Hjälp - konstigt ben!!

Ireland

Trådstartare
Igår när jag skulle ta in hästarn på kvällen gick min häst konstigt. Jag ställde upp honom i gången och kände igenom honom. När jag skulle flytta honom så kunde han inte röra på vä bak. Han stelnade till i hela benet och liksom släpade det efter sig, för att sedan rycka upp det. Jag gick med honom lite i gången och han hade svårt att gå från halt (släpar benet efter sig, stelt som en pinne och sen rycker han upp det och det knakar lite) Hade även mycket svårt att vända. Jag uppfattade det som att han hade svårast att vända åt vänster. Han höll på att ramla flera gånger när han inte fick upp sitt ben. I karleden hade han en liten kudde som kändes som en vattanballong. Jätteliten men ändå. Han var också varmare på vä skank än höger.
Jag ringde veterinären som frågade lite om han hade kissat osv. Vi bestämde oss för att han skulle vila, vilket veterinären sa var bra och det kunde gå över med lite vila. Jag satt och väntade till han skulle kissa men han hade inte ro när jag var där så jag åkte hem. Kl 5 i morse var jag där igen. Han var lite bättre i benet men hade inte kissat någonting över natten. Även förra natten kissade han endast lite, vilket jag la märke till när jag mockade igår. Vad kan detta vara?
Kan ju berätta att hästen är fullblod/halvblod 5 år med kissing spines och har haft bäckenbensrotation. Veterinärer och equiterapeuter säger att han kommer att kunna ridas normalt. Nu tömkörs han lätt för att bygga muskler. Inte mycket riden. Men, fast att vet mm har sagt att han kommer kunna användas och att det bara är att sätta igång, så har jag en inre känsla av att det inte är något som stämmer. Men jag vet inte vad. Han är väldigt knacklig i sin bakdel när jag tömkör. Går lite stadigare på det ena benet osv, men vi tror att det bara är som han är svagare i ena sidan eftersom han varit sned.
Han har även blivit behandlad mot erlichios. Kan det sitta kvar? När vi upptäckte det så var han på utredning på klinik för KS och kotledsinflammation och vi testade för erlichios för att utesluta det eftersom han hade (har) en muskelspänning i ryggen som inte ville släppa.
Snälla hjälp mig. Det är hela tiden något med denna hästen. Mina pengar har tagit slut efter alla veterinärräkningar och jag vet inte vad jag ska göra. Älskar denna hästen så oerhört mycket, men min energi börjar ta slut. :cry:
 
Sv: Hjälp - konstigt ben!!

Vi hade en häst i stallet, en travare, som en dag helt plötsligt inte kunde röra sitt ena bakben, när han skulle starta sin skritt så låste sej benet o han fick släpa det med sej dom första stegen, sen släppte det o han kunde gå igen, men han haltade inte, var lite mer varm i det benet som hakade upp sej.

Ägaren ringde vet som sa att det lär som korsförlamning. Så han fick stå med täcke(brukade gå naken) o det hjälpte, samt att han började ridas/tömköras mer än vad han hade gjort.

Men jag har för mej att ägaren sa nått om nått annat sen, men jag kan ha fel. Men hon ger iaf hästen chevinal nu för att motverka att han ska få så igen.
 
Sv: Hjälp - konstigt ben!!

Ok, jo veterinären sa något om det också och det var en av de första tankarna som dök upp i mitt huvud. Hästen har ju gått utan täcke nu några dagar, men det har ju varit över 20 grader varmt.. Sätter det verkligen sig i benet så? Det kan ju självklart sitta höger upp med så att han får svårt att röra benet, men ändå.. Jag ska ringa veterinären kl 8 då dom har telefontid. Kul o höra vad ni har att säga om det.
 
Sv: Hjälp - konstigt ben!!

När du beskriver hästens beteende i stallet låter det precis som Patellaupphakning. Precis så betedde min häst sig när hon hakade.
När jag skulle flytta honom så kunde han inte röra på vä bak. Han stelnade till i hela benet och liksom släpade det efter sig, för att sedan rycka upp det. Jag gick med honom lite i gången och han hade svårt att gå från halt (släpar benet efter sig, stelt som en pinne och sen rycker han upp det och det knakar lite) Hade även mycket svårt att vända. Jag uppfattade det som att han hade svårast att vända åt vänster. Han höll på att ramla flera gånger när han inte fick upp sitt ben.
Det är dock konstigt att den inte visat det tidigare i så fall, eftersom det brukar visa sig mest när hästen växer. Men det kan kanske vara det ändå om du säger att han inte gått så mycket och behöver muskla sig. Är det patellaupphakning är det bästa du kan göra att gå ut och gå med hästen. Då brukar det mjuka upp sig och släppa. Stretcha försiktigt efter promenaden. Massor med B- och E-vitaminhjälper till att stärka muskler och senor! Kolla dock upp det först, är det något annat kanske det blir sämre av att gå ut och gå.
De andra symptomen känner jag inte igen, men om hästen inte är ordinerad att stå på stall skulle jag ha den ut så mkt som möjligt så här års. Har den stått stilla mkt kan det bero på att den inte känner sig törstig och därför inte dricker tillräckligt mkt. Salt i maten och riktigt blöt betor brukar hjälpa lite!
Hoppas hästen blir bra snart! Inte kul med sjuka hästar...
 
Sv: Hjälp - konstigt ben!!

Ok. Men det ser inte som det sitter i knäet. Men man vet ju aldrig. Jag blir aldrig förvånad över honom längre.. :smirk: Tack för ditt svar, ska ringa vet snart.. Usch, det kommer bara veterinärrekningar på veterinärräkningar hela tiden.. För 2 veckor sen fick han en äcklig hosta, som nu har gått över med hippotrim och cortison.. Nu är mina pengar slut! Det börjar luta åt avlivning, men jag vill verkligen inte det.. men vad gör man? Har försökt med denna hästen i 4 år och det är bara problem på problem hela tiden... fattar inte varför..
 
Sv: Hjälp - konstigt ben!!

Jättetråkigt när det blir så! Om dom bara kunde tala om ifall dom har ont och i så fall var.. :confused: Har själv haft sjuka hästar och man blir ju så ledsen när man inte kan göra något för dem. Lycka till med vet!
 
Sv: Hjälp - konstigt ben!!

Tack! Ringde precis men dom kan inte komma ut förrän efter kl 9.. Så det är bara o vänta..
 
Sv: Hjälp - konstigt ben!!

Hoppas dom hittar något, även om det inte alltid är glada besked är det skönt att veta vad det är...
 
Sv: Hjälp - konstigt ben!!

Ok. Veterinären kom och hästen visade inget tecken öht på att ha problem. Vet kände igenom hela hästen och gjorde en "grundkoll". Inte nåt!! Inte så lätt o veta vad det är då..
Jag tog ut o tömkörde en liten runda i skogen och han gick som en kolcka. Skulle kunna gå en dressyrtävling på momangen.
Konstigt. Hoppas det inte kommer tillbaka.
 
Sv: Hjälp - konstigt ben!!

Sa han något om patella? Det kan ju fortfarande ha varit som den hakade.. Vore ju skönt i så fall för det är ju inget farligt, bara som senan inte hänger med riktigt. Försvinner när hästen växt färdigt, men kan komma och gå lite till dess. Dock inget som hästen har ont av men det ser ju läskigt ut!
Jag är absolut ingen expert, bara en teori ;) Skönt att den är bra nu iaf!
 
Sv: Hjälp - konstigt ben!!

Jo han nämde patella men han sa att det är ju svårt att veta exakt eftersom hästen inte visade nåt när han kom. Och så tycker man ju att det borde kommit tidigare. Men om det var patellaupph. så skulle det förmodligen försvinna när han får mer muskler.
Men hästar med patellaupph brukar ju kunna backa så knäpper det till och låser upp sig. Min häst kunde inte backa öht.
Kanske var det bara en tillfällig sak. han kanske sträckte sig i hagen eller något.. Hoppas det inte händer igen!!
 
Sv: Hjälp - konstigt ben!!

Ja, det är jättesvårt att säga! Min häst kunde inte heller alltid backa, beror nog på hur mycket det har låst sig. Fick försiktigt lyfta benet och dra det lite bakåt, då brukade det släppa. Ja, hoppas det inte händer igen. Men om det gör det är det ju säkert som han hakar och då är det ju inget farligt!;)
 

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 270
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 583
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·
Dressyr Vad har ni för tips för att träna halter när hästen "vilar" bakben i halten? (kan inte riktigt avgöra om han tar en micropaus eller är...
Svar
3
· Visningar
970
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp