Hjälp! Jag ska köpa öl!

aiquen

Trådstartare
... Och som icke öldrickare har jag NOLL koll.

Det handlar om en inflyttningspresent och behöver väl inte vara spektakulärt på något sätt; en liten mix av ett par olika ölsorter bara.

Dessvärre vet jag inte alls vad personen ifråga helst dricker för öl, men tror inte hon är någon finsmakare direkt (men tycker om "en god öl" såklart) utan snarare kan uppskatta även lite kul sorter, typ bananöl (vet jag att hon dricker ibland). Så gärna en blandning av något "fint" och något lite mer kul/spännande.

Någon som har något tips på några sorter jag kan kika lite närmare på? Skulle uppskattas!

Det handlar om en inflyttningspresent och behöver väl inte vara spektakulärt på något sätt; en liten mix av ett par olika ölsorter bara.

Dessvärre vet jag inte alls vad personen ifråga helst dricker för öl, men tror inte hon är någon finsmakare direkt (men tycker om "en god öl" såklart) utan snarare kan uppskatta även lite kul sorter, typ bananöl (vet jag att hon dricker ibland). Så gärna en blandning av något "fint" och något lite mer kul/spännande.

Någon som har något tips på några sorter jag kan kika lite närmare på? Skulle uppskattas!
Old speckeld hen är en av mina favoriter

Alla Brewdogs öl är både goda och lite spännande. och finns i mixpack - typ som den här på Systemet

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=brewdog mix&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&artikelId=776777&varuNr=11914&filters=searchquery,

core-range.png

brewdog2_SEA-Blog.jpg

jag och barnen brukar köpa öl till maken - jag dricker inte öl själv - och vi brukar köpa flaskor med kul etiketter... T.ex denna
50229.JPG

Och så har vi ett lokalt bryggeri vars öl vi brukar ta med några flaskor av. Jag vet faktiskt inte om deras öl - Ängöl - är standard i systembolagets sortiment, men det finns i alla fall alltid här. (kollade nu, det är beställningssortiment)
Vi tittar också ofta på hyllan med sorter på tillfälligt besök i butiken.

IPA är ju extremt trendigt just nu och det finns massor av varianter. Brewdog som någon tipsade om är jättebra. Andra bra märken är Nils Oscar, Sitting Bulldog, Oppigårds (som någon redan tipsat) och S:t Eriks. Annars skulle jag kolla på trappistöl, typ Chimay eller Westmalle som har väldigt mycket smak! Belgisk öl överhuvudtaget är väldigt välrenommerad. Fullers (som ytterligare någon annan skrev :D) är också supergod, London Pride är min favorit. Lycka till!

Skriver som tidigare är redan är sagt, fråga på.systemet!

Jag tycker det är roligt med alla lokala microbryggerier som poppat upp de senaste åren, hör på ditt bolag vilka lokala sorter som finns hos just er.

Jättetack för alla tips! :bow:

Smart också att påpeka att jag ju faktiskt kan höra mig för på systemet... :angel: Men nu känns det som om jag nog kan hitta nåt iaf!

Någon som har något tips på några sorter jag kan kika lite närmare på?
En handfull konkreta förslag av mina egna favoriter, i ett brett smakspektrum,:

Yeti (Great Divide Brewing Company, Denver, Colorado)
Byaregårdens Brown Ale (Byaregårdens Brygghus HB, Veddige)
Dugges Hopblack! (eller det mesta från Dugges, Landvetter)
Nils Oscar Rökporter
Pistonhead Kustom Lager
Früh Kölsch
Electric Nurse Pale Ale
Moose Juice (Folkared 15)
Ko-i-norr (Folkared 15)
Trooper / Iron Maiden (Robinson)
Mikkeller K:rlek (Mikkeller, Danmark)
Red Stripe (Jamaica)

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 140
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Jag har gått och blivit bjuden på ettårskalas! Jättekul, men dessvärre kommer jag inte kunna gå. Men eftersom jag dels tycker att det...
Svar
12
· Visningar
1 003
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama