Hjälp!!! kaninhonor

A

apollo1

Jag har två kaninhonor som nyligen börjast slåss rejält med varandra från att tidigare varit bästisar, vad kan detta bero på?

Nu har jag naturligtvis ett dilemma, eftersom jag anser att kaniner bör bo ihop, är detta fel?

Ska jag nu kanske köpa en liten kaninunge till den kaninen som är minst dominant så hon har sällskap, min andra hona tror jag nämligen inte har så mycket glädje av sällskap eftersom hon är just så dominant och höll på att slå ihjäl den andra honan häromdagen... Eller, ska dom få på ovanpå varandra i varsin bur, dvs då får dom ingen kontakt med varandra.

Hjälp! :confused:

Sv: Hjälp!!! kaninhonor

Det räcker med att du sätter dem i olika burar, då kan de inte slåss!
De har fortfarande sällskap av varandra om du ställer burarna så att kaninerna kan se varandra.

Jag tror att det beror på att de blivit könsmogna och börjat tänka på revir... Honor är nämligen mer revirhävdande än hanar! (har jag läst)

Kruxet är ju att dessa två honor är ca 2 år och bott tillsammans länge. Det är konstigt att de nu börjar slåss, eller rättare sagt det är den ena(starkare) som flyger på den andra(svagare).
De bor nu i varsin bur.

Jag tycker inte att du ska skaffa en till kanin till den "svaga" för då kan den i sin tur ge sig på den "nya"

Utan placera dem i olika burar och ställ burarna bredvid varandra så att det blir se-men-inte-röra!

Jag skaffade en hona till min hane som nyss blitt änkling.. trodde jag, efter slagsmål så pälsen rykte så insåg jag att Kajsan var en Kenneth, Pirre märkte på en gång han, men inte korkade matte ;) :D
Jag har könsbestämt över 20 kaninungar, EN gång har jag haft fel, givetvis med den kanin jag själv skulle ha :crazy:
Jag delade på dem, de satt i varsin bur och var ute lösa i skift med varsin flock marsvin innan Kajsa/kenneth kastrerades, då vart det lugnt och slut på slagsmålen.
Går honor att kastrera? Annars så kan jag bara tyvärr säja att honkaniner är de största bitchar som vandrat på denna jord.

Funderar på att sterilisera den starka och se om hon lugnar ner sig.
Nån som har nån erfarenhet av att sterilisera kaninhonor??

Att sterilicera ena honan betyder inte att hon blir lugnare,
risken är att hon dör av att sövas, men om man verkligen vill sterilicera sin kanin så gå till en vetrinär som är van vid små djur.
Sen ska man inte tro att alla kaniner är lika, vissa går det jättebra att ha ihop och andra inte, honor kan slåss lika mycket som hanar.
Det som ofta går bäst (om man måste ha kaninerna i samma bur) är att ha en hona och en hane som är kastrerad,
men det bästa är att ha dom i varsin bur, kaniner mår inte dåligt av att bo i olika burar så länge dom ser varann.

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 833
Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 581
Senast: oz_joj
·
Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 590
Senast: JLoveJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama