Blueberry
Trådstartare
Sv: Hjälp! I morgon ska vi kolla på hus och jag har fjärilar i magen!
(Lite KL och allmänt också)
Det är så vi känner och resonerar nu också.
Och som sagt - huset står på ett berg, hur mycket kan man egentligen räkna med att man faktiskt kan dränera då? Det borde ju vara svårt att gräva om/när man når berggrunden?
Vi räknar med att det skulle kunna gå på 100-150 000 att göra det arbetet. Då kan vi dessutom gräva och göra lite annat själva.
Jag citerar ut protokollet här:
Efter mycket diskussion under kvällen känner vi att vi skulle kunna tänka oss att ge MAX 1,4 miljoner för huset.
Spontant skulle jag tippa på att det är fukten i grunden som är värst och som riskerar att bli dyrast och svårast att åtgärda. Frostskadad skorsten har jag själv bättrat på(visserligen på fritidshus) både på utsidan och med glidgjutning på insidan, borde inte bli så farligt om murstocken är ok i övrigt. Angående fönstren så är det väl visserligen en utgift som inte är kul men å andra sidan brukar det alltid finnas något att göra om man har hus - så fort något är gjort så är det dags att fixa något annat så sånt får man nog räkna med.
Jag skulle i vart fall inte köpa utan ett förbehåll att huset går igenom en besiktning utan allvarligare fel och det är nog bra att se över vad det skulle kosta att åtgärda grunden och räkna in i budgeten så ni vet hur mycket ni har råd att betala för själva huset.
(Lite KL och allmänt också)
Det är så vi känner och resonerar nu också.
Och som sagt - huset står på ett berg, hur mycket kan man egentligen räkna med att man faktiskt kan dränera då? Det borde ju vara svårt att gräva om/när man når berggrunden?
Vi räknar med att det skulle kunna gå på 100-150 000 att göra det arbetet. Då kan vi dessutom gräva och göra lite annat själva.
Jag citerar ut protokollet här:
Krypgrund
Äldre krypgrund med träbjälklag, utrymme delvis trångt.
Rötskador finns i bärlinor och bjälkar, se foton (bilderna är svartvita och man kan inte se någonting).
Fuktspår och rötskador i blindbotten under dusch/wc.
Fuktkvot uppmätt till >28%
Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivande luften är över 75% vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på 17%
Med anledning av de noteringar som gjorts rekommenderar vi att en fördjupad undersökning utföres för att fastställa orsak till och omfattningen av de skador som konstaterats.
Efter mycket diskussion under kvällen känner vi att vi skulle kunna tänka oss att ge MAX 1,4 miljoner för huset.