Hjälp! kotförskjutning

S

Sacramento_Song

Vi har nyligen upptäckt att min häst har en kotförskjutning i ryggen.
Jag tror eller jag är ganska säker att det beror på den förbaskade sadeln. Vad gör man åt kotförskjutning? Har hört att massage är bra och att hästen bara får vila upp sig ett tag och man bara går ut och går eller rider lättare barbacka turer. Nu ska jag iaf byta sadeln vill inte att min häst ska ha ont i ryggen.
Nån som har några råd om kotförskjutning?
Skulle behöva svar ganska snart.
MVH Nathalie & Segene:bump:
 
Sv: Hjälp! kotförskjutning

Hur vet du att det är en kotförskjutning?

Jag rekomenderar en ET, kotknackare eller liknande för en massör kan oftast inte rätta till problemet, däremot kan en massör vara bra att ta ut efter du rättat till kotorna!
 
Sv: Hjälp! kotförskjutning

Min medryttares syster är utbildad massör och hon hade kollat Segene och sagt att det var en kotförskjutning. Vad jag hörde så hade hon en bula på ryggen nånstans där sadeln brukar ligga.
 
Sv: Hjälp! kotförskjutning

Vad tar en kotknackare för att rätta till kotorna?
 
Sv: Hjälp! kotförskjutning

En ryggkota kan aldrig förflytta sig uppåt däremot kan de dras åt sidan (väldigt lite, knappt synligt). Det är då muskler som drar (de är spända) i tornutskotten. Anledningen till dessa spänningar kan vara sne ryttare, sne häst eller att hästen helt enkelt rullat sig och stött på en sten eller liknande.

Som sagt ta ut en ET så fort som möjlit så undviker du att få mer problem runt området!

En kotknackare eller ET tar lite olika, de jag haft ute kostar mellan 300-600 kr.
 
Sv: Hjälp! kotförskjutning

Ifall det ligger runt sadelområdet ryggraden nånstans, kan det då vara möjligt att det bara är en sadelknuta?
Men ifall det nu är en kotförskjutning, kan det bero på sadeln?
 
Sv: Hjälp! kotförskjutning

Ja det kan bero på sadeln.

En kotförsjkutning syns inte för en lekman.
Om du ser det tydligt och den inte sitter på ryggraden så skulle jag gissa på att det är en sadelknuta.
Är hästen öm i ryggen i övrigt?
 
Sv: Hjälp! kotförskjutning

Nej det tycker jag verkligen inte. Jag känner igenom hela hästen dagligen och brukar då märka ifall något är förändrat. Men nu under påsk så står hon i min medryttares stall så det är hon som har hand om Segene nu. De hade nyligen sett att hon hade nån sort "knuta" eller vad det nu är. Men de sa också att hon inte var öm i resten av ryggen.:bump:
 
Sv: Hjälp! kotförskjutning

Cecely skrev:
En ryggkota kan aldrig förflytta sig uppåt däremot kan de dras åt sidan (väldigt lite, knappt synligt). Det är då muskler som drar (de är spända) i tornutskotten. Anledningen till dessa spänningar kan vara sne ryttare, sne häst eller att hästen helt enkelt rullat sig och stött på en sten eller liknande.

Som sagt ta ut en ET så fort som möjlit så undviker du att få mer problem runt området!

En kotknackare eller ET tar lite olika, de jag haft ute kostar mellan 300-600 kr.

En kota kan faktiskt "bula" uppåt. Om den går i flektion (dvs att kotkroppen dyker neråt/bakåt och spinosen då reser sig uppåt) i förhållande till kotan intill så ser det faktiskt ut som om den glidit uppåt för en "okunnig"

Vill inte vara besservisser bara förklara, så hugg inte, tack!
 
Sv: Hjälp! kotförskjutning

Tack för alla tips har varit till väldigt stor hjälp.
MVH Nathalie & Segene:bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 839
Senast: fio
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 386
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 438
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
817
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp