Hjälp m skänkelvikning!

Agent Orange

Trådstartare
Jag har börjat få lite nya bekymmer m min häst. Har alltid varit svårriden, stor och spänd och svår att rida ihop i form..

Nu har han 1. bytt ägare (mig), 2. bytt sadel 3. bytt tränare. Jag har lärt mig att rida mer med sätet och inte m. hand överhuvudtaget och detta funkar superbra. Nu slappnar han av och börjar få en riktigt fin gång och "gung". Problemet är nu att nu när han börjat gå i en ärlig form hela tiden, så är det andra saker som inte funkar längre. T.ex. skänkelvikningar som vi aldrig har haft bekymmer med innan när han gick i sämre form...? Vad kan detta bero på. är det för att han inte orkar på samma sätt? Han reagerar antingen med att bara rusa iväg typ snett framåt, eller så böjer han sig som en banan och flyttar inte alls.. Jag vet att han fattar vad jag menar, han har för länge sedan (iofs) gått medelsvår, så det borde ju inte vara några problem..

Är det fel att lägga lite mer tyngd åt det håll man är på väg? jag har gjort så innan och det har funkat, men min nya tränare menar att han då "välter" och flyttar endast för att kompensera obalansen som blir.. Hon tycker inte jag ska lägga mer tyngd åt något håll..

Några tips? Ska vi börja om från början? hur?

Alltså. detta gäller endast för traven. Skritten funkar utmärkt!

Senast ändrad:
Sv: Hjälp m skänkelvikning!

Vad säger tränaren:confused:
Det är ju superenkelt;)
Ställ o påbörja sidflyttning- halvhalt på ytter. yttersk.håller hästen rak, hindrar från att ramla åt sidan o ger en mer framåtgripande sk. vikn.

Stabilisera yttersidan med både skänkel och hand, sen får du flytta honom för innerskänkeln och ställ med inner. lyssnar han inte får du förstärka med spöt vid skänkeln, lyssnar han beröm honom och gå några raka steg framåt, och börja om igen. Ha gärna tvärning i början, så att han lär sig att flytta undan för skänkeln.

Det kan mycket väl vara så att du kommer åt den på ett annat sätt nu och som den finner jobbigt!

Träna skänkelvikningarna i korta sekvenser. Inte en hel diagonal alltså, eller vilken linje du nu bestämt dig för. Tänk fram och åt sidan fram och åt sidan osv. Då är det lättare att se till så att inte baken går före.

Kräv kvalitet istället för kvantitet.

Det blir lättare ju starkare din häst blir.

Skänkelvikning i korrekt form är SVÅRT för hästen, eftersom det inte är naturligt för den att röra sig i sidled när den är helt rak i kroppen. Däremot är det naturligt med öppna och sluta, dvs sidoförflyttning med böjd kropp.
Hästen kan såklart lära sig skänkelvikning i korrekt form, men för en häst som alltid gjort det i fel form kan det behöva läras om, alltså enstaka steg i skritt och öka successivt.

Lycka till!

Tar hästen skänkelhjälperna bra framåt då? om han inte reagerar när du lägger till sidförande skänkel så prova att använda spöt en gång precis bakom sadelgjorden och se om han börjar ta skänkeln bättre då istället...

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V