Hjälp med "ansökan" till AQHA

Mustang

Trådstartare
Har det lite snurrigt nu.

Det är dags att förnya mitt medlemsskap i AQHA, men jag vet inte riktigt
vad jag ska ta?
Ska jag ha general eller amateur?

Har aldig tävlat rasklasserna förrut, är jag då rookie eller amateur, eller
är det helt olika indelningar?
Om jag skulle tävla idag, vilken klass"sort" ska jag anmäla mig till?

*Har en quarter
*Är väl inte riktigt intresserad av att tävla på "walk n trot"-nivå
*Är väl inte heller riktigt intresserad av att tävla mot storpotäterna
*Har aldrig tävlat AQHA-klasser
*Kan fullfölja ett reiningmönster :D
Är kort och gott en normal w-ryttare

Så, om det går att säga, vilken Klassnivå skall jag (hypotetiskt) anmäla till,
och i förlängningen då vilket medlemskap ska jag förnya till?
(Nöjde mig med general fram till nu då jag visste att jag inte skulle tävla)

Behövs någon mer info för att kunna svara?

Sv: Hjälp med "ansökan" till AQHA

Har du för avsikt att tävla så ta ett amatör medlemskap. Gör dessutom en noviceansökan samtidigt så får du rida noviceklasser.

Du får då rida i novice- amatör- och openklasser.

Sen är det ju svårt att veta vilken nivå man är på jämför med alla andra när man tävlar.
I amatörklasser får inte professionella ryttare tävla men amatörer får rida i openklasser.

Finns det något bra ställe där det är uppstyltat så man kan plugga in det?
Har väl snurrat på AQHA´s hemsida i 2 veckor utan att hitta något bra.

Tycker det är svårt att få grepp om vilken indelning som gäller, och ännu
svårare blir det när man hamnar på vad man INTE får göra efter annat.
T ex det här med "du får rida nivå x, men om du tävlat nivå y så får du
inte tävla nivå x igen"...

Rena grekiskan för den som inte kan, men kanske enkelt för dom som vet...

I enkla drag:

*Du får rida som amateur om du bara rider din egen häst och inte tänker undervisa eller träna andra ryttare eller hästar.

*Alla som har amateur licens får tävla i amatuer klasser oavsett poäng.

*Du får tävla Novice amateur om du har amateur licens och så länge du inte uppnått 25 AQHA poäng, detta gäller för varje gren, så har du t.ex. 25 poäng i pleasure, så får du tävla som novice i alla grenar utom pleasure.

*Open klasser får alla tävla i oavsett poäng och licenstyp.

Så har du tänkt att tävla enbart din egen häst, så är det definitivt ett amateur medlemsskap du ska skaffa. Och som cowgirls sa så är det lika bra att anmäla sig till novice programmet också, då får man tillgång till fler klasser och fler chanser att rida samma gren på samma tävling, skitbra träning.

Läs i AQHAs regelbok, det är det bästa stället för information tycker jag i alla fall, den finns på deras hemsida. Som medlem kan du också få den hemskickad gratis.

Senast ändrad av en moderator:

Gör ett tillägg:

* För att vara akutell för ett amateurmedlemskap får man inte ha tagit emot pengar eller annan ersättning för att tävla, rida/träna (gäller även assistering av träning) någon annans häst eller intruerat någon annan i ridning, körning, träning av häst under 5 år före ansökan av amatuer medlemskapet.

-så det handlar inte bara om vad du tänker göra framöver utan även om vad du har gjort innan.

Jag kanske kommer med breaking news här men AQHA har en förening i Sverige som heter SQHA. Dom är till för att svara på dessa frågor samt hjälpa till med allt ni undrar över. Varför i hela friden gå över ån efter vatten?????

Nej det är inte breaking news för mig men tack ändå :grin:

Typ allt som frågas om på ett forum går att få info om på andra ställen, betyder det att vi inte ska svara och lägga ner alla forum? :confused:

Det är väl en jättebra fråga att ställa på ett forum tycker jag? Dels kan många ta del av hur det ligger till och då slipper kanske SQHA få tjugo frågor om samma sak och dels så är det faktiskt inte fel att fråga på flera ställen.

Ibland tar det lite tid för föreningarna att svara har jag märkt (väntar själv på svar på en fråga från SQHA...)

Och så en snabb följdfråga, kan man alltså få regelboken hemskickad även om man inte bor i USA? Jag har inte brytt mig om att kolla det eftersom så mycket annat enbart gäller inom USA när det är "medlemsförmåner" i AQHA och APHA. Jag har ju visserligen inga möjligheter att åka på rasshower pga avstånden men jag vill ju ändå rida och träna enligt regelboken så att säga :)

Inga problem att få hem regelboken (om man är medlem)! Jag hade svårt att hitta vart man beställde den dock, ska se om jag kan hitta länken igen.

Om alla på SQHA är lika trevliga som du så föredrar jag nog Bukefalos...
Konstigt att folk kan vara så olika "på riktigt" och på nätet....

:confused:

Får jag som novice bara tävla noviceklasser, eller kan jag "välja"?

Du får tävla i alla klasser: Novice, Amateur och open med undantag av youth om du inte är under 19 och select om du inte är över 50. Som youth får du inte tävla amateur, jag vet inte hur det är med select.
Du kan t.o.m. rida i alla klasser i samma gren på en och samma tävling, så du behöver inte välja "nivå" som det är på WRAS tävlingar.

Senast ändrad av en moderator:

Hej,
jag smyger mig in med en följdfråga. Jag har försökt att läsa mig till med inte riktigt förstått..
Om jag vill tävla min medryttarhäst det gör mig till en open-ryttare väl?
För som amateur ska man väl äga hästen.
Men som open får man tävla novice-klasser då? Eftersom vi i några discipliner är just detta.:D

Precis, om du inte äger hästen blir du open ryttare, jag tror dock att leasingavatal räknas som att du äger hästen, men jag kan inte dom reglerna. Som open ryttare får du inte tävla i novice klasserna, dessa finns bara för amateur och youth ryttare.
En sak att tänka på innan du skaffar open medlemskap är att om du i framtiden tänkt att skaffa dig en egen häst och vill tävla som amateur, måste det gå 5 år från det att du slutar tävla någon annans häst till det att du kan söka amateur medlemskap. Detta betyder ju inte att du inte kan tävla din egen häst på dessa 5 år, men du kan inte tävla som amateur.

Tack snälla för svaret. Ja det där med att inte få vara amateur om jag sen köper egen...det får isåfall bli en senare fråga. :-) först ska jag ut med medryttarhästen och pröva våra vingar.

Finns det olika nivåer inom AQHA klasser så som det gör på Wras?Wras har ju e d c b a.Och som nybörjare,vilken nivå gäller då?

Jag då som aldrig tävlat quarter,äger hästen ska ha ett amateur medlemskap?MEN kan också ansöka om novice,vilket betyder att jag kan delta i noviceklasser,amateur OCH open klasser??

Kan man inte då enbart ansöka om novice??

Och licenser,är det samma licens som man har från Wras?(ryttare och häst).

Men min medryttare ska ha open medlemskap?Och kan bara delta i open klasser då?

Helt nybörjare också på detta,så jag har ingen koll överhuvudtaget,men har funderat på detta ett tag.

Om du läser igenom tråden så finns svaren på många av dina frågor.

AQHA delar inte upp sina grenar i nivåer som WRAS.

Din licens i WRAS har inget med ditt meddlemsskap i AQHA att göra. När du blir medlem i AQHA väljer du vilken typ av licens du vill ha, youth, amateur eller open, så medlemsskap är samma sak som licensen. När du ansöker om youth eller amateur kan du lägga till Novice, det är alltså ingen separat licens.

Jo jag förstod nästan som det var men ville ändå kolla för just min och medryttares skull.Ifall vi kommer dit nångång.

Så när man ska anmäla sig i en AQHA klass så finns det alltså olika kategorier och man anmäler sig till den beroende på vilket medlemskap man ska ha.Alltså amateur,open osv.

Jag har sett något som heter Non Pro och Beginners...vad är det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka