Hjälp m. Veterinär språk...

_Yggdrasil_

Trådstartare
Satt och kikade igenom min ponnys papper... Har ett papper från ATGs Hästsjukhus i Karlstad... Där det står följande:
Avsprängningsfraktur i karpalben distalt Os
Carpale 3 (tredje karpalbenet)


Vad kan detta betyda? Jag har själv översatt det med möss... Men jag har ingenaning!:confused:

Nån som har nån tanke om hur en sådan skada kan uppstå??
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp m. Veterinär språk...

Karpalled är ju knäled i alla fall, men resten vet jag tyvärr inte :confused:
 
Sv: Hjälp m. Veterinär språk...

_Yggdrasil_ skrev:
Satt och kikade igenom min ponnys papper... Har ett papper från ATGs Hästsjukhus i Karlstad... Där det står följande:
Avsprängningsfraktur i karpalben distalt Os
Carpale 3 (tredje karpalbenet)


Vad kan detta betyda? Jag har själv översatt det med möss... Men jag har ingenaning!:confused:

Nån som har nån tanke om hur en sådan skada kan uppstå??

Distalt = längst bort från centrum
Os = ben

Avsprängningsfraktur har jag inte hört, men fraktur är ju benbrott så jag tror det är att en benbit på det tredje karpalbenets utsida gått av.

Spark?
 
Sv: Hjälp m. Veterinär språk...

Karpalleden är "knäleden" på frambenen. Den består av flera småben så 3:e karpalbenet är alltså en del av den leden.
Avsprängningsfraktur brukar nu kallas Plantart Osteochondralt fragment, lösa benbitar. Det är en tillväxtstörning som gör att små benbitar bildas i kotleden.
Man kanske kallar lösa benbitar, osteochondros för avsprängningsfraktur oxå eftersom det i ditt fall handlade om carpus.
Hoppas du blev hjälpt av detta..
 
Sv: Hjälp m. Veterinär språk...

Så hon är alltså född med felet då? Eller är det en skada hon fått???
Isånna fall när brukar sådana skador uppstå??
 
Sv: Hjälp m. Veterinär språk...

Jag är inte säker på exakt vad de menar, men osteochondros utvecklas i tillväxtzonerna hos växande hästar, alltså när de är yngre. Dessa symtom, om de får symtom vilket inte alltid sker, kan uppkomma efter flera år om hästen t.ex. utsätts för hård påfrestning. Osteochondros är ärftligt och det är mycket forskning kring och många teorier men man tror att utfodring kan spela in och tunga, snabbväxta hästar/föl kan ha lättare att utveckla detta. De tror även att exteriör har betydelse eftersom belastningen kan bli högre på t.ex. en led där hästen är "felställd". Jag tror inte att man kan få detta av en skada. Däremot det dom skriver avsprängningsfraktur har jag bara hört i samband med det jag skrev förrut, POF, som brukar drabba kotleder men jag har hört att det ofta blandas ihop med osteochondros. Det drabbar däremot ofta lättare hästar än de som utvecklar osteochondros.
Det här är bara vad jag har läst och det var ett tag sen nu, de kanske kallas för avsprängningsfraktur när hästen fått sådan fraktur att en liten bit lossnat men det har jag inte hört förrut..
 
Sv: Hjälp m. Veterinär språk...

Okej. Det är min nu 21 åriga ponny som har detta fel. Enligt de pappren jag har är hon undersökt år 2000 då var hon 15 år. Hon är välldigt lätt i typen. Det enda jag vet om henne sen tidigare är att hon gått välldigt hårt. Ridläger hela sommaren och sen på ridskola eller hos tävlinsryttare resten av året...
Hennes syskon (har träffat 4-5 stycken) har aldrig vari halta eller skadade...
 
Sv: Hjälp m. Veterinär språk...

Avsprängningsfraktur brukar också kallas chipfraktur, där en liten bit av benet brutits loss i kanten. Kan uppkomma genom plötsligt trauma men också genom långvarig, kraftig (över-)belastning.En vanlig skada på galoppörer.
 
Sv: Hjälp m. Veterinär språk...

Vill tacka alla för hjälpen! Jätte snällt att ni tagit er tid med att förklara!!! :) Känns skönt att äntligen få veta vad det är som inte står rätt till!!! Har tagit kontakt med flera veterinärer genom åren men ingan har velat svara på vad själva skadan innebär eller hur den möjligtvis kan ha uppkommit! Men nu vet jag iallafall lite mer!
Tack igen :bow: :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp