Hjälp! Kolik eller växtvärk???

Zandrah

Trådstartare
Har ett sto på 3 år som jag inte riktigt vet vad 17 hon har för problem....misstänker växtvärk..men symptomen är typ kolikantydningar....
Vid 3 olika tillfällen på kort tid så har hon varit helt loj! Ena gången var det när jag skulle släppa in henne, hon gick in i boxen å bara ställde sig!! Brydde sig varken om höet eller kraften! Hon såg helt borta ut..trött...sjuk? Men ingen feber....
Andra gången lade hon sig ner i höet vid middagstid och bara låg ett bra tag...(kanske inte så märkvärdigt)...MEn igår var det värre....då jag vart ute å tömkört gick hon in i hagen, åt lite, sen lade sig...sen låg hon ett bra tag...och reste sig----sen låg igen osv...ställde sig oxå i bockställning några gånger och ruskade på huvudet...sen lade sig ner igen....
Har bara haft henne några veckor, men ja vet att där hon va innan så hade hon legat många morgonar och inte rest sig trots att maten kommit...
Detta pågår ett taag, men sen är hon PRECIS som vanligt igen....!!!?? :confused: :confused: :confused:

Hon får Krafftt Groov...och hö...ska byta nu till det hon är uppfödd på..dvs havre...och vetekli...
Men VAD 17 är det för fel?? Är det kolik?? Och varför återkommer den då? Eller KAN det vara växt värk?? Hästen är stor....165...och jag vet att hennes syrra växte länge....Någon som vet, eller vart me om liknanade???
:cry:

Låter inte som växtvärk, kanske kolik, kan vara korsförlamningssyptom,
be din veterinär om att ta ett blodprov och analysera muskelvärden etc., det borde även kunna ge en hint om ev.kraftig växt.

om det är ok. så gå igennom allting som skulle kunna ge upphov till kolik symptomerna, ev. avmaskning, tänder, foder etc.

Magsår är vanligt hos hästar och ger ofta återvändande kolik anfall/symptom, kan vara värt att undesöka med gastroskopi om det fortsätter, det blir ofta väldgt bra efer behandling, men är en något kostsam och mödosam diagnosticering och behandling, så gå igenom alla andra tänkbara förklaringar först...

Vi har ( eller fd ägarna) tagit blodprov för ungefär en månad sen...och det visade INGENTING...vet sa oxå han trodde det kunde va koris...men nu e de så att hästen har STÅTT sen i september!! å då kan de omöjligt vara korsis......å som sagt...proverna visade ingenting!.....har även avmaskat en gång nu för ca 2 veckor sen.....ska man göra de igen kanske?? ( va med ivomec)
:confused:
Det är jättekonstigt....å tänderna raspade vi i måndags!! jag blir inte klok.....
ska byta kost till havre samt kli......kan de va en lösning? samt ge nåt magtarm balanserande?

Hur får dom föresten magsår? Finns det nåt man kan ge för det?eller förebyggande syfte....

Byt absolut INTE foder i detta läge, då kan det bli katastrofalt.. sätt in en mag-/tarmbalans istället!!

Magsår är som sagt mycket vanligare än vad man tidigare har trott hos häst. Hästens magsäck består (lit förenklat) av en syraproducerande del och en del som inte producerar någon magsyra, denna del är därför heller inte lika bra skyddad mot syran, magsåren uppstår ofta på övergången mellan de två zonerna då magsyran kommer över på "fel sida". Detta händer förståligt nog oftare om syraproduktionen är för hög som t.ex. vid stress el likn.

Magsår kan diagnostiseras v.h.a. gastroskopi =fiberoptik kikare ner i magsäcken, det är inte ett komplicerat ingrepp, men hästen måste ha fastar strickt i 2-3 dagar innan undesökningen för att man ska kunna se något, och det brukar kunna vara desto mer komplicerat...
En del veterinärer väljer istället att skriva ut syra neutraliserande medicin för att behandla ett eventuellt magsår och se om det blir en förbättring, om hästen blir bättre av det så har den troligen haft magsår, och behandlingen har hjälpt,

Det finns div. receptfria medel man kan ge, pronutrin är nog det vanligaste, det är inte billigt, gastrogaurd är ett annat mycket bra, välanvändt och mycket dyrt alternativ...

Prova att tala med din vet. och hör vad h*n tycker, Om det nu är ett återvändande problem, vilket det verkar vara, och du verka ju oxå ha koll på andra tänkbara förklaringar, ev. kan din vet skriva ut syraneutraliserande medicin,

Om du har hästen vet. försäkrad kan det nog vara ett bra alternativ at få den undersökt först, det är möjligt att försäkringen ville ersätta medicinen oxå om det är konstaterat magsår, men jag är inte så säker på det...

Hur som helst, dom allra flesta hästar svarar väldigt bra på behandlingen och blir helt bra igen!

jag tror att det är växtvärk...för du skrev att du nyss hade fått hästen och du hade väl nyss börjat köra in den...hästar börjar juh växa när dom rör på sig..jag var med om en häst som la sig ner i boxen och han låg där och typ stönade och hade ont men det var växtvärk...

Strålbenshälta brukar visa sig vid den åldern eftersom man börjar ställa lite krav på hästen. Dock vet jag inte tillräckligt om det för att avgöra om symptomen kan tänkas vara det... :o

Jag har bara tömkört...men hon har varit i hård träning sen i somras till och med september...sen stått...därför vill jag tömköra innan jag sätter för..man vet ju aldrig vad de kan hitta på...

Har kommit fram till efter att ha pratat me både uppfördare, tidigare tränanre och ägare att det MÅSTE bero på Krafften, den pelleterade...hon har nämligen inte fått sånt förr! mer än någon näve typ....men jag har hört förr att hon HADE fått det...så därför trorjag det KAn bero på det....ska prova ta bort det nu....för att sen börja me nå annat...men det va tydligen bra om man hade hästar som uppförde sig så här...att bara ge de grovfoder i ca 2-3 veckor för att se om det fortfarande upprepade sig..... :idea:
Så ATT...nu provar jag utan pelletarat ett tag så får vi se :smirk:

Kolik, definitivt. Skulle en häst få anfall av växtvärk och gå och lägga sig i höhögen!?

Med tanke på recidiven och anfallens (hittills) lindriga art finns det all anledning att misstänka sandkolik. Gör ett slamprov på träcken och se över dina utfodringsrutiner; fodrar du direkt på marken utomhus? Hur många utfodringstillfällen? Grovfoderkvot? Hygien i höet (mögeltoxiner kan också ge dylika symptom)?

En av mina unghästar fick förstoppning av hö och Groov. Hon blev lojare och lojare och till slut visade hon riktiga koliksymptom. Jag trodde också att hon var loj för att hon växte. Det pelleterade tar mycket vätska när det sväller och om de dricker dåligt kan det proppa igen. Kan du inte blöta Grooven innan du ger henne den?

Hej!

Jag tog faktiskt det drastiska beslutet att helt sluta med groov..nu har jag sakta men säkert börjat vänja henne vid havre och kli + miner....än så länge får hon bara några dl havre och lite kli....men honhar inte haft NÅGRA symptom på det hon haft tidigare! Och hon ser mer glad å pigg ut nu! Förr så va honloj å sprang inte alls å lekte i hage, men NU! NU e hon helt annourlunda...nu leker hon för fullt å verkar vara mkt gladfare........ :bump:
Så vi får se om det håller i sig... :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 864
Senast: Lhas
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
3 005
Senast: Egonson_
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII