Sv: Hjälp! Krubbitning....
Det är besvärligt när de har hållit på länge tyvärr. Även om man "gör allt" så är det ingen garanti för att de slutar, det har helt enkelt blivit en invand (o)trevlig vana.
Många krubbitare kan ha problem med magen, har du kollat upp den biten på din häst?
Min häst krubbiter, har gjort så i över tio år. Han blir också värst vid fodringar och om han får "sötsaker" serverad. När jag köpte honom hade han rem på sig dygnet runt, men jag har tagit av den för dels tyckte jag att den skavde och dels tyckte jag inte att den gjorde ngn nytta om jag inte spände den tokhårt, vilket då orsakade ännu mer skav. Jag har kladdat in allt som han tar stöd på med anti-bit (Crubnix har jag för mig att det heter). Inte fullt så trevligt ser det ut i stallet, men mkt hellre det än att använda rem. Medlet fuinkar faktiskt otroligt bra, han skyr det som pesten så stallet får vara ifred och jag slipper lyssna på det otroligt stressande krubbljudet som han avger
I hagen är det värre, där dödar han träd efter träd, men det kan jag tyvärr inte göra ngt åt annat än att försöka lägga foderhögarna så långt från träden som möjligt så att han iaf inte kan ta en tugga-krubba-ta en tugga-krubba osv, utan blir tvungen att gå en bit för att krubba. Ljudet behöver jag ju inte lyssna på när han är i hagen iaf och dessutom är han inte lika enveten att krubba utomhus som han kan bli inne.
Jag har tyvärr inga supertips att ge dig, annat än att kolla upp magen på din häst om du inte redan gjort det. I övrigt så verkar du gjort det mesta man kan göra för att minska krubbandet. Har du inte prövat den smörja jag använder så kan ju det också vara ett alternativ, funkar den så skonar den ju iaf ditt stall från den nedslitning som blir av krubbandet.
Tänderna på honom är det ju värre med förstås, vad säger tandläkaren? Min häst har inte slitit sina tänder trots att han krubbat så länge, tack och lov!