Hjälp jag ska välja

M

mala

Annars har vi fått silage från bonden och fodrat efter analysen. Nu har vi en ny leverantör som har analys och man får välja mellan olika sorter och prisklasser.
Det som skiljer förutom ts (ska ha ganska torrt för att vi har kallt stall) är mest protein och energi. Vad ska vi välja till vanliga promenadhästar? Dom kräver mycke att tugga på men de är väldigt lättfödda. Vill inte ha för pigga hästar för vi brukar inte klippa dom utan tar det extra lungt på vintern.
Det är varmblod förrutom en som är kallblod

Sv: Hjälp jag ska välja

Jag skulle tagit ett lite blötare så att hästarna kan äta mycket utan att bli tjocka. Värden till promenadhästar som ska kunna äta så mycket som möjligt men få i sig så lite som möjligt kan ju vara tex 4 MJ/kg foder och 24-30 g smbrp/kg foder. Vet inte riktigt hur lågt energiinnehåll det kan vara i hösilage men jag skulle ha tagit det med lägst energi och en kvot mellan protein och energi på MINST 6, dvs proteinet/energin = MINST 6, gärna lite högre för att försäkra mig om att de verkligen får i sig så mycket protein. Analyserna täcker ju bara en väldigt liten del av det totala.

Låg energi, kvoten mellan protein/energi minst 6, TS-halt på runt 55-60%, bra strån (om du får känna på det först).

Vad är lite blötare? I slutet av förra året köpte vi silage som var så blött att vissa balar frös när det var minusgrader. Vi hade en kjöldknäpp när vi fick ta in balar i badrummet och tina dom för att kunna fodra. Så blött kan vi inte ha igen.

Jag ska kolla på den sorten med lägst energi. Alla sorterna är bra foder och särskillt tillverkat för hästar så jag är inte orolig att det ska vara dåligt.

Magdalena skrev:
Låg energi, kvoten mellan protein/energi minst 6, TS-halt på runt 55-60%, bra strån (om du får känna på det först).

Tack båda två för hjälpen!!!!!!! :bow:

Blött är i mina ögon ts på 50-55 %, torrt 60-65%. Typ. Vad jag HÖRT så gör det inget om silaget fryser, hästarna kan äta ändå. Jag har fodrat med det några gånger och på ridskolan där Mirage stod förut fodrar de med silaget även fast det frusit och jag har iaf aldrig varit med om att hästarna fått kolik eller ont i magen på annat sätt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
439
Senast: Elo
·
Foder & Strö Ponnyn tycker om blött silage. Då finns det ingen botten i honom. Uppvuxen sitt första år på hö och fanns ingen botten då heller...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 167
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Står och väljer mellan tre olika hösilage. Har inte analysen framför mig, men i stora drag är det: 1, 9,9% socker /kg ts 29 smrp...
Svar
7
· Visningar
1 492
Senast: DarkInNight
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama