hjälp-klippning

Messy

Trådstartare
Ikv ska min häst klippas... hade tänkt mig någon form av typ "filt"...
Förra året vilade hon = fick ha kvar all sin päls..
året innan var hon galopphäst = helrakad...

i år skrittas hon å travas lite... när hon blir pigg å så så blir hon rätt svettig på hals å vid sadelgjord å flankerna (eller vad det heter)...
jag måste linimenata nacke, bog å musklerna på frambenen på framsidan där uppe :angel: (braaaa förklaring) å med hennes päls blir det linimentklump efter ett tag.. inte så kul...

så jag vill raka så lite som möjligt, men ändå snyggt..
hals, bog, under magen å lite upp i virveln...
har spanat in några islandshästar med bra "lösningar"..

kan ni lägga ut bra bilder på klippningar?!?!
det är mest "avslut" på ben å sånt som jag e lite vilsen på.. å linjen längs magen...

Sv: hjälp-klippning

Ikv ska min häst klippas... hade tänkt mig någon form av typ "filt"...
Förra året vilade hon = fick ha kvar all sin päls..
året innan var hon galopphäst = helrakad...

i år skrittas hon å travas lite... när hon blir pigg å så så blir hon rätt svettig på hals å vid sadelgjord å flankerna (eller vad det heter)...
jag måste linimenata nacke, bog å musklerna på frambenen på framsidan där uppe :angel: (braaaa förklaring) å med hennes päls blir det linimentklump efter ett tag.. inte så kul...

så jag vill raka så lite som möjligt, men ändå snyggt..
hals, bog, under magen å lite upp i virveln...
har spanat in några islandshästar med bra "lösningar"..

kan ni lägga ut bra bilder på klippningar?!?!
det är mest "avslut" på ben å sånt som jag e lite vilsen på.. å linjen längs magen...

Det låter som om du vill ha spår-klippning på henne.
Låter vettigt då hon ska skrittas och travas.

/Isa

ja jo det har jag oxå kommit fram till :p
men det finns ju 47 varianter.. å man vill ju ha snygga linjer :D

*fåfängan själv när det gäller hästen* :angel:

Jag tycker själv att detta är en bra spårklippning:

tips_okt_spar.jpg

:bump:

fast jag måste klippa i nacken där allt liniment ska va :(
+ att hon är mer lurvig vid bakbenen..
man får väl börja så å sen finjustera linjerna så mkt som behövs...
blir nog nått sånt fast mkt mer av halsen...
hon är fullblod men har päls som en shettis... SJUKT mkt päls...
nu är den iaf kortare, förra året hade hon LÅNG päls... tror det kom från magen... å nu mår hon bättre = normalare pälssättning...
så egentligen vill jag inte klippa, bättre om hon sätter "rätt" päls från början.. å normal längd å tjocklek...

aaahhh va svårt.. jag har skrivit ut lite bilder å försökt rita lite på... sen får min klippare tolka dem bäst hon vill, bara det blir bra, å annars får hon hästen som straff :devil: ;)

tips_okt_spar.jpg

Hade gjort så, men klippt hela halsen och en linje snett neråt mot magen! Däremot om hon ska linimentas på vissa ställen, så kan pälsen också vara bra att ha kvar där för värmens skull, kan vara lite svårt att lägga täcke över nacken....

hon masseras innan arbete å sen på med arnika.. sen kylbalsam efter arbete...
men nu har hon lurvpäls vid öronen, å då blir det kletigt å kladd.. känns som att det är PÄLSEN som blir linimentad å inte HON...

sen på morronen ser hon bara kladdig ut :( så jag tror att om jag rakar nu så hinner det växa ut lite sen...

Jag skulle göra som på bilden fastklippa hela halsen och bogen så att det blir ett rakt streck från mitten på maken mot armbågen. Sen skulle jag klippa upp em rundel i virveln.

tips_okt_spar.jpg

Säger som Toughcookie: klipp av allt på hela halsen och dra linjen där "filten" börjar precis bakom bogbladet! du kan klippa magen högt eller lågt. är hon känslig för skav osv så klipp inte så högt, spar pälsen där tex skänkeln ligger, eller sadeln ligger. är hon icke-känslig kan du dra upp linjen väldigt högt, likaså linjen över länd och kors.

sen om vi tittar på bilden så ska INGEN klippning se ut så, med raka linjer. om det ska vara harmoniskt ska linjerna FÖLJA hästens linjer, dvs mjukt rundat efter mag-linjen, upp runt virveln vid låret, osv. det blir väldigt oharmoniskt med helt spikraka linjer.

ok... jag var helt övertygad om att min fd galopphäst som alltid blivit helrakad var snäll.. tji fick jag...
ok i början... men.. ja... hon ser ut som en islandshäst... :cool:
å det blev INTE rakat högst upp i nacken... å sen klev hon på sladden....

vi hade självklart jordfelsbrytare, å var försiktiga, men hon hoppa två meter åt sidan...

mulen var för liten för brems... bara gled... så jag tog kedja på över-tandköttet (ok låter hemsk, men funkar som brems)... till viss del kan jag tillägga... så blev det lite ojämnt själva mönstret... å hon e inte rakad bak.. men på det stora hela är jag ändå nöjd att vi inte fick bort mer... hon är ju rakad under magen iaf å det var en va prio.. men tyvärr inte i nacken.. ska testa å plegga mkt å köra igen.. nu vare inte mkt... å hon var inte 100% lugn vid pleggningen...

bild kommer imrg.. hehe..

Fritt fram å garva... hehe...
jag e mest glad att jag varken tränar eller tävlar bland "folk" :p

fantaoki.jpg

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 419
Hästvård har en klippmaskin och en lurvig fjording, frågan är nu hur man ska klippa honom.. blir ingen helklippning utan någon form av...
2
Svar
28
· Visningar
2 695
Senast: Buck
·
Hästvård Då börjar vi gå in i ruggtiderna och min älskade lilla ponny har satt sin tjocka päls och svettas därefter .. Så nu har jag bestämt mig...
Svar
8
· Visningar
1 658
Senast: mackan
·
Trav Jag har en kallblodstravare som jag köpte i våras, han verkar inte vara särskilt frusen men å andra sidan är det ju inte särskilt kallt...
Svar
3
· Visningar
2 749
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka