HJÄLP!!!! Kan det vara fång??!!!!

C

caramel

Hej,

Släppte min ettåring & två åring på bete i lördags. Dem har gått på lösdrift ett bra tag och där har funnits gräs men fattigt gräs.
Släpptes som sagt i lördags i en hage på ca 20m * 30m med lagom kraftigt gräs. Där har gått kossor i höstas.

Var ute nu och kollade till dem och dem hade gått in i den gamla hagen där det nu inte finns något att beta ( men vattnet finns i den hagen) Dem kan gå där imellan hur dem vill.
iallafall så kände jag på dem att dem var varma om hovarna!!!
Dem kan ju inte busat så mycket att dem blivit varma om båda framhovarna??!!:confused:

Snälla någon som vet fler symptom???
Har nu stängt in dem i den gamla hagen för säkerhetsskull!!

Ska ringa vet imorgon..... men det är så jobbigt när man inte vet:cry:

Sv: HJÄLP!!!! Kan det vara fång??!!!!

Hovarna kan kännas varma ändå. Säkert inget du behöver oroa dig för om de uppför sig som vanligt ändå. Ovanligt med fång på så unga hästar.

Tog in dem igår i den gamla hagen, dem fick lite halm igår att snaska
på och ännu mer halm imorse..
Hovarna var ljumna idag, framhovarna men dem betedde sig helt som vanligt, pigga & glada.
Ska ringa vet nu, man har sån nojja när det gäller fång.:(
När man var mindre trodde man att det bara va tjocka ponnysar som fick fång men så är det juh inte.... Alla hästar kan få det...:mad:

Vad kan det annars vara ? Någon som vet?:o

Tog in dem igår i den gamla hagen, dem fick lite halm igår att snaska
på och ännu mer halm imorse..
Hovarna var ljumna idag, framhovarna men dem betedde sig helt som vanligt, pigga & glada.
Ska ringa vet nu, man har sån nojja när det gäller fång.:(
När man var mindre trodde man att det bara va tjocka ponnysar som fick fång men så är det juh inte.... Alla hästar kan få det...:mad:

Vad kan det annars vara ? Någon som vet?:o

Hovar kan vara varma ändå. Tror inte veterinären säger annat än - "avvakta".

Hej,

Släppte min ettåring & två åring på bete i lördags. Dem har gått på lösdrift ett bra tag och där har funnits gräs men fattigt gräs.
Släpptes som sagt i lördags i en hage på ca 20m * 30m med lagom kraftigt gräs. Där har gått kossor i höstas.

Var ute nu och kollade till dem och dem hade gått in i den gamla hagen där det nu inte finns något att beta ( men vattnet finns i den hagen) Dem kan gå där imellan hur dem vill.
iallafall så kände jag på dem att dem var varma om hovarna!!!
Dem kan ju inte busat så mycket att dem blivit varma om båda framhovarna??!!:confused:

Snälla någon som vet fler symptom???
Har nu stängt in dem i den gamla hagen för säkerhetsskull!!

Ska ringa vet imorgon..... men det är så jobbigt när man inte vet:cry:

Min pålla har alltid varma hovar trots att hon är helt frisk. När hon hade fång hade hon puls också och var ÄNNU varmare. Numera är hon ljummen/ganska varm jämt, men helt ohalt och kollad av vet.

hovar SKA vara varma/ljumma, det är tecken på att det finns cirkulation i hoven!

särskilt nu som det är varmt och soligt finns nog inte en enda frisk häst med kalla hovar..

om inte dom visar andra tecken på fång, tex ömhet, puls, ovilja att röra sig etc så skulle jag inte oroa mig..

Hej
Tack alla som svarat! :)

Har lusläst på internet om fång.
Hittade det att hästar med skor har minder blodcirkulation än dem utan...så hovarna ska vara ljummna ( som ni sa):angel:

Hästarna har endast fått halm nu och lite hö men imorse var deras hovar svalare...:confused:

Kan vara kanske att det var dagg imorse/ alt kallare? Stått stilla?

Tack för ni lugnade en oroad matte!:bump:

Skulle nog aldrig förlåta mig själv om dem hade fått fång... :cry:

Tack igen!

Nu har jag inte jättestor erfarenhet av fång men varma kan hovarna bli av många saker. Det kan vara så enkelt att solen legat på och vämt upp utsidan. Väldigt vanligt. Om du är väldigt orolig kan du ju ta in hästen ett par timmar i stallet och sen känna på dem igen - fortfarande lika varma? Är dom det, och det är väldigt stark värme, då kanske du kan börja fundera.

Det senaste jag hört är att fång idag i Sverige vanligen verkar bero på helfoder som vi ger våra hästar, och inte på grovfoder och gräs. Det blir också mer och mer vanligt att det är storhästar som blir sjuka, inte bara ponnyer. Efter som att majoriteten av de helfoder vi ger våra hästar är tillverkat i andra länder med helt annat klimat, annan växtlighet, mm, så är det inte anpassat för våra hästar i sverige.

Sen ska tilläggas att sällan är alla hästar lika känsliga. Mao bör du oroa sig mindre om alla dina hästar har samma värme i hovarna. Det är inte troligt att alla skulle få fång samtidigt, tvärt om skulle du snarare märka det på endast en av hästarna. Tror inte att du behöver oroa dig.

Hej igen,

Jo, konstigt att båda skulle få fång samtidigt...
Dem har samma temp på hovarna så det var därför jag fick nojja innan, men imorse var hovarna svala både fram & bak på båda. Ska hem och kolla dem nu på middagen med :)

Men vad skulle NI göra i mitt läge?

Dem har fått halm nu i 2 dagar pga att jag blev helt tokig och nojigt om fång. Jag tänkte börja ge dem lite hö nu (är nog hungriga).
Men kan jag släppa dem på betet nu eller ska jag välja en "fattigare" hage? Tips på super bra vänjning till bete ?
Dem går på lösdrift nu (har jag nog redan sagt) men i en hage med endast yppert lite gräs. Den ena hagen har gräset blivit JÄTTE långt, så den vill jag inte släppa i! Kanske ska klippas av? Har 10 hektar och 2 hästar..... När vi köpte detta stället tänkte jag ooohh vad bra ingen mask / parasit i hagarna, inte hinna bli upptrampat mm Men nu inser jag att dem hinnar aldirg äta detta! ( får ej heller)
Vi får kanske ta hö ?:idea:

Hur tycker ni jag ska göra för hästarnas bästa?

OJ va bra! :D Inte många som har så stora marker/häst. :bow:

Nu är det ju svårt att veta, har du vant dem innan vid gräs genom att beta dem utanför hagen ibland? Har de reagerat på ngt annat sätt? Tjocknad bakom ganasherna, i benen eller liknande?

Jag har också lösdrift men min häst går i samma hage året runt så han vänjer sig ju av naturen själv vid betet. Hur såg lösdriftshagen ut?

När gräset kommer såhär på våren så är det väldigt starkt. Dom pyttesmå, korta stråna vi tycker är ingenting, är ganska mycket faktiskt. Så om hästarna haft kort, lite glest gräs i lösdriften, men ändå kunnat plocka under en tid i hagen, då tror jag inte att du behöver oroa dig. I maj är det som värst, sen går värderna ner och ökar igen i juli-aug.

Om jag var du och hästarna kunnat plocka nytt gräs (och ens kanske inte så högt) i sin gamla hage under några veckor, då skulle jag låta dem stå kvar ute i sommarhagen dygnet runt på hela 10 hektaren. De kan ju ha halm också att tugga på om de vill.

Om hästarna haft totalt lerhage fram till betet skulle jag nog kanske låta dem gå i sommarhagen under dagen, och ställa dem i den gamla under natten i ngn vecka, bara för att de ska få vänja sig försiktigt. Upptäcker jag ingenting skulle jag som sagt släppa ut dem helt efter en vecka eller så, i gräs-/sommarhagen.

Det finns ingen anledning att begränsa hagens storlek. Tvärt om är det bättre att de har stora ytor att röra sig på och förflytta sig över. Om inte annat för att undvika parasiter.

Vi har haft ca 30 hektar åt 4 hästar tidigare. Inga problem alls.

Hej
Tack alla som svarat! :)

Har lusläst på internet om fång.
Hittade det att hästar med skor har minder blodcirkulation än dem utan...så hovarna ska vara ljummna ( som ni sa):angel:

Hästarna har endast fått halm nu och lite hö men imorse var deras hovar svalare...:confused:

Kan vara kanske att det var dagg imorse/ alt kallare? Stått stilla?

Tack för ni lugnade en oroad matte!:bump:

Skulle nog aldrig förlåta mig själv om dem hade fått fång... :cry:

Tack igen!

Nu när du lusläst om fång, hur vanligt är det att ett-åring och två-åring får fång?
Att svälta så unga hästar är väl inte den bästa behandlingen. Men det har du väl läst på nu. Skulle de i framtiden råka ut för den hemska åkomman, fång, ska deras behov av protein verkligen tillgodoses för bästa läkning.
Oskodda hästar (de är väl inte skodda än?) kan vara varma på hovarna och ljumma ibland utan att det är symtom på sjukdom. Om en häst visar ovilja att lyfta hovarna, vänder stappligt, förstärkt digitalpuls och sådant ska du oroa dig.

Vad du kan göra för att förhindra eventuell fång i framtiden när de är vuxna är att ge en uträknad foderstat med analyserat hö. Minimalt med kraftfoder, helst skippa helt och ge proteinkällan från lucern o olja för energi. Motion och god hovvård.

Hej,

Det är en åring( sv. halvblod) och en 2-åring (c-d ponny) som vi tog hem till mig i början av april. ( Båda har gått på lösdrift innan dem kom till mig). Dem har en nybyggd ligghall på 3,5*7m som är bäddad med mycket halm. Den hagen är ca 30*50 halva den hagen har det varit stubb på och pytte med gräs och andra halvan gräs men detta käkade dem upp direkt!:o
Sen har jag fodrat med 4 kassar torrt och fint hösilage morgon & kväll + extra halm i ligghallen + lite kraaft (grov) + mineraler.
Så har dem gått fram tills jag öppnade grindarna till den andra hagen med mera gräs som jag anatr nu att det var förtok för bra för dem..:angel:
Alternativt kanske släppa över dem i en fattigare hage som jag nämnde innan, hur mycket vänjning behövs? Hur lång tid?
För att dem ska komma till den hagen måste dem ledas ( kanske kan göra en gång så jag bara kan öppna och stänga)
Kan man lägga upp kort här? och hur isåfall, någon som vet så kan jag lägga upp bilder på båda hagarna så kan ni kanske bedömma vad man kan göra?:idea: Hagarna är ej 10 hektar stora utan uppdelade pga att det finns åar och byggnader som delar av.

Nu när du lusläst om fång, hur vanligt är det att ett-åring och två-åring får fång?
Att svälta så unga hästar är väl inte den bästa behandlingen. Men det har du väl läst på nu. Skulle de i framtiden råka ut för den hemska åkomman, fång, ska deras behov av protein verkligen tillgodoses för bästa läkning.
Oskodda hästar (de är väl inte skodda än?) kan vara varma på hovarna och ljumma ibland utan att det är symtom på sjukdom. Om en häst visar ovilja att lyfta hovarna, vänder stappligt, förstärkt digitalpuls och sådant ska du oroa dig.

Vad du kan göra för att förhindra eventuell fång i framtiden när de är vuxna är att ge en uträknad foderstat med analyserat hö. Minimalt med kraftfoder, helst skippa helt och ge proteinkällan från lucern o olja för energi. Motion och god hovvård.

Hej

Min första reaktion när jag såg mina hästar att dem var ljumna & dästa var J*vla skit! Det jag fått "lära" mig innan var att då skulle dem komma undan gräs och att halm var bra för magen!
Sedan när jag letade i böcker och på internet lärde jag mig massor, som du säger att unghästar är det ovanligt + att har man skor på hästen har den ej samma blodcirkulation i hovarna men det har dem som är oskodda. Det ända tecken jag såg var varma hovar + däshet.
Nu har dem och mumsa i hagen och dessutom skulle jag aldrig få för mig att "svälta" mina hästar!:cry:
Jag anser att det är bättre att göra något när man tror att något är fel än att vänta och se vad som kan komma att hända....

Okej.

Som sagt, det är svårt att avgöra över nätet såhär. Vi har ju inte sett deras lösdriftshage. Men själv så tror jag att du kan låta hästarna gå i den stora gräshagen och så håller du lite extra koll på dem så att de verkar pigga, friska och glada. :)

Man ska ha respekt för vårgräset som kommer upp men det är inte så att alla hästar är känsliga. Det är bara det att man tar i lite extra efter som att det är svårt att veta vilken häst som är känslig och inte.

Jag hade inte oroat mig, min erfarenhet säger mig att det sällan är ngn fara. Men nu ska inte jag utge mig för att vara ngn expert, så är du orolig, släpp dem i den magra hagen ett tag - MED fri tillgång på hö/hösilage med bra värden. Det räcker med en vecka, sen kan du släppa dem i den o-magra hagen igen. :)

Du kan nog släppa tillbaka dom i stora hagen. Dom kan ju vara varma om hovarna pga av att det är varmt ute. En sak som jag har lärt mig av min hovslagare är att det gräs som är farligast är inte det som är långt och kraftigt utan det nya och tunna. Alltså dom första ståna som kommer på våren eller i en nerbetad hage och om det är lite frostbitet. Det är då det är mest krut i det. I ett långt gräs har oftast den en del närigt blivit "gammal" och är inte lika farlig.

Hej,
Dem står & mumsar hö nu i den "gamla" hagen, men tänkte att jag skulle släppa över dem i den hagen på dagen till en början och den "gamla" på natten.:idea:
Som en övergång och sen får dem gå där hela tiden.

Tack för alla svar:bow:

Hej
Nu har dem och mumsa i hagen och dessutom skulle jag aldrig få för mig att "svälta" mina hästar!:cry:
Jag anser att det är bättre att göra något när man tror att något är fel än att vänta och se vad som kan komma att hända....

Men du "svälte" dem enligt vad du skrev ovan "Dem har fått halm nu i 2 dagar pga att jag blev helt tokig och nojigt om fång. Jag tänkte börja ge dem lite hö nu (är nog hungriga)."

Jag förstår vad du menar med att du blev orolig att de såg uppsvällda och "däsda" ut. Jag tror alla hästar blir mer uppsvällda och däsda när de börjar äta gräs. Det är min erfarenhet i alla fall.
Har aldrig hört att de kan få förstoppning av gräs. Någon annan som vet det?

Hej igen,

Jag stängde in dem i den gamla hagen i måndags kväll, sen fick dem halm och lite hö på tisdagen, ( då jag va som nojigast)
I onsdags fick dem hö som vanligt men men, dem är iallafall nöjda nu och man är sååå tacksam att det ej var något.

Det du du undrade om förstoppning av gräs, mitt halvblod hon blir en riktig pruttmaskin av gräs( lite pinsamt när man åker på träning) men men. Hon kän även blir det om hon får för mycket hö:rofl:

Kram på er alla och håller tummar på att alla våra pållar får de en bra sommar:banana:

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 269
Senast: Habina
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 973
Senast: emma-vsm
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 242
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 759
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens

Hund, Katt, Andra Djur