hjälp jag kan inte stänga av den..

LillaMy84

Trådstartare
min dator alltså:confused:
en modell bärbar som innehåller väldigt mkt filer och program som inte får raderas..
det som händer är alltså att datorns "profile space" blir överfull och då går det inte att st'nga av den, förutom då genom att rycka sladden:crazy:
trodde att det kunde vara alla olika foton som automatiskt sparas som tar upp minnet, men icke för där kan jag hålla på att rensa bäst jag vill utan att minnesstatusen ändras det minsta.. och foton är just det enda jag sparar på datorn..
Detta hände en gång tidigare och bad då min datorkunniga kompis kika på den (killen jobbat som it-tekniker bl.a.) och hans blick går knappt att beskriva, så förvånad vart han..men på nåt sätt fick han löst det (visste knappt själv vad han gjort) höll väl kanske en 2-3 månader och nu är minnet fullt igen och min kompis flyttat utomlands:crazy:
nån som har några teorier? idéer? lösningar?

Sv: hjälp jag kan inte stänga av den..

typ foton som man får via msn som sparas på mina mottagna filer

*knapplån*

Alltså, profilen kan aldrig bli "full". Det enda som kan påverka storleken på profilen är storleken på hårddisken.
Kan faktiskt vara dags att installera om operativsystemet. Testa att ha så lite som möjligt på skrivbordet också då det tar upp minne, då Windows anser att det som finns på skrivbordet ska kunna vara lättillgängligt och kommer därför spara allt sånt i minnet.

Fast det är ju foton som du laddar hem, inte som automatiskt sparas.

såhär säger den: Warning! You have exceeded your profile space 9326KB

men om jag inte har ändrat/lagt till någonting på skrivbordet borde den väl inte vara så kinkig som den är?

helt klart värt ett försök att tömma skrivbordet lite iaf:bow:

nja, aja, men eftersom jag inte själv får välja vart nånsgtans dom sparas eller namn på fil anser jag att dom sparas automatiskt

Du kan ju själv välja var filerna du laddar hem över MSN ska sparas...

Och filnamnet kan man ändra när man mottagit bilden ;)

jaja, i vilket fall som helst är dessa de enda filer som under mitt användande sparas på datorn.. och hur mycket jag än raderar så ändras inte profilens status:crazy:

LillaMy84 skrev:
jaja, i vilket fall som helst är dessa de enda filer som under mitt användande sparas på datorn.. och hur mycket jag än raderar så ändras inte profilens status:crazy:
Det är isf inte bara bilderna som tar upp profilplats, testa att tömma temporära internetfiler också...
Ser inte vilket operativsystem du använder... Kan ju vara så att någon har varit lustig och satt restriktioner på profiler på datorn...

vad menas med restriktioner på profilerna?kan man på nåt sätt få bort dessa? windows xp ska det vara, eller ja active novell eller liknande säger den också när man startar upp:o detta förundrades min datorkunniga kompis över, men när datorn väl var igång sa han nåt om att det visst var xp... för det är väl det som är operativsystem va?:o:o:o
åhh vad jag är BRA på datorer:rofl:

en fråga angående skrivbordet.. om jag tar bort saker som ligger där, raderas dom eller är det bara genvägen som försvinner? vågar inte prova eftersom det som sagt bara finns filer och program som det är dödstraff på att meckla bort:p

Om det är en fil som ligger på skrivbordet tas hela filen bort och om det är en genväg så tas bara genvägen bort.

LillaMy84 skrev:
vad menas med restriktioner på profilerna?kan man på nåt sätt få bort dessa? windows xp ska det vara, eller ja active novell eller liknande säger den också när man startar upp:o detta förundrades min datorkunniga kompis över, men när datorn väl var igång sa han nåt om att det visst var xp... för det är väl det som är operativsystem va?:o:o:o
åhh vad jag är BRA på datorer:rofl:
Active Novell? Active Desktop har jag hört talas om, och man kan ha Novell-klient för inloggning mot Novell-domän och därigenom kan också restriktioner sättas...
Jag tror inte jag kan hjälpa dig mer än såhär utan att fysiskt sitta vid datorn tyvärr eller ta över den remote...

Angående vad du kan ta bort på skrivbordet. Alla ikoner som har en genvägsikon på sig kan man ta bort utan att vara rädd att data förloras (genvägsikonen har en liten pil i nedre vänstra hörnet)

LillaMy84 skrev:
såhär säger den: Warning! You have exceeded your profile space 9326KB
Så gjorde datorn på mitt förra jobb ibland för att det var en loggfil som blev väldigt stor. Jag minns inte exakt hur man rättade till det, men jag har för mig att det dök upp en ikon i fältet längst ner till höger (vid klockan) och när man klickade på den fick man upp en lista på filer. Där kunde man se vilken/vilka som var störst och så fick man helt enkelt radera den/dem.
Jag tror att det är mappen C:\Documents and Settings/ditt användarnamn som är för stor så det är där du måste rensa för att kunna stänga av.

emmath skrev:
Så gjorde datorn på mitt förra jobb ibland för att det var en loggfil som blev väldigt stor. Jag minns inte exakt hur man rättade till det, men jag har för mig att det dök upp en ikon i fältet längst ner till höger (vid klockan) och när man klickade på den fick man upp en lista på filer. Där kunde man se vilken/vilka som var störst och så fick man helt enkelt radera den/dem.
Jag tror att det är mappen C:\Documents and Settings/ditt användarnamn som är för stor så det är där du måste rensa för att kunna stänga av.
Som jag sa innan så finns det ingen default-inställning som sätter storleken på profilen utan detta måste manuellt ha sätts.

Min profil är för tillfället 1,7 Gb stor på jobbet och jag har fortfarande inte fått ngt sånt meddelande.

Jag har inte påstått att inställningen är automatisk. Men det är inte på alla arbetsplatser man styr över sådana saker själv på sin dator.

emmath skrev:
Jag har inte påstått att inställningen är automatisk. Men det är inte på alla arbetsplatser man styr över sådana saker själv på sin dator.
Nej,jag vet.. Och det var det jag skrev också, att storleken kan manuellt ha satts restriktioner på ;)

Till trådskaparen:
Kom på en sak till, har du kollat så att din hårddisk inte är full?

emmath skrev:

jo där finns en ikon, en röd rund sak med ett stort kryss i:o och jag får upp en lista med filer, men dom flesta filerna som kommer upp är pyttesmå och massa, och dom hittar jag inte på själva datorn sen och på den listan kan jag inte radera:crazy:

Liknande trådar

IT & mobiler Har köpt ny mobil efter snart två år med min gamla. Inte självvalt utan den har gett upp. :meh: Kopplade mobilen med datorn och...
Svar
4
· Visningar
581
Senast: em-pirre
·
IT & mobiler Kan nån hjälpa mig?! Jag vill föra över mina bilder och filmer som jag har på telefonen (nokia 5230) till datorn. Jag var tvungen...
Svar
8
· Visningar
1 833
Senast: lisa412
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka