HJÄLP! marsvinsbur

S

sannastrom

nu är de så att jag ska köpa två marsvin (honor) och funderar på att bygga en bur själv. En enkel sådan i trä med en våning. Jag vill gärna ha lite tips och ideer eftersom jag är oerfaren. Vad ska man ha i bottnen? för tidningspapper funkar inte va? hur hög ska kanten vara (vill inte ha nått tak)
Sen får in gärna lägga ut bilder på era hemmagjorda burar

Sv: HJÄLP! marsvinsbur

För att skydda bottnen (som blir i trä då?) ha någon skiva av annat material, tex vaxduk / plastgolv. Men förankra det i trät så att marsvinen inte kommer åt att äta på det (inte jättedåligt om de börjar med det men det ska ju undvikas så länge det går. Huvudsaken i sådana burar är att de är lätta att städa och att det inte börjar lukta (har du inget som skyddar trägolvet under kommer det börja lukta kiss vilket inte är hela världen det heller men det kanske är bäst att undvika det med). Sen som botten i själva buren när den är klar kan du ha tidningspapper, halm etc. Tidningspapper har inga giftiga färger längre och pappret är miljövänligare än det mesta annat papper man kan tänka sig. Våningen är nog enklast att göra typ som en "köksö" mitt i buren så att grisarna inte kan få för sig att hoppa ur hela buren. Står nog i L80 hur hög en kant måste vara för marsvin men har för mig att det ligger på runt 23cm som mini. Att bygga en bur själv är typ bäst för då får man den precis som man vill ha den (och förmodligen då mer plats för marsvinen än de hade fått i en gallerbur). Det svåra i hemmabyggen är att få fast vattenflaskan.

Tack så mycket! Men vad bör jag använda för trä sort?

Jag har en bokhylla från IKEA för ca 250:- sedan har jag klätt in botten och ca 7 cm upp på sidorna med dammduk för att skydda mot fukt. det funkar kanon! Marsvinen har inte gnagt något på duken och trivs jättebra i sin bur.

Dock kan de hoppa över kanten så en bokhylla med högra kant kanske är att rekommendera om man vill stänga in dem. Mina går lösa dygnet runt så för mig är bostaden helt prefekt!

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag ju inte hästar längre, men jag har vänner som har. Och ofta uppkommer frågan, hur kan man smartast ställa ut en bal/boll i...
Svar
8
· Visningar
785
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 479
Senast: anna_panna
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 309
Senast: Juli0a
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 905
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar