Hjälp med analys

jessikalilja

Trådstartare
Hej fick analys idag o förstår mej inte riktigt på den! Är detta bra lr dåligt :O)

per kg foder per kg torrsubstans
Torrsubstans -- 60,0%
Energi häst 5,9 MJ 9,9 MJ
Råprotein 62 gram 104 gram
Smältbart råprot häst 40 gram 66 gram
NDF 355 gram 591 gram
Socker 35 gram 59 gram

Någon som är bra på det här som kan ge en hjälpande hand!

Sv: Hjälp med analys

Hej fick analys idag o förstår mej inte riktigt på den! Är detta bra lr dåligt :O)

per kg foder per kg torrsubstans
Torrsubstans -- 60,0%
Energi häst 5,9 MJ 9,9 MJ
Råprotein 62 gram 104 gram
Smältbart råprot häst 40 gram 66 gram
NDF 355 gram 591 gram
Socker 35 gram 59 gram

Någon som är bra på det här som kan ge en hjälpande hand!

Jättebra!!!! Nu är det bara att räkna ut vad din häst behöver, använd en foderstasmall. Mineralerna då? Ingen analys på dem?

Du har en bra kvot mellan energi och protein i ditt grovfoder. (kvot på drygt 6) Vad är det för häst? Storlek? vikt? hur mycket träning? typ av häst?

Ge mig!
Bra smrp/MJ- kvot och lågt sockervärde, hade varit suveränt till mina djur!
Grattis till bra hösilage!

Hej! det är lite olika hästar, men ska vi ta min häst så är det en herre på 15 år 173 cm väger 620kg rids normalt varken lite lr mkt samt en shettis, kan de va förstarkt för shettisen som även är dräktig?

Är även travare som ska äta detta som har svårt att hålla hullet samt någon tävlingshäst som ska äta detta!

Jag tror att ditt silage kommer att passa alla hästarna bra. Shetlandsponnyn är ju som du skriver dräktig och behöver
därmed ett grovfoder med mycket protein.

KL.

Funderar på vilken analys man ska göra?
Brukar göra basen dvs energi, råprot, smbr råprotein, ndf, socker och Ca, P, Mg, K, Na, S.
Funderar på om jag även ska lägga till Fe, Mn, Cu, Zn :confused:

Selen är väll ingen jätteide att göra, kostar ju en del :grin:

Ska göra två olika partier och det är från eurofins jag gör det.

Gör det! Ofta hög järn- och manganhalt och för lite zink och koppar i hö. Tyvärr innehåller de flesta mineralfoder massa järn så ger man det för säkerhets skuld som många gör så blir det än mer obalans. Mn:Zn:Cu skall vara 3:3:1 om jag inte minns helt tokigt, kolla upp det.

Eftersom hästarna har olika individuella behov får du helt enkelt sätta dig ner och räkna. Skaffa tex Christina Plancks bok om utfodring. Hon förklarar på ett enkelt sätt hur man räknar för olika hästar. SLU har också ett häfte man kan beställa som innehåller all fakta du behöver. Men du har ett bra silage att utgå ifrån och det kommer inte vara svårt att göra en foderstat som passar de olika hästarna.

Jag hoppar in lite halvt i tråden jag med, fick svar på analys idag, höet ges till 1 russunge som är 3½ månad, 16 årigt digivande russ, 4 startande varmblod varav en är vääldigt svårfödd (har så alltid varit), de övriga varmbloden är fina i hullet.

Jag är dålig :o på höbiten och funderar på om detta hö är lämpligt får våran lilla skara av hästar, alla är runda och fina och min börjar även han ta sig sedan jag bytte till detta höet samt ett annat kraftfoder.

TS 85%
Smb rp 60 g/kg foder
Energi 8,4 MJkg foder

Smb rp 71 g/kg TS
Energi 9,9 MJ/kg TS

Om detta är nödvändigt?;
NDF 620 g/kg TS
Socker (NIR) 94 g/kg TS

Jättefina värden tycker jag.

Ungen och den digivande behöver proteintillskott men det behöver de så gott som alltid.

Du fick inga mineralvärden?

Protein från grovfoder blir aldrig för "starkt".
Dessutom så är det inte "starkt" nog för ett dräktigt sto i senare delen av dräktigheten oavsett hästens ras.

Varför tror så många att shettisar skall ha ett sämre foder än andra hästar?

De skall ha ett lika bra foder som vilken annan häst som helst, men inte lika mycket.
Om shettisen väger 200kg så skall den ha 1/3 av det foder som en 600kg häst behöver.
Det är bara att räkna.

Ska försöka sätta mig o knåpa ihop en foderstat till den store kusen så man får ordning på honom, samt de små :D

Nope, det var bara de grejerna jag skrev upp, jag valde mikrobiologisk analys samt näringsinnehåll (typ enkel variant?) när jag beställde analys då jag misstänkte att höet var dåligt trots att det såg fint ut, jag fick däremot hem grejer 2 månader senare efter att jag misstänkt dåligt hö, jag hann slänga det gamla höet och köpa samma hö som de andra hästarna i stallet får och det var detta hö som jag nu tog analysen på. Vad rörigt de blev :o

kl

Hej duktiga människor jag hoppar in här också. Fick min analys igår, har suttit och kikat lite i foderstatsprogram och får allt "OK" utom protein. Jag är ju inte jättehaj på hur man räknar för hand, men vad säger ni som kanske sett fler analyser. Bra eller dåligt? Har en 20-årig halvblodsvalack på 170, kan blir tunn upptill och tappar framåt våren och så två lättfödda 138 vs. 151 cm höga.

TS - 82 %
Energi - 7.7MJ/kg foder (9.4/kg TS)
SMRP - 34g/kg foder (42g/kg TS)
Ca - 3.2g / 3.9g
P - 1.7g / 2.1
Mg - 1.1 / 1.3
Na - <0.5g
S - 1.1
NDF - 506g
Socker 117g/kg foder

Pensionären och ridponnyn

Brukar bara köpa hö från detta ställe på hösten (småbalar, smidigt) och sedan brukar jag övergå till hö i rundbal från en annan bonde eller hösilage. Skulle vilja ha analys från dem också och välja :angel:

Nejmen hej Jessika :) /Kristina
Tänkte precis gå in här och fråga detsamma om samma analys ;)

Har letat och kollat på nätet mycket nu och vår analys verkar bra och bra för de hästarna vi har.
Har räknat och knåpet hehe och tror inte det behövs så mycket tillskott :)

Men får se vad de andra svarar mer :)

Har kommit fram till att jag borde leta hö med mer protein eftersom det inte går att få ihop något vettigt med detta höet. Vill inte ge massor med extra. Har redan hovproblem och en som lätt tappar upptill så detta höet är nog inte aktuellt.

TS och Tagliabue - åh vilka fina analyser! *vill ha*

mily: ja du kommer behöva lägga till mer protein till det. Lusern är mitt förslag!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 784
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 932
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Antar att det finns massa såna här trådar, men hittar ingen som säger "såhär bör det vara". Så, har fått analyssvar på ett hö som finns...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama