Hjälp! Karenstid???

Sv: Hjälp! Karenstid???

Men om du vet att det är 96 timmar, så är det ju så, varför skulle det då vara nått annat?

Vet inte om det är 96 tim, men det är minst det eftersom det är ett licensbelagt preparat!!!
Men jag hittar inte karensen för det här preparatet...

jaha okej, nu fattar jag (e lite trögtänkt) :angel:
ska se om jag hittar det

Hittar inte Lotagen i travsports register eller heller i Fass men på travsport står följande: ör de preparat och/eller substanser, de behandlingar och/eller de de andra särskilda åtgärder som EJ är uppförda på dessa listor finns inte fastställd karenstid, och sådana preparat och/eller substanser, behandlingar och/eller andra särskilda åtgärder används därför på den ansvariges egen risk. Notera dock att karenstiden för preparat eller substanser, om ej annat anges, aldrig understiger 96 timmar. Karenstiden räknas efter att behandling med aktuellt preparat eller åtgärd är avslutad. Preparaten förutsätter beredningsform och administrationssätt enligt Fass Vet.

hittade även detta : Licenspreparat, minst 96 timmar och lotagen är väl ett licenspreparat?

Hej!
Det är ett egen-risk-preparat.
Alltså finns det ingen bestämd karenstid utan du ansvarar själv för att inga rester som är över gränsvärdena av medicinen hittas.

Jag gissar att du använder det i väldigt liten mängd utvärtes och då borde det ju peka åt att det räcker med 96 h.

Liknande trådar

Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta...
Svar
19
· Visningar
957
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 018
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 000
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
837
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"