Hjälp inför kommande allmänlydnad

S

Superbiddi

Jag har skaffat min en omplaserings hund på 1½år. Omplaserades pga tidsbrist.
Har nu anmält oss till en allmänlydnads kurs. Han är lydig till en viss gräns men vi behöver jobba mer på ledarskap och att han söker kontakt med mig.
Han är osäker vid hundmöten. Skäller och drar mot den andra hunden.
Känner att det kommer bli så jobbigt innan han har lärt sig. Vet inte riktigt själv hur jag ska göra och bete mig. Vet ju att jag ska lära honom att det är jag som har koll över möterna att han inte behöver byr sig.

Så behöver hjälp och råd på hur jag kan jobba på detta hemma så länge tills kursen börjar. Och hur jag ska göra när kursen börjar för han skäller och reser ragg för varje hund vi möter.
Hur gör man när man ska börja i en grupp och man har en hund osm bara skäller och skäller och inte går att få kontakt med?

HJÄLP!

Sv: Hjälp inför kommande allmänlydnad

Inga bukeexperter i farten?

Jag försöker resonera så här: Det finns en nanosekund innan din hund börjar gapa och hänga i kopplet. Det är den sekunden du vill åt. När han redan hänger där är du ju redan rökt.

Du är ute och går, ser på avstånd en annan hund, börja nu inte att snurra kopplet ett extra varv runt handen och stirra på den andra hunden, utan du traskar på som vanligt.
När du ser att din hund "lyfter fram axlarna" och spetar öronen, då ska han ha en "Nej". Kopplar han inte omedelbart så ger du ett bestämt pet i sidan. Alt, ett liten knix i kopplet.
Om hunden söker kontakt med dig, ger du beröm.

Sen går man ju på kurs för att få hjälp, inte för att man redan kan allt. Du kommer knappast att vara ensam om ett "monster" som hänger i kopplet. Och jag tror att alla mattar och hussar tycker det är lite pinigt. Men det är ju faktist därför ni är där.

Vet du vem som ska vara instruktör på kursen kan du ju ta kontakt med henne/honom och berätta om dina problem.
Kanske att du t.o.m kan gå några privat lektioner för henne/honom och få lite tips innan kursen startar!
Om inget annat är det skönt att veta att instruktören "vet" om!

blandrastik: Det är väl så jag försöker göra.
Igår var vi också till stallet första gången och han är lika mot hästar som mot hundar. Och hästarna gör inte så mycket annat än tittar konstigt på honom när han börjar. Så igår tränade vi att gå förbi hästen som stod intill staketet, och direkt när han kände sig osäker bad jag honom att stanna och sätta sig ner och söka kontakt med mig. Vilket tillslut fungerade och vi kunde pasera utan en galen hund i kopplet.:)

peace: Kursledaren är informerad om vårat problem. tänkte också vara i väldigt god tid så vi är först på plats så den tillfälliga flocken kommer efterhand istället för att han kommer in senare i den tillfälliga flocken.

Tack för era svar!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: MML
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka