Hjälp * Kaninburar

G

GeeBee

Hej allihopa. Jag funderar på att köpa en kanin till våren/sommaren men har några funderingar kring det hela. När vintern kommer måste man ha någon speciell bur då ? ngn isolerad elr ngt ? Vart får man tag i det eller hur bygger man en sån i så fall ?

hur tycker ni sommarburen ska vara ? tar emot alla sorters förklaringar / bilder (:

Tack // Johanns:D

Sv: Hjälp * Kaninburar

Vinterburen skall stå på ben, isolering är inte nödvändig, men det skall inte finnas nåt drag i buren!
Min bur är byggd i en gammal lekstuga där innerdelen är på insidan och ytterdelen på utsidan, från början var det bara den undre delen som fanns men i sommras byggde jag på den övre delen kaninerna så kaninerna som då blev två skulle få mer utrymme!;)
Ju större deto bättre!:D

ursäkta röran:angel:

sommarburen får gärna stå på marken med tillgång till gräv möjligheter!
på min sommarbur är de nät nergrävt ca 20cm under jord vilket gör att dom kan gräva utan risk för att dom rymmer, likaså håller grävlingar, hundar och rävar borta!

kennysbur.jpg

du bör också fundera på vilken storlek på kaninen du vill ha, en kanin på upp till tre kilo kräver minst 0,5 kvadrat (ex. 100x50) och 50cm högt, men jag rekommenderar att man bygger burarna större, påalla ledder ;)

Jag vill ha en lejonhuvad elr Hermelin tror jag (:

Tack så jättejättemycket för bilderna (: Nu ska vi fundera så får vi se vad det blir (: ..

här kommer mina tre burar:
http://i241.photobucket.com/albums/ff135/jojjjojooooo/P1010971.jpg

på den längst till höger bor min dvärgvädurshona, den varma delen är mycket mindre än den yttre och den är isolerad med stirox så den är varm om vintrarna.. alla burar är upphöjda från marken för att förhindra drag och snö att komma in. på buren i mitten är oxå den varma delen mindre.. denna hur har även en andra våning.. som uppskattas :D där bor oxå en dvärgvädur och hontrivs.. den här burens varma del är inte isolerad.. utan det är bara brädor.. men den är ju så tätt ihopspikar så det drar inte där inne. sista buren är ganska hög och mycket bredare och längre än de två andra.. men där bor min vädur så det skall vara gått om plats.. varma delen är inte heller heller isolerad på den här buren.. men det drar ingen stans ifrån..

tackar och bugar (: :rofl: jag är jätteglad för att ni skirver .. jag tror att jag ah rfunderat ut hur jag vill ha det x) .. i vinterburen som komemr vara lite över marken så är det en bur där dom akn gå ut med tak, och sen där dom kan gå in ( i dasset som inte är använt på 20 år x) ) .. o.s.v (: bilderna hjälper jättemkt !

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 806
Senast: skuggi
·
Lantbruksdjur Nästa år tänker jag skaffa mig två grisar, dels ska de få böka upp blivande köksträdgården, dels ska de på hösten få fylla min frys...
2
Svar
29
· Visningar
11 802
Senast: KungTulle
·
Hundträning Hej! Jag har ännu ingen hund, men är på G att skaffa en fram till sommaren. En vit herdehund kommer det bli. :) Jag har aldrig haft...
Svar
14
· Visningar
1 542
Senast: rxk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V