Hjälp, jag har köpt en vävare!

P

pippis mimmi

För några veckor sedan köpte jag en femårig fullblodsvallack. Han är helt underbar förutom att vi nu upptäckt att han väver (ingenting som förre ägaren berättade om, han kanske inte ens vävde hos dem).

Han får motion dagligen och går i hage minst 12 timmar om dan.

Står nu i valet och kvalet om jag ska sälja honom. Vad tycker ni? Känns jobbigt eftersom hans värde sjunkit i och med detta och att jag inte haft honom så länge. Vill inte ha en häst om några år med förslitningsskador som är oanvändbar.

Sv: Hjälp, jag har köpt en vävare!

Det är väl ett dolt fel? Eftersom ägaren inte sa nåt bör väl köpet kunna gå tillbaka?

har du pratat med förra ägaren om detta? jag har mkt svårt att tro att hästen började väva efter flytten. köpet ska som sagt gå tillbaka, detta är ett dolt fel.

Stå på dig och se till att köpet går tillbaka, du ska ha full ersättning.
lycka till!!

Kan inte annat än hålla med ovanstående om att köpet bör gå tillbaka.
Om du verkligen inte vill ha kvar honom förstås, då finns det ju en del grejer man kan göra för att få bort ovanan, men jag ar svårt att tro att det är pga flytten som han började väva, 12 timmar räcker gott och väl, vet folk som säger att happy snackers (henrikssons och hööks) kan hjälpa, då vävare ju ofta är uttråkade.

Försök (om du tänker behålla) ta reda på hur länge han har vävt och om den förre ägaren har något knep för att få hästen sluta.

Om du bestämmer dig för att häva köpet så se till att snabbt som attan ringa förra ägaren och påtala upptäckten! Blir det rättslig process kan dom annars hävda att du reklamerat för sent.
Bara ett litet tips från en med erfarenhet...

det finns tester som visar att hästar kan sluta väva om man sätter in en spegel till dem. Den skall givetvis vara okrossbar.
Testa det.

En olat som väl hat satt sig fast är oftast svår att bryta.
Oftast börjar det med att nåt i miljön (i detta fallet hos förra äg) inte är bra, för lite motion, för lite utevistelse, sysslolöshet ect
Läste att han får vara ute mycket och får mycket motion vilket är jättebra. Försök ge honom något att göra i boxen också.
Vad har han för strö? hästar som står på halm har oftast mer och göra eftersom dom kan stå och pilla med halmen. Göm godisar i boxen, häng upp en horseball, finns på h**ks bla. Eller en petflaska med godis som dom måste putta och ha sig på för att få ut godisen.
Vet itne riktigt hur man gör en sån men är nåt med att man gör en öppning i den och hänger upp den så hästen måste putta på den för att få godis. Kan ju vara morötter eller nåt. finns det fler hästar i stallet? Hur är stallmiljön? Ser han dom andra hästarna? Är stallet ljust eller mörkt?

läste förut om att måla svarta ränder på väggarna, när hästen då väver upplever den det som att ränderna rör sig, vilekt den tycker är obehagligt. har dock ingen aning om ifall det funkar

Men kom på ett sätt att få hästen sluta väva!? :smirk: T ex sätt upp lite saker i boxen så hästen får lite att pyssla med så glömmer den snart bort att väva. Den väver ju oftast för att den är uttråkad! väver han i hagen också? Han har väl sällskap även i hagen? om han väver när han står i boxen så prova att sätta fast godsaker i boxgallret så ska hästen försöka ta loss dom därifrån :d eller kan du köpa sånadär godisklossar eller vad det heter.... finns på hööks

lugnt..
jo när hästen väver förflyttar den hela tiden tyngdpunkten från ena sidan till den andra, och gungar från sida till sida. dvs höger, vänster, höger,vänster. och under tiden så vaggar huvudet/halsen i takt med gungningen.Det sliter på benen och det gör hästen när det är rastlös/uttråkad eller inte har något att göra. m.m.

Vävning är när hästen står och gungar från sida till sida.

Oftast beror det väl inte på uttråkning utan snarare på stress???

Hittade det här när jag googlade lite:
Man hör ofta att vävning kan leda till överansträngning av frambenen, men faktum är att ingen vetenskaplig undersökning har kunnat visa att det är så.
Det var ju ändå positivt, även om det inte är kul att ha en häst som väver eftersom den uppenbart inte mår helt bra.

Senast ändrad av en moderator:

Det kan bero på flera olika saker, självklart kan det bero på stress också! men bla också uttråkning, för lite motion osv osv... mkt !

Hjälper det inte att ha hästen på lösdrift om man har möjlighet till det? Kanske om det nu absolut inte skulle gå att låta köpet gå tillbaka så om du ska sälja han kan du ju kanske försöka hitat någon som har sina hästar på lösdrift och då kanske priset inte behöver sänkas så mycket..
men om jag var du så skulle jag absolut försöka låta köpet gå tillbaka!

Det behöver faktiskt inte vara så att hästen har vävt innan. Jag hade ett fullblodssto ett tag som vävde kraftigt. Ägaren (jag lånade hästen) hade inte sett sådant hemma hos sig. Jag hade hästen i ett litet, lugnt stall med tre andra hästar, och de gick ute i hagen nästan jämt (sommar). Hästen vävde kraftigt så fort hon stod inne. Efter några veckor flyttade jag hästen till ett stort stall, ca 30 hästar varav 18 stod i hennes länga. Utevistelse endast halvdagar i små rasthagar då hagarna inte räckte till annars. Hästen slutade omedelbart att väva, och fortsatte inte heller när hon kom tillbaka till sin ägare. Jag tror att det hände för lite i det första stallet. Denna hästen hade varit i träning innan den blev ridhäst, och var nog van vid lite mer rörelse.

De bästa tipsen du fått här är att ordna sysselsättning och halm i boxen. Och naturligtvis att prata med förra ägaren! Lycka till!

Kan hästen titta ut ur boxen eller har du helstängt galler runt om? Vissa hästar slutar om de inte kan hänga ut och väva. Huvudet inne i boxen = stilla.

Har upplevt en hel del hästar som börjat väva när de bytt miljö, det behöver alls inte vara ett dolt fel. Men varför inte kontakta ägaren och berätta om problemen? Om du ska reklamera, se till att ha någon som kan intyga att hästen vävt redan hos tidigare ägare, annars är det nog rätt svårt att få rätt...

Jag kan bara berätta om mitt fullblod som väver. Han är 12 år och har inte haft några problem än *ta i trä* av vävningen. Jag såg till att han i princip hade fri tillgång till hö/grovfoder när han stog inne. Han stog i det senaste stallet i 2år och efter ca ett år vävde han bara i stressade situationer som tex när det var dags för kraft eller han blev lämnad ensam inne, han kunde stå ensam inne utan problem om man tog ut honom från hagen men var han inne med en kompis och den fick gå ut då blev han lite stressad. Konstigt nog är han hur snäll och lugn som helst både när man reser till andra stället och när man hanterar honom.

När jag köpte honom visste jag om att han både vävde och krubbet, pga det fick jag honom lite billigare. Jag var väl lite tveksam men han var en väldigt trevlig häst och jag ångar inte köpet en dag. Jag tycker det märks tydlig skillnad på vävningen beroende på hur han trivs. Men det kan ju vara olika beroende på hur "djupt" vävningen sitter.

Liknande trådar

Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 803
Senast: skuggi
·
B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 154
Senast: annathegreatest
·
S
Träning Jag behöver hjälp och tips med hur jag ska lägga upp träning och ridning med min häst. Han är en 8-årig andalusier valack. Jag har haft...
Svar
4
· Visningar
1 040
Senast: jennieflum
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama