hjälp! mask??

S

semlis777

när jag mockade i dag så såg jag en rödaktig ganska storparasit eller mask i hästensavföring,såg däremot bara en,men nu är det så att han är avmaskad för ca 2dagar sen.kan det vara att preparatet har gett effekt eller har han fortfarande mask??

Sv: hjälp! mask??

det brukar ju vara så att maskmedlet driver ut maskarna, och då kommer dom ut med avföringen.

helt normalt skulle jag säga iaf

Beror nog på att hästen är avmaskad. Alla hästar har parasiter i magen, det kommer oftast ut när hästen är avmaskad nyligen och två dagar stämmer ju rätt bra....

Jag stälde en lika dan fråga för bra länge sedan och fick till svar att det är någon larv typ av flugor. Har din häst små gula prickar på ben eller någon annan stans i sommras? Är larver till dom äggen

Joyride skrev:
Jag stälde en lika dan fråga för bra länge sedan och fick till svar att det är någon larv typ av flugor. Har din häst små gula prickar på ben eller någon annan stans i sommras? Är larver till dom äggen

Är styngflugelarver. De "övervintrar" i hästens magsäck men gör nästan aldrig någon skada pga att de sitter i den delen av magsäcken som saknar körtlar. På våren följer de med avföringen ut och blir nya flugor som lägger nya ägg osv.

Mvh Maria som precis läst allmän parasitologi.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 522
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 155
Senast: Kilauea
·
Hundhälsa Såg i dag att min gamla hund har mask i avföringen, såg ut som många små vita maskar. Blä. Ska jag köpa något receptfritt i dag eller...
Svar
2
· Visningar
763
Senast: fijja
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • B12brist?

Hund, Katt, Andra Djur