Hjälp i transportdjungeln.

Sv: Hjälp i transportdjungeln.

Beror på om övervikten gör att släpet inte är lagligt. Om du får dra 1400 kg på B-kort och släpet helt plötsligt har bruttovikt på 1450 kg vid invägning - då är det inte överlast utan olovlig körning.

Får du däremot dra 1400 kg, släpet får lasta 650 kg och vid invägning istället visar sig väga 50 kg mer men under 1400 kg - överlast.

KL

Jag har BE. Jag lånar en bil som får dra max 1500 kg med BE. Får jag dra mitt släp med totalvikt 1900 kg, om jag lastar max så att det blir totalt 1500 kg?
Jag har förstått det som att det är ok, men vet någon här också?

Tack för ditt svar! Då kan dottern med gott samvete åka med en häst på träning.

Även om man har behörigheten är ej allt kristallklart ;)

Beror på om övervikten gör att släpet inte är lagligt. Om du får dra 1400 kg på B-kort och släpet helt plötsligt har bruttovikt på 1450 kg vid invägning - då är det inte överlast utan olovlig körning.

Får du däremot dra 1400 kg, släpet får lasta 650 kg och vid invägning istället visar sig väga 50 kg mer men under 1400 kg - överlast.

Nej där har du faktiskt fel det fungerar inte så utan det blir "bara" överlast och aldrig olovlig körning så länge totalvikten i pappret är rätt till bilen.

Du får gärna prata med trafikpolisen.

Jag har pratat med trafikpolisen (ett par olika), polisen i Skåne, två trafiklärare och en uppkörningsinspektör. Alla sa samma. Går vikten över vad behörigheten medger är det olovlig körning. Oavsett om det är överlast på transporten eller inte.

Annars hade det ju varit en billig lösning, ta ett släp som inte klarar vikten och hävda att det på pappret är OK.

Generellt tycker jag bägge är vettiga släp. Men Kyllinge har väl rykte om sig att vara rejält mycket tyngre än vad regbeviset säger. Alltså klart läge att kontrollväga om det är på gränsen.

Men som alla släp med ett par år på nacken; omvårdnaden och skicket betyder allt.

Jag vet flera som blivit stoppade av trafikpolisen (både "vanliga" och deras specialteam som är ute i grupp och väger) en så sent som för någon vecka sedan. Och nej det blir inte olovlig körning det blir överlast och en böteslapp, håller du dig under 50% överlast mot vad släpet egentligen får lasta får du dessutom köra vidare från kontrollen.

Ja, du vet bäst vad som händer i din krets.

Dock vet jag vad ovanstående har sagt till mig, och varit helt samstämmiga. Sedan är det upp till var och en att kontrollera innan de kör. Jag har körkort och släp så det räcker för mina behov, jag känner inte för att köra olagligt vare sig det gäller överlast eller olovlig körning.

Ja, du vet bäst vad som händer i din krets.

Dock vet jag vad ovanstående har sagt till mig, och varit helt samstämmiga. Sedan är det upp till var och en att kontrollera innan de kör. Jag har körkort och släp så det räcker för mina behov, jag känner inte för att köra olagligt vare sig det gäller överlast eller olovlig körning.

Och du finner det inte väldigt egendomligt att de säger en sak och sen är det något annat som gäller när de verkligen gör en kontroll ?

Det finns ingenting i lagen som stödjer att det skulle vara olovlig körning för att du överlastar ett släp, det finns tydliga lagrum för vad som gäller. Kopplar du en släp med för hög totalvikt till bilen så är det olovlig körning, överlastar du däremot en släp med rätt totalvikt till bilen så är det "bara" överlast. Detta är något som stötts och blötts i massor av år och är en av de knasigaste klavertramp i trafikförordningen, förr fanns det dessutom ingenting som gav polisen rätt att stoppa dessa ekipage så länge de inte var uppenbart trafikfarliga och inte ens då blev det olovlig körning, sen kom gränsen om 100% övervikt var åtalsbart och än idag är det så att det blir inget annat än böter förrän du passerat 100% överlast. Numera stoppar de ekipage med mer än 50% överlast dock finns det faktiskt inget riktigt stöd i lagen för att göra det.

Det är ett välkänt kryphål som väldigt många utnyttjar varför det inte täpps igen kan man ju undra över men antagligen är det väl för stort maskineri att börja skriva om lagen i förhållande till hur mkt olyckor det händer pga att folk utnyttjar det, eller så inser de inte hur många som faktiskt gör det såväl hästfolk som husvagns människor.

Jag kör aldrig med släp längre mer än möjligen till tippen så jag bryr mig inte så hårt om de ändrar det eller inte utan svarade bara för att du gav ett svar som inte stämmer med hur lagen ser ut.

Och du finner det inte väldigt egendomligt att de säger en sak och sen är det något annat som gäller när de verkligen gör en kontroll ?

Jag har inga som helst belägg för att ovanstående stämmer. Har inte blivit stoppad i en dylik situation.

Litar dock på mina många och skilda källor och har inte ändrat uppfattning sedan början av tråden.

Fast det är väl knappast att rekomendera att man åker medvetet med överlast?

Vi hade i många år en enkelaxlad trane av årsmodell 93. De släper, även lite nyare går att få till riktigt bra priser. Bra bommar bak, går att få lång hel bom också och faktiskt stabilt för att vara ett enkelaxlat.
Brukar alltid rekomender boogie annars men om ni inte ska åka så ofta går det lika bra med ett sånt. Vi var mkt nöjda med vårat iaf, höll kanon! Och ponnyerna gillade det.
Vårat hade en totalvikt på 1490 eftersom vår volvo 940 drar det som max på b-kort.
Har numer E-kort och landrover men drar ju två hästar också så...

Ska kika om jag hittar tjänstevikten på de tranesläpen :)

Tittade på lite olika annonser på trane och thule-trane
Mellan 17000 & 25000 hittade jag enkelaxlade släp med renoverade golv och väggar i årsmodell 92 till 2004. De flesta var registrerade på totalvikt 1350 och hade lastvikt på 620-700 kilo :)

Den 04an för 25000 var jättefin! Nybesiktad och allt. Så man kan helt klart hitta fina släp i den prisklassen :)

Min enkelaxlade Dalavagn som jag hade tidigare, 1300 kilos, hade tjänstevikt 620 kg.

Tack för tipsen! Absolut värt att fundera på
Men har egentligen aldrig kört enkelaxlat. Har liksom blivit itutad att det är boggie som gäller och att allt annat är skräp :/

Tack för tipsen! Absolut värt att fundera på
Men har egentligen aldrig kört enkelaxlat. Har liksom blivit itutad att det är boggie som gäller och att allt annat är skräp :/

Vilken tur att det inte stämmer då ;)

Det kallas okunnighet, det finns för och nackdelar både med boggie och med enkelaxlat.

Jag föredrar enkelaxlat.

Det är ju klart värt att fundera över för min del. Får ju mer lastvikt med enkelaxlat också

Jag hade den i 22 år.
Hade den passat under "allt annat är skräp" så hade jag aldrig haft den så länge.

Enaxlat har ju fördelen att de väger mindre iom att de bara har en axel i stället för två, några andra fördelar har inte enaxlat mer än att de är lättare att flytta på marken utan bil tillkopplad.
Hästarna har mkt bättre åkkomfort i en boggi den ligger mkt stabilare på vägen iom de två axlarna, nästa sak är säkerhetsrisken en punktering på ett enaxklat släp kan få förödande konsekvenser, på ett boggi händer ingenting och du kan lugnt köra vidare till ett ställe du kan byta däck på. Det är inte kul tex att stå på motorväg och vara tvungen att lasta ur hästen för att kunna byta däck.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 310
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något... 2
Svar
24
· Visningar
2 013
Senast: iNHALE
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 109
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka