten på mina älsklingar. :eek:

kan du inte förklara att du gör så gott du kan, och att de antagligen blivit skrämda?
det har jag, men de lyssnar inte på det örat...
om detta hände senast för två år sedan så verkar det konstigt att de blir så arga?
nej, förra gången det hände var för två år sen. Senast var förra söndagen. Så det är två gånger på två år. För två år sen hade min mamma dött mindre än en vecka innan och pappa och jag var så slutkörda att det aldrig blev mer än en ursäkt. Det är detta vi blir "straffade" för nu.
kanske har andra grannars djur också varit i deras trädgård och förstört?
det vet jag ingenting om, men om så vore fallet så skulle jag tycka att det var orättvist att gorma så om att jag har gjort fel. :crazy:

101010....

Men ärligt talat nu... du måste väl inse att om DINA hästar rymmer, oavsett anledning och thrashar grannens trädgård, att det är din deal att ersätta skadan? :crazy:

Hur kan man ens fundera på att inte skämmas halvt ihäl och komma med plånboken i hand och be om ursäkt hundra gånger typ? Hur kul tror du dom tycker att det är att det kommer hästar dundrandes in i trädgården?

kan du inte göra en slinga med el just mot grannens tomt då? så stör det ju inte grinden (ditt sto) och de kanske inte rymmer åt det hållet...

därför att man har hästarna precis utanför huset och grejen där man slår av elen är längre bort och man vill gärna kunna gå in i hagen och klappa hästarna utan att springa bort dit först :laugh:

svårare än så är det inte.

röjsåg med gräsklinga? det har jag aldrig sett, har du nån bild? :idea:
däremot har jag sett många grästrimmrar, men de har ju ingen klinga, de har ju snören så det är ju lite skillnad...
Men min förra granne använde sin röjsåg som trimmer men det gick inte så bra för gräset fastnade helatiden i klingan, blir det så för dig med då eller?

därför att man har hästarna precis utanför huset och grejen där man slår av elen är längre bort och man vill gärna kunna gå in i hagen och klappa hästarna utan att springa bort dit först
Om man vill kunna ha en "människogrind" kan man sätta en stätta eller annan mindre genomgång. Vi har satt upp det intill en liten fotbollsplan så att man kan hämta bollen i hagen utan att kontakta oss för att slå av elen varje gång.
180px-Ladder_stile_Snowdonia.jpg

röjsåg med gräsklinga? det har jag aldrig sett, har du nån bild?
Röjsåg kan köras antingen med tråd om det är klent gräs eller kantputsning:
schneidwerkzeugeautocut.gif

Gräsklingor för tjockt gräs, sly och vass (kan se litet olika ut men har få, stora knivblad, man sveper med röjsågen ungefär som med en lie:
schneidwerkzeugegrasschneideblatt.gif
schneidwerkzeugehaeckselmesser.gif

De flesta tror att röjsågen bara kan köras med röjsågsklinga:
schneidwerkzeugespitzzahn.gif

Det hänger aldrig och glappar, är 140 högt fördelat på tre trådar och har alltid hela fräscha stolpar.
Denna information säger ärligt talat INTE hur bra ditt stängsel är. Det säger absolut ingenting om: styrkan ute i staketet tex.

Men är elen på och knäpper så vägrar tanten komma i närheten av grinden.
Antingen får du göra om grinden. Du får göra så den blir strömlös när du öppnar. Eller så har du överslag, dvs du säger att det knäpper. Knäppa ska det inte.

Men ja, vi röjer flera gånger per säsong så att elen kan komma runt.
El i ett stängsel behöver INTE gå runt. Så funkar inte elstängsel.

Elstaket är mer än bara sträckta trådar, bra stolpar. Man måste ha ALLA delar i bra skick. Dvs, aggregatet MÅSTE vara av den kaliber att man KAN stängsla så långt man behöver utan att styrkan dras ned, tråden bör ha lågt ohm antal, jordningen måste funka. Allt detta kan man inte se/känna med blotta ögat, det måste man testa med testare.

Det är därför man bör sätta upp brytare lite här och där så slipper man springa så långt var gång man måste bryta strömmen.

brytarenybandini.jpg

ska vi ha sån överallt då eller? nä, det är enklare att bara strunta i elen, hästarna håller sig innanför iaf!

har man på den nån gång då och då så är det inga problem!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 189
Senast: Linda_A
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 144
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 757
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve