hjälp igen med sadel...

Nominous

Trådstartare
nu ger jag snart upp.. :( hittar inte nån sadel som ligger någorlunda på min häst. har skrivit i alla sadeltrådar här på buke men de har dött ut nu och när man skriver nåt så får man inte svar nu när de är så gamla.

så jag gör ett nytt försök.

jag har nu en wintec hopp cair med ett järn som är breddat till 111 grader ( som hon är) den är liite för svängd när man lägger på den och den lättar baktill men efter man ridit ligger den bra. detta är den absolut enda sadel jag provat som legat hyffsat iafl. jag har provat ALLT i min väg som går att få tag på i min närhet.. :crazy:

hon blir aldrig ruggad eller luggad av sadeln och den ligger hyffsat stilla. när jag tar av den så blir hon bara svettig de sista 5-10cm av bossorna och inget under resten av sadeln. inge bra... men de har fått gått. tills nu. nu har hon även fått sadelknutor där hon blir svettig.

vad kan de tyda på? brukar de inte vara där de inte är svettiga de trycker?

men framförallt vill jag få nya råd om vilken sadel jag bör försöka få tag på och prova? det skall vara en hopp och en dressyr. sen spelar de ingen som helst roll!!!!

22906203.jpg

som sagt mellan 111-113 grader bred, väldigt platt rygg och som ni ser svängd. ingen manke alls. men hon höjer ryggen ganska bra när man jobbar henne - så en för svängd funkar nog inte heller.

nån som vet vad pfiff friese i vidd 4 är för nåt?
funderar på star trekk dressyrsadeln (den som ser ut som en engelsk) men den har inte tillräckligt brett järn. går de att bredda de med?

snälla hjälp :( (som jag skrivit i alla andra trådar så är de lönlöst med sadelutprovare. den enda inom 15 mils radie har bara rätt gamla allround och westernsadlar och absolut inte nån i min vidd. har regelbunden kontakt med henne och hon ska höra av sig när hon får nys om en bredare sadel.)

Sv: hjälp igen med sadel...

Pfiffen är 110 grader bred och passar långa raka ryggar (är ytterst tveksam till att den kommer ligga bra på din häst).

Har du bild på när Wintecen ligger på? För hon ser betydligt mkt mer svängd ut än att den skulle vara för svängd snarare tvärt om. Men hon kanske blir väldigt rak när hon rör på sig?

nä då kommer inte den ligga bra. tack, då vet jag det :)

jag ska fota med wintecen på. den lättar som sagt lite bak när man lägger på den. men efter att ha ridit så ligger den jättebra på ryggen.

men vad tror du från avmärkena att dömma?? att hon bara blir svettig sista 5-10 cm av bossorna? är det att den glappar lite där? antagligen blir hon nog kanske rakare när hon jobbar rätt. men en rak sadel ligger absolut inte bra på henne!

hur allvarligt ska jag ta svettningarna och sadelknutorna? annars tycker jag hon rör sig bra i sadeln och verkar trivas i den.

ska ta en ny bild på ryggen med. kan ju vara så att den ändrats! :idea: denna bild är ju 3 månader gammal och precis innan hon började ridas. ska bli intressant och se om det är någon skillnad.

men tror du en griffin T4 dressyr skulle passa? får vidga koppjärnet.

Senast ändrad:

Kanske en Jensen skulle funka de kan ju göra om dem ganska mkt. vad jag har förstått.:idea:
Annars kanske en av Amerigos sadlar kan passa vet dock ej onm de görs så breda..
LYcka till med sadelletandet, vet hur det är!:angel:

som jag har förstått har de ingen dressyrsadel som kan tänkas passa, att de inte går att få så vida...:(

ja jäklar du. hur vet man att man beställer en som är perfekt svängd/rak?

bilder kommer i morron

Nu vet jag inte vad du har skrivit i dom andra trådarna. Men du kan inte ta hjälp av en seriös och duktig sadelmakare eller sadelutprovare? :)

Nu vet jag inte vad du har skrivit i dom andra trådarna. Men du kan inte ta hjälp av en seriös och duktig sadelmakare eller sadelutprovare? :)

om du läser mitt första inlägg innan du skriver så ser du att jag skrivit om det där. ;)

Är kortet galet eller är hästen så otroligt överbyggd? Hur som så har din häst ett högt ländparti som troliogen blir ännu högre i rörelse samt kort sadelläge även om ryggen känns ganska lång.

Du behöver en KORT sadel med tyngpunkten långt fram, rundbossor som släpper snabbt från ryggen för att ryggen inte skall flytta och putta sadeln hit och dit eller hämma hästen. Ca 110 grader är inte så brett så du bör kunna hitta sadlar av äldre modeller/märken som passar in.

Låter någon annan komma med förslag då jag ytterst sällan kommer i kontakt med de märken och modeller du behöver, finns andra som är bättre på de.

jo hon är väldigt överbyggd! men jag tror hon har gått till sig lite - för sadeln jag har nu sitter sämre och sämre.

har tagit kort, ska bara för in dem.

vilka märken och modeller är de du tänker på som skulle kunna passa?

här kommer bilder på ryggen nu 4 månader senare tror jag.

och oh my god. det har hänt saker. eller är de jag som bara hoppas?? :D

25802634.jpg

25802635.jpg

sen sadel när den inte är spänd med gjord.

25802643.jpg

25802646.jpg

25802644.jpg

25802647.jpg

och med gjord riktigt fastspänd. och då lättar den ju ännu mera.
sadeln ligger bättre efter att jag ridit. den ligger väl kanske till sig lite. men den lättar för mycket bak ändå för min smak. nu har hon inte gått med sadel på en månad då jag inte hittar nån som ligger bra och hon har fått sadelknutor av denna. :mad:

25802639.jpg

25802642.jpg

25802641.jpg

har hon rätat ut ryggen lite så hon ska ha en lite rakare sadel nu? den låg mycket med följsamt för 4 månader sedan när första ryggkortet togs. och ryggen ser mer svängd ut då. kanske är förklaringen.

tankar och idéer?? ny sadel blir det!!

Det har hänt en hel del. Hon är betydligt mkt rakare nu. Jag skulle ha en sadel med ganska rak bom och rundade bossor (behöver ej vara rundbossor men formen ska vara åt det rundare hållet). Skulle prova: Globus Crincle, Frank Bains, County, Childeric, funderar på fler :p

ja hon börjar ju bli normal :rofl:

jo jag har åxå funderat på att hon nog behöver en lite rakare sadel nu. och sen lär hon ju bli ännu rakare när hon jobbar rätt med.

hmm globus crincle... vilken bomvidd ska jag ha om jag ska ha runt 113?? men är inte den ganska takformad? hon har ju tokplatt rygg.

tänk lite till med :p finns det nån syntetsadel du skulle rekomendera? vill egentligen ha en med utbytbart koppjärn då säkerligen ännu mer lär hända framöver. sen är d eju inte så dyra heller så man kan byta ofta. faller inte så mycket i pris. men då kommer man väl till de att de blir för svängda kanske?? wintec är väl bara å slopa helt va?

Senast ändrad:

Det har ju hänt en hel del positivt, nu är det ju inte alls så illa som första bilden. Nu kanske det kan gå med lite mer variation av sadlar.
Om du vill ha syntet så kan T6 dressyr va ett alternativ även om jag personligen tycker den passar lite bättre på brantare ryggar. Griffin cob som inte längre finns i Sverige men utomlands kan vara ett bättre alternativ, hittar du nån beggad så skall du ha xw.
Min häst rygg är mycket lik din förutom att han inte är överbyggd. Han pendlar mellan 110-115 och på honom ligger Wintec Wide och Isabell Werth toppen.

Det har ju hänt en hel del positivt, nu är det ju inte alls så illa som första bilden. Nu kanske det kan gå med lite mer variation av sadlar.
Om du vill ha syntet så kan T6 dressyr va ett alternativ även om jag personligen tycker den passar lite bättre på brantare ryggar. Griffin cob som inte längre finns i Sverige men utomlands kan vara ett bättre alternativ, hittar du nån beggad så skall du ha xw.
Min häst rygg är mycket lik din förutom att han inte är överbyggd. Han pendlar mellan 110-115 och på honom ligger Wintec Wide och Isabell Werth toppen.

ja visst har hon blivit "fin" :D och jag är så glad att de kanske börjar dyka upp nån sadel till att kunna prova..haha

så på griffin cob är de xw som gäller. bra för de finns en del sånna ute på annonser med jäma mellanrum och de är inte dyra heller. kan vara en bra mellaningssadel för med tanke på vad som hänt på dessa 4 månader kan ju ännu mera hända :D

men griffin haflinger då.. kan de vara nåt och vad ska jag kika efter där?

men T6 är väl väldigt takformad? hon har en platt fotöljrygg :rofl:

http://www.pixbox.se/alb_show_id706067_page0.html så upplevde jag dem.

Den är inte väldigt takformad men för en oljefatsrygg så upplevde jag den så.

nä den ser ju faktiskt inte så farlig ut! inte alls som på hööks bilder! och min häst lär nog få lite mindre platt rygg när hon gått ner så mycket som jag vill i vikt. hon tappar mer och mer i vikt och ryggen blir nu sakta men säkert mer sluttande.

men på en T6 måste jag vidga järnet själv va? för den finns inte så bred. men de har jag ju gjort innan med. men den lider inte av wintecsjukan då så den blir jättesvängd om jag slänger i ett 113 brett järn?

skulle du provat en T6 på henne om de var din häst? nu e de ju 30% på hööks så jag får den för 4100kr :angel:

Lånar tråden lite snabbt hoppas inte det gör nåt!

Min häst ser precis ut som din på första kortet, dock med lite mer manke.
Har stora problem att hitta en sadel.
Nu undrar jag, var kan jag hitta en sadelutprovare,
en som kan komma och prova ut en sadel?

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 876
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 155
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 014
Senast: Blandrastik
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 884
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar