Hjälp! Jag kommer efter över hindret!

Tigertofflan

Trådstartare
Nä, blä.
Sitter och tittar igenom filmerna från hoppningen idag, och jag kommer helt efter hästen!
Jag sätter mig i princip ner mitt över hindret, krullar ihop mig som en... krull, och släpper tyglarna för att jag inte ska dra stackars pålle i munnen.

Efter att ha glott på filmerna massa gånger har jag kommit fram till att han hoppar ifrån väldigt tidigt innan hindret. Kanske är det därför jag inte hinner med..?

Försökte ta mantag redan innan hindret och tänka "svanka, svanka, svanka", men det hjälpte ju uppenbarligen inte. Hm. Hjälp? Vad ska jag göra? Några övningar?

Jag gör såhär över alla hinder, även på lägre höjder.

a9b708d7.gif

Sv: Hjälp! Jag kommer efter över hindret!

jag gör så också..är du osäker när du hoppar? Alltså känner du dig ngt tveksam?
Jag blir lätt att jag sätter mig för tidigt då jag har hästar som gärna springer fort och bockar efter hindret därför gör jag micg beredd och sätter mig stadigt i god tid för att vara bredd. Kan det vara något sådant?

en övning du kan träna på som jag tränas tpå i månmga år är att lära dej fortsätta stå 1 galoppsprång efter att hästen hoppat, när man tävlar högre höjder i hoppning gör man så, man sätter sig aldrig ner direkt efter, man står i 1 till 2 språng, sen sätter man sig ner och allt det är för att spara hästens rygg och leder. deu bör testa ta man tag och följ med hästen känn stödet och ha trampet i stigbyglarna, så ska det allt gå bra, börja på lägre höjder och träna träna oträna och testa att om ett tag filma igen och se om det funkar, det har funkat för flöera anndra ryttare, så det borde funka för dej cokså om du ger det en chans. :D

Ja, jag tänker gärna bakåt hela tiden eftersom han är så "på", jag måste hela tiden sitta och dämpa. Släpper jag då efter för mycket över hindret går det i turbofart efteråt, så jag försöker liksom... dämpa direkt på nåt sätt. Jag vet inte riktigt.

Mja. Jag står alltid upp när vi galopperar, men eftersom jag hamnar i bakvikt över hindret så sätter jag mig i landningen, trillar framåt, och hittar balansen igen först två språng efter hindret. Det blir liksom en lite ond cirkel. Mantag verkar inte heller hjälpa mig, för det provade jag idag :crazy:

Jag har precis samma problem :( behover oxa lite tips.

Min hast ar likadan att han garna drar ivag efter hindret, och fore for den delen oxa :angel:

Nan sa till mig att korta stigladren ett hal, for att komma upp mer men det hjalpte inte mig, men kanske hjalper dig.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har en 6 årig häst som jag hoppade för första gången i januari, detta var även allra första gången han hoppar i sitt liv. Sen...
Svar
10
· Visningar
1 471
Senast: bfpb
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 333
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
408
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Jag har ett litet problem med min häst som jag gärna bollar med er andra. Han är 6 år och väldigt otränad, så han är under uppbyggnad...
2 3
Svar
51
· Visningar
12 757
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCVII