HJÄLP jag måste välja häst...!

B

Baluwet

Jag har fått ett stort problem och måste tyvärr välja mellan 2hästar.
Den första hästen har jag haft i 3år han e genom go i stallet men svårriden, speciellt i hoppningen då han vägrar o reser sig en hel del... Jag har därför funderat på att enbart hålla på med dressyr på honnom (han har ju så fina gångarter). Han är även så att han gärna vänder o springer hem när man rider ut, men han kan ju gå som en klocka imellanåt.
Tro inte att han är elak eller så för snäll det är han! :P Jag har haft så mycke framgångar (och även motgångar) på min älskade lilla ponny och sälja honnom käns som en omöjlighet... :confused:

Sen så har vi den andra ponnyn, han är en så länge bara på prov, han älskar hoppningen men e osäker o stannar då och då och senaste tiden har jag åktav mycke... Han är tidigare både tävlad i hoppning och dressyr, och e duktig. Han är varken lika trevlig som den andra i stallet eller lika personlig, och jag e ju svag för personliga hästar... :angel:

Så hur ska jag tänka, är det någon som har en idé, vill ju verkligen inte köpa den andra hästen bara för att sen märka att jag gjort fel val... Har ju alltid varit hoppryttare men måste erkänna att dressyren käns mer lockande just nu o där funkar ju båda :confused:
 
Sv: HJÄLP jag måste välja häst...!

Jag tror att det är bara du själv som kan komma fram till ett beslut. Det är inget lätt val kan jag tro.

Gå på magkänslan och välj den häst som känns bäst. Tyckte dock att jag kunde läsa mellan raderna att den första ponnyn var lite mer extra än den andra....
 
Sv: HJÄLP jag måste välja häst...!

Fundera hur det skulle kännas att sälja din första ponny? Tänk dej livet utan honom. Sen tänker du på den andra och vilken kommer du sakna mest? Vilken kommer du ångra mest att du sålde?
För är den såld kanske du aldrig kan få tillbaka den så det gäller att inte göra fel.
 
Sv: HJÄLP jag måste välja häst...!

Vad vill du med den nya då? Vad är det med den som känns lockande? Man brukar ju om man ska köpa ny häst leta efter något lite mer speciellt som den andra inte har. Man byter ju inte häst bara för att byta.
 
Sv: HJÄLP jag måste välja häst...!

Det är nog vad du vill kämpa med mest. Han du hade haft i tre år verkar du får kämpa lite med. Och jag köpte min häst som problemhäst, och jag höll på i två år, och nu är det borta. En grymt härligt känsla är det när man besegrar ngt sånt stort och känner skillnader för varje dag som kommer och går.
Sen den andra verkar lite mera ''försiktig'' av sig. Och inte testar lika mkt. Men tänk, en häst kommer testa den ägare förr eller senare så det kan lika gärna komma på den med.
Jag skulle ha haft kvar min första ponny :) Fast det är ju hur man e från person till person. Typ tycker du att det är skit jobbigt när han håller på så och han inte ger sej och du ger upp eller ngt annat, typ som om du är trött på det å inte orkar mer. Då är det ju lättare med den andra :)
 
Sv: HJÄLP jag måste välja häst...!

Varfør vill du byta ut den førsta hæsten?
Och i så fall varfør mot en annan hæst som inte går att anvænda i hoppning nær det ær det du vill hålla på med?
 
Sv: HJÄLP jag måste välja häst...!

Precis...


TS:
Om häst nummer två inte funkar till det du vill, så köp den inte. Meningslöst att byta ut häst nummer ett emot en som har liknande problem. Titta på andra ponnyer/hästar om du vill ha en att hoppa med.
 
Sv: HJÄLP jag måste välja häst...!

Det är inte det att den andra hästen inte funkar, det är bara det att han är ovan (har inte blivit hoppad på över ett år)
Grejen med att byta häst är just den att, den första hästen inte vill hoppa och tävla är näst intil omöjligt :/
Den andra hästen är tryggare och det är väll därför vi funderar på att köpa honnom men som sagt var den första e ju lite extra...
 
Sv: HJÄLP jag måste välja häst...!

Jag skulle säga så här. Välj den häst som du "klickar med" mest. Den häst som du känner att du har bäst förhållande med. Det finns ingen bättre känsla än att ha en häst som man känner utan och innan och vet hur denne tänker och fungerar. Sådana hästar hittar man inte många gånger i det här livet...
 
Sv: HJÄLP jag måste välja häst...!

Jag skulle ha valt den första för den påminner lite om min,är persolig och genom snäll men kan vara lite envis i ridningen ibland men funkar för det mesta.Tänk noga igenom ditt val och som flera har skrivit gå efter din magkänsla vad som känns rätt för dig,lycka till!:laugh::laugh::laugh:
 
Sv: HJÄLP jag måste välja häst...!

lägg ut båda hästarna o se vem som åker först?
Då behöver du inte heller välja.
 
Sv: HJÄLP jag måste välja häst...!

Det är inte det att den andra hästen inte funkar, det är bara det att han är ovan (har inte blivit hoppad på över ett år)

Varför har den inte hoppat på över ett år? Sånt tycker jag alltid är lite skumt, när bra tävlingshästar helt plötsligt ställs av. Om man ska vara kritisk då och aldrig lita på den man ska köpa av.

Annars om du vill satsa på hoppningen så köp en väl skolad och trygg hopphäst så du kan lära dig. En häst som är såpass osäker på hoppningen så du ramlat av den pga det flera gånger låter ju heller inte som någon häst som passar i detta läget. Då kan du ju lika gärna behålla den gamla.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 789
Senast: Bee
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 513
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 954
Senast: Mia_R
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Valet i USA
  • Skaffa barn eller inte

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp