Hjälp! Marsvin med urinsten!

L

lottobear

Hej! Mitt marsvin, en hona, 2.5 år . har fått urinsten, e rätt så säker på det iaf.

Hon har haft svårt o kissa. nu, de 2 dagarna som vart, har hon kissat allt mindre, och ibland, då hon kissar, så kommer de ut, typ som sand ( typ som sandstrands sand!) , och ibland, kommer de vit o kletigt, lite som snor, fast vitt.
Hon piper då hon försöker kissa.
De senaste dagarna, har hon börjat dricka, o sedan slicka på saltsten direkt efteråt, väldigt mycket, har hört att saltsten inte är bra om man har urinsten så ja tog bort den nyss :p.
Annars e hon pigg o glad, äter som vanligt, sover som alltid, bajsar som normalt o så....

Vad borde ja göra?
Dvs, Finns de nått sätt att typ, bota den utan att gå till veterinären?
Min mamma, säger att, urinsten kan gå över av sig självt, e de sant? :P
Veterinären operar bort stenarna om de nu e så att de e för stora va? men, ja vet inte om de e så stora, förstår inte, på dagarna, så kissar hon typ, ingenting? men försöker flertal gånger. men sen igår kväll. när hon stängdes in i buren för nattning, då börja hon äta grönsaker, o kissade normalt.

för 2 veckor sedan, så sövdes hon , o tog bort en tumör + en fett knöl på ryggen, vi var tvunga att sätta nån slags salva på såret varje dag, så, de e typ som hon har blivit mycke mer räddare. Varje gång vi har upp henne, så kan hon plötslig få total panik o bara springa o försöka fly helt vilt.
förut, då vi behandlade henne me den där medecinen så va de så att kom man nära henne då hon nere o typ sov. så blev hon jätte vaksam o började typ, pipa <.<
och de känns typ fel att gå tll veterinären, ekonomiskt sätt och för henne, operationen va dyr, och de känns elakt, att utsätta henne för ännu mer skit.

=/

Sv: Hjälp! Marsvin med urinsten!

Men jösses, hon lider ju! Klart att ni ska ringa till veterinären. Det går INTE över av sig själv.

Säger som MM kontakta veterinär fortast möjligt! Urinsten går inte över av sig självt och marsvinet kommer lida till döds! :( :mad:

Urinstopp innebär ett lidande för djuret (Det kan i alla fall människor som haft det intyga). Saltsten med kalk i är inte bra för vare sig kaniner eller marsvin.
Ditt marsvin bör röntgas och man bör även kontrollera ett urinprov och därefter besluta om behandling. Alternativ är avlivning.

Håller med, mitt ena marsvin fick avlivas pga urinsten och medfött tandproblem.. Men ring veterinären på en gång! Fattar inte varför folk väntar med sånt..

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 223
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Freazer
·
Katthälsa hej!! jag har en liten kisse jag tar hand om som nu har vart hos veterinären och kastrerats o vaccinerats etc. dom glömde skicka med mig...
Svar
6
· Visningar
1 175
Senast: Sol
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Ta bort tandsten med ultraljud