Hjälp! Jag rider för mycket med handen!

P

Poetry_princess

Har nyligen upptäckt en massa brister i min ridning som jag inte märkt förut! En sak är att jag rider alldeles för mycket med handen. Jag skulle inte vilja påstå att jag är hård i handen eller så, för ridlärare har tjatat på mig år ut och år in om att jag ska korta tyglarna, sluta handen runt tygeln, ha mer stöd o.s.v.
Men ändå så märker jag att jag är för centrerad kring tyglarna, och det märks också på hästen för att den blir stark och hård i munnen.
I skritt och galopp brukar det gå bra att bara sitta med sätet och hålla en så lätt kontakt som möjligt, men i trav så märks det otroligt mycket hur mycket det är jag gör fel.

Dels så är min viktfördelning inte den bästa varav att det blir vingligt och hästen vet inte alls vart den ska gå. Jag tappar stödet med skänklarna och de åker fram och tillbaka. Det här gäller speciellt stora hästar med stora, gungiga rörelser och som dessutom bjuder framåt bra. Då tar jag dumma genvägar och bromsar med tygeln istället för att sitta tungt för att jag helt enkelt inte orkar sitta emot.

Och så det här med handlederna, som också jag har blivit tjatat på vecka efter vecka, år efter år. Jag fattar inte hur man ska vinkla handlederna så att knogarna pekar mot varandra, det känns som om jag vinklar handlederna inåt och så glider tyglarna bara ur händerna på mig. Armbågarna åker utåt och det ser helt enkelt för jäkligt ut. Som jag rider nu är tummarna riktade uppåt men tummarna är liksom pararella med varandra, inte riktade mot varandra...

Hoppas ni förstår vad jag menar..*ler*.. Några tips om kroppskontroll?
 
Oj.....! Vet inte var jag skall börja men jag skulle vilja ändra hela din ridning. Du kommer dock att bli motarbetad av din ridlärare, så jag vet inte var jag skall börja. Kanske med att förklar att ju mer man bråkar, drar och klämmer på en häst, ju sämre blir ridningen. En häst kan känna en fluga krypa på hårstråna, varför skall vi då sitta och klämma så vi får kramp i vaderna, dra i tyglarna så axlarna domnar och hur skall ridningen bli avspänd med detta ridsätt????? En spänd ryttare ger en spänd häst och man kan aldrig varken prestera sitt bäst själv eller få hästen att göra det om man rider så här.

Jag känner igen ridlärarens kommentarer, korta tyglarna, kläm mer, pressa ihop hästen! Det här är inte ridning, det är brottning! Tänk dig att istället kunna rida avslappnat med minimalt i händerna och endast behöva nudda med skänkeln för att få respons!

En häst skall bära sig själv utan stöd och utan kläm. Det skall inte vara en kamp att rida utan harmoniskt och avspänt. Jag tror aldrig du kan få det du söker om du rider på en ridskola med ridskolehästar och där ridläraren har den inställningen du beskriver. Du måste söka alternativ och det är inte lätt att hitta en sådan ridskola, tyvärr. Och har du inte egen häst som du själv kan bestämma över, så är det inte lätt att söka alternativa tränare.

Det finns alternativ som Alain Roland, Bent Branderup, Ferdinand Hempfling mfl. Det blir mycket roligare att rida så för både dig och hästen. Och det är med lätta hjälper som den klassiska ridningen sker. Den skolridning vi länge levt med på ridskolorna, den ger jag inte mycket för. Sätt en ryttare som lärt sig rida med de hårda händerna och de skänklarna på en sätesriden, het islandshäst med fin och känslig mun eller en dito riden westernhäst. Den ryttaren åker fort i backen för hästen förstår ingenting och blir upprörd, och det med rätta!

Ridning skall vara harmoni och avkoppling, inte slit och kamp. Du är en bit på väg, trots allt, därför att du trivs inte med din egen ridning. Våga rida mjukt och avslappnat och gå din egen väg, det är mitt råd till dig!

:bump: :bump: :bump: Anette :bump: :bump: :bump:
 
Hej du!
Jag tror att bristerna du just upptäckt hos dig själv är jättevanliga.
Jag rider också för mycket med handen ibland på hästar med stort steg. Det känns som att hästen springer ifrån mig, man börjar hala och dra i tyglarna, spänner sig, hästen blir stressad och irriterad och springer än mer...

Men kanske är det ett tecken på att du är på väg att ta ett steg framåt i din ridning - just det att du blivit uppmärksam på de här felen och därmed kan arbeta bort dem?

Vad det gäller handen och handleden; förök räta på dig och släpp ner axlarna, då brukar armarna hamna rätt. Tänk dig att du har en glasstrut i varje hand och att du inte får spilla ut glassen.

Usch, här sitter jag och försöker ge råd som har samma problem själv... :D
 
Tack för svaren! Ska pröva det där med glasstrutarna nästa gång jag rider...=)
Jag håller med om att jag förmodligen kommer arbeta bort det här. Jag har varit rätt passiv de senaste åren och utvecklingen har nästan gått bakåt, men nu är jag redo att ta tag i ridningen igen och arbeta bort småsaker.
 
En spänd ryttare ger en spänd häst och man kan aldrig varken prestera sitt bäst själv eller få hästen att göra det om man rider så här.

Det är därför jag rider bäst när jag är bakis. Men det ska man nog inte lära ut. ;) :D
 
Ditt problem är inte alls ovanligt!
Jag instämmer med sambaengi, men vill tillägga en sak: Prova att rida med enhandsfattning, alltså ha båda tyglarna i vänster hand. Då slutar du störa hästen med handen. :D
Jag har själv nyligen börjat rida med enhandsfattning och det är jättesvårt - men ack så bra för hästen!

Immer
 
Nu kommer jag med mina egendomliga svar igen. :p
Jag skulle, vilket jag gjorde dock inte av den anledningen, börja rida utan träns. Det jag lärde mig genom att lägga undan tränset var för det första hur hästen faktist fungerar. Hur hjälperna fungerar. Man får en mycket närmre kontakt med hästen och problem man hade innan som ovilja och konflikter med hästen, fanns plötsligt inte längre.
Dessutom lär man sig att rida med kroppen - händerna används ju inte på samma sätt när man inte har några tyglar att hålla i. :p
Dock rider iof. jag nu, kanske lite för mycket med sätet istället. :D Man lär sig av sina misstag.
 
Roligt att du tipsar om enhandsfattning.
Jag brukar också ta tyglarna i en hand när jag känner att jag börjar spänna mig. :idea:
Eller för att ta ena handen på höften (har en tendens att "rulla" höften för mycket).
Funkar jättebra och pållen trivs också jättebra med det jämna stödet. :)
Jag tycker till och med att det kan vara lättare att rida på en hand ibland.
Lite "skryt"; har till och med klarat galoppslutor på volten med enhandsfattning. ;) :p
 
Hur menar du att du ska vinkla dina händer/handleder?

Som jag förstod det så verkar det som om du ska vinkla dina händer inåt så knogarna "tittar" mot varandra och att ovansidan på händerna pekar mot hästens huvud?

Jag har iaf fått lära mig att man absolut inte ska göra så eftersom man då spänner sig i händer och armar och som du säger, armbågarna skjuts automatiskt ut från kroppen.

Ridlärare och tränare säger ofta att man ska tänka sig att man har två glasstrutar eller två glas vatten i händerna när man rider, vad jag vet så vinklar jag inte mina händer inåt varken när jag äter glass eller dricker vatten!

Handen är ju alltid lite lätt vinklad innåt (man kan ju inte göra en spikrak linje) men armen och handen ska ju inte se ut som ett upp-och-ner-vänt L...

Fast jag kanske har missförstått dig helt eller :confused:
 
Jag hade en ridlärare som sa: Endel av mina elever klagar över att de får ont i armarna när de rider - då rider de fel! Man ska inte får ont i armarna av att rida.

Detta brukar jag tänka på! Känner jag spänningar i armarna inser jag att jag måste ändra något i min ridning. För min egen del är det ofta någon eller båda skänklarna som släppt. Så set det som en varningssignal. Ibland måste man dock ta tag i hästen och det är OK, dock ska man inte sitta och hålla krampaktigt.
 
Det är precis det jag menar.
En sak som jag inte fattar är att min ridlärare är Prix St- George-ryttare och MKT noggrann med att vi ska vara mjuka och stdiga i handen och påstår väldigt ofta att ridskolehästarna har det svårt som det är ändå. Det är ju jättebra men jag får ju som sagt ont i handlederna av att rida på det sättet hon önskar OCH som du sa - armbådarna åker utåt och jag känner mig ännu stummare.... Jag måste göra fel men jag fattar inte hur..
 
Be din tränare visa med sina händer så du ser exakt hur hon/han menar..

Jag tycker att det låter väldigt skumt att vrida hela handen inåt!
 
Jag känner igen ridlärarens kommentarer, korta tyglarna, kläm mer, pressa ihop hästen!

Precis! Man kan få en häst att sammla sig, utan att pressa den mellan skänkel och hand. Resultatet blir en spänd häst som inte jobbar korrekt och som "rusar" i från arbetet.

Min hopptränare påminner mig ofta om att inte pressa hästen mellan skänkel och hand.
På hopplektionen (uppvärmningen) så strävar vi med min häst just nu att bli låg i hals, nacke och vara bärig i kroppen, med väl undersatt bakdel. Det är faksitskt inte så svårt, fina signaler och en avspänd häst och så lockar man den sakt att komma ner med halsen.

Red en häst på naturbruks sklonan när jag gick där för ett par år sedan. Den hästen ville inte många rida då den var ganska så het och outbildad. Men för mig så räckde det att rida den lite lätt med sittsen, se till att den hade ett lätt stöd på tyglen. Då blev den lugn och jobbade enromt med ryggen, kändes som att sitta på en häst som förberreder sig på att bocka!
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 140
Senast: As_Vegas
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 110
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
3 047
Senast: Brille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp