Hjälp! I morgon ska vi kolla på hus och jag har fjärilar i magen!

Sv: Hjälp! I morgon ska vi kolla på hus och jag har fjärilar i magen!

Spontant skulle jag tippa på att det är fukten i grunden som är värst och som riskerar att bli dyrast och svårast att åtgärda. Frostskadad skorsten har jag själv bättrat på(visserligen på fritidshus) både på utsidan och med glidgjutning på insidan, borde inte bli så farligt om murstocken är ok i övrigt. Angående fönstren så är det väl visserligen en utgift som inte är kul men å andra sidan brukar det alltid finnas något att göra om man har hus - så fort något är gjort så är det dags att fixa något annat så sånt får man nog räkna med.

Jag skulle i vart fall inte köpa utan ett förbehåll att huset går igenom en besiktning utan allvarligare fel och det är nog bra att se över vad det skulle kosta att åtgärda grunden och räkna in i budgeten så ni vet hur mycket ni har råd att betala för själva huset.

(Lite KL och allmänt också)

Det är så vi känner och resonerar nu också.
Och som sagt - huset står på ett berg, hur mycket kan man egentligen räkna med att man faktiskt kan dränera då? Det borde ju vara svårt att gräva om/när man når berggrunden?

Vi räknar med att det skulle kunna gå på 100-150 000 att göra det arbetet. Då kan vi dessutom gräva och göra lite annat själva.

Jag citerar ut protokollet här:

Krypgrund

Äldre krypgrund med träbjälklag, utrymme delvis trångt.
Rötskador finns i bärlinor och bjälkar, se foton (bilderna är svartvita och man kan inte se någonting).
Fuktspår och rötskador i blindbotten under dusch/wc.
Fuktkvot uppmätt till >28%
Risk för mikrobiell tillväxt föreligger om den relativa fuktigheten (RF) i den omgivande luften är över 75% vilket i furuvirke motsvarar en fuktkvot (FK) på 17%

Med anledning av de noteringar som gjorts rekommenderar vi att en fördjupad undersökning utföres för att fastställa orsak till och omfattningen av de skador som konstaterats.

Efter mycket diskussion under kvällen känner vi att vi skulle kunna tänka oss att ge MAX 1,4 miljoner för huset.

Om det konstaterats att det är för fuktigt under huset så måste ni åtgärda det. Har det gått tillräckligt långt så kan ni även få byta ut bärlinor, ringband och trossbotten under huset. Då måste man riva upp hela innergolvet för att komma åt det här.

Vårt hus har krypgrund och där har det varit för fuktigt och skadat väsentliga delar under huset. Blev till att riva upp golvet, lyfta väggar, byta ut bjälkar och byta ut både isolering och det som håller isolering på plats under golvet.

Det här är inget som försäkringen täcker utan man måste betala allt själv.

Här har det lagts plast på backen och installerats en avfuktare som går hela tiden för att förbättra klimatet under huset. Avfuktaren drar ström och elräkningen har stigit en del pga det.

Vi har också nära till berg och mer dränering var uteslutet. Alternativet var att gräva ut under huset , fylla på med grus och sen gjuta en platta under hela huset. Kändes som ett jätteprojekt, särskilt i januari när det var -20 ute och därför gjordes alternativ 2 i stället. Tog bort allt organiskt matrial, marken täcktes med tjock plast för att förhindra markfukt att tränga upp. Slangar lades ut åt två håll som sedan kopplades till en avfuktare.

Senast ändrad:

Angående dränering, ring proffs och kolla. Men just att lägga plats och använda avfuktare/ventilation är en metod jag förstått att många använder. Om det är röta i bärlinorna och bjälkarna hade jag nog velat åtgärda det, vilket ju innebär vettigt avdrag.

Kollade lite, det ser ju faktiskt inte ut som att fönsterbyte är något akut. Stora fördelen är att ytskikt osv ser fräscht ut, ändra vill man alltid göra ändå. Kollade du takhöjden i stallet? Att riva ut inredningen är inte särskilt avancerat, men takhöjden är ingen lek att fixa.

Jag tycker ju att det ser ut som att stället ligger otroligt idylliskt, men jag kan absolut noll om trakten.

Uppdatera gärna hur ni gör!

Takhöjden i stallet är inget problem, men väggar och inredning behöver en del jobb.
Och nej, nya fönster är inte särskilt akut. Men fukten är rejält avskräckande.

Mäklaren kommer att ringa för att kolla intresse idag, och jag kommer att säga att vi är intresserade.
Vi är dock inte intresserade till vilket pris som helst, utan jag tror att vi kommer ha en gräns vid ungefär 1,3. Det ska hur som helst bli väldigt spännande att se hur budgivningen ter sig. Jag har nämligen svårt att tro att det kommer bli många kronor över 1,5 miljoner. Möjligtvis utgångspriset, men inte mer än så.

Efter att ha pratat och diskutera fram och tillbaka har vi kommit fram till ytterligare ett alternativ:
Köpa bostadsrätt med låg månadskostnad.
Vi hittade en SJUKT fin lägenhet i samma område som vi bor nu (fast vi bor i hyresrätt), men en månadsavgift på 2500 spänn (3 rok, två toaletter, nyrenoverat kök. Nästan skamligt billigt! :D). Utgångspriset är drygt 500 000, visning idag.
Om vi köper den skulle vi hamna på en total månadskostnad som ligger 2000 kronor under det vi betalar för hyresrätten, och det känns onekligen lockande.

Då kan vi bo där i drygt ett år, spara så mycket pengar vi kan och förhoppningsvis sälja med en liten vinst - för att sedan köpa ett hus.

Att tänka på om huset: Det ligger nedanför kyrkogården, att tänka på vid snösmältning och ännu mer, den egna brunnen. Köper ni det blir ni grannar med nuvarande ägare (jag har inte en aning hur de är, så det kan vara lika bra som dåligt).

Vad det gäller stallet finns det väl inget vatten indraget, det kostar pengar det med. Annars är det en bra trakt, och ridhuset är mkt trevligt (ridbanan är faktiskt ännu bättre).

/AA

Att tänka på om huset: Det ligger nedanför kyrkogården, att tänka på vid snösmältning och ännu mer, den egna brunnen.

:eek: :eek: :eek:
Det hade jag inte tänkt på. :o

Det är för mycket jobb med grunden för oss och jag tycker att den som la första budet började "för högt", så vi har fått lägga ner planerna på att ha ett hus tills vidare.

Det är ju det som är bra med att fråga såhär :), man kan få andra synvinklar.

Just brunnen, och att det bara är sol på förmiddagen (typ), är väl det som alltid nämnts som det husets negativa sidor (och sedan var det ju grejor i huset också).

/AA

Det är för mycket jobb med grunden för oss och jag tycker att den som la första budet började "för högt", så vi har fått lägga ner planerna på att ha ett hus tills vidare.

Klokt resonerat. Ta tid på er och leta efter ett objekt som inte kräver så mycket reparationer från början.

Klokt av er, faktiskt.

Vi gjorde väl "misstaget" att köpa drömhuset, kosta vad det kosta ville. Visst älskar vi huset, men det har frestat på, både på relationen och ekonomiskt... :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka