Hjälp, kanin fråga!

F

fight

Hej!

Jag har fått överta två kaniner, jag undrar varför bajset fastnar i rumpan och bildar stora klumpar som jag får klippa bort? Det har hänt två gånger på 4 månader. Kan det vara fodret?

Tacksam för svar!

Sv: Hjälp, kanin fråga!

Vad får de för foder?

Hur mycket och vad för grönsaker?

Antar att du ger dem hö eftersom det är basfödan för dem..

HEj!

Hö får dom, sen får dom pellets från granngården(fick med säcken när jag fick dem) samt havre. De får också morötter, äpple och isbergssallad varje dag. sen brukar jag plocka lite rönn (dom gillar det) bläbärsris och ljung.

Kan det vara bgt av det som inte är bra? De är ute varje dag och har tillgång till gräs.

Tack för din hjälp!

Minska grönfodret ett tag, kan hända att det blir för mycket för deras magar.

Hej!

Jag har fått överta två kaniner, jag undrar varför bajset fastnar i rumpan och bildar stora klumpar som jag får klippa bort? Det har hänt två gånger på 4 månader. Kan det vara fodret?

Tacksam för svar!

Är det lusern-pellets från granngården? Alltså pressat gräs...
Kör en diet med färskt vatten, hö och gräspelletsen ett tag tills det verkar bättre. Uteslut grönsakerna helt ett tag.
När de blivit bättre sen (vilket de förhopninsvis blir) så introducera grönsakerna väldigt försiktigt, så det inte blir en chock för magen.
Kaniner har som en naturlig "idisslingsförmåga"
De äter sitt eget bajs från analen innan det kommer ut på mark/bur/golv osv (inte allt bajs) utan det de anser måste tuggas om och "återanvända" fibrer och mineraler som finns i bajset. Gör de inte det så fastnar det bajset, eftersom att det bajset är kletigt.
Så förmodligen är det något med matsmältningssystemet, gå på dieten jag angav så hoppas vi på bättre bajja =)

Lånar Tråden lite, hoppas inte det gör något!

Ni med kaniner, har ni tagit in dem redan eller när får era komma in?
Har märkt nu sista veckan att mina kaniner börjat se lite trötta ut!
Funderar på om jag ska plocka in dem över natten och så får dem komma ut lite på dagarna istället bara.

Funderar på om jag ska plocka in dem över natten och så får dem komma ut lite på dagarna istället bara.

Varför inte köpa en bur på ben? De har jag till mina 2 kaniner, som de får bo i på vintern. :)

Vill inte ha dem ute på vintern. Vill inte att dem ska få sitta i en liten bur hela vintern och knappt kunna röra sig!
Jag har dem inne i stallet med stor yta som dem kan få springa runt på.

Mina kaniner bor ute året om.
På sommrarna i en betesbur med tillgång till ett hus och på vintrarna bor dom i en bur på höga ben. Men dom får även ibland komma ut och leka och gräva i snön på vintrarna:D

Mina med.
Och oj, vad de älskar snön!
På somrarna när de är i hagen, ligger de mest och slöar (även om det är svalt ute).
Men på vintrarna när de får komma ut i snön, springer de runt som galningar och gör glädjeskutt.

Har man utekaniner så har man utekaniner, har man innekaniner så har man innekaniner. Har man en kanin som går ute, och som sen till hösten börjar fälla och byta päls till vinterpälsen och sedan tar in dem? De KAN dö av värmeslag. Om du nu har dem i stallet.. varför inte ha dem i stallet året runt? Och kanske låta dem springa en liten sväng på dagen på sommaren. :banana:

Det varierar väl från stall till stall, men i de stall jag haft hästen är det ungefär lika kallt på vintern som det är utomhus. :) Att kaninen i det fallet skulle dö av värmeslag förefaller inte särskilt sannolikt. Dessutom tror jag kaninen uppskattar gräs mellan tårna som omväxling mot stickig halm. :D

Det varierar väl från stall till stall, men i de stall jag haft hästen är det ungefär lika kallt på vintern som det är utomhus. :) Att kaninen i det fallet skulle dö av värmeslag förefaller inte särskilt sannolikt. Dessutom tror jag kaninen uppskattar gräs mellan tårna som omväxling mot stickig halm. :D

Men dåså... om det då är lika kallt där som ute kan du ju ta in dem när det börjar bli allt för kallt i marken... för än hoppas vi på sommar, eller hur? :rofl:

Jag har dem i stallet på vintern. Men hur kul är det för kaninerna att sitta inne på sommaren och glo på fyra väggar när dem kan få gå ute och röra på sig och ha lite grönt att pilla med?
Har aldrig minusgrader i stallet då det är så tjocka väggar, brukar ligga på 5 grader.

Liknande trådar

Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
787
Senast: animalasia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar