Hjälp! I morgon ska vi kolla på hus och jag har fjärilar i magen!

Blueberry

Trådstartare
Vi har hittat drömhuset.
Det är så många rätt att vi nästan inte vågade anmäla oss till visningen, eftersom det finns en viss risk att vi vägrar åka därifrån.

Rummen och läget och skicket ser sjukt bra ut på bilderna, men vi har ju inte sett det på riktigt än. (Mer än från vägen när vi var där och smög lite förra veckan :angel:)

Vi har lånelöfte och stöd från vänner och familj. Vi är uppvuxna i villor (maken på gård) och båda är händiga och driftiga, vi har vovve och volvo och känner att det är dags för ett nytt steg. Vi känner oss redo för hus, helt enkelt.

Jag har inte bott såhär lantligt förut och känner att jag skulle vilja ha tips på vad jag ska kolla efter och om det är något särskilt jag ska vara uppmärksam på.

Kan ni hjälpa mig?

Här är annonsen på hemnet:
http://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-ostra-fagelvik-karlstads-kommun-fagelviks-berg-315-3824671

Sv: Hjälp! I morgon ska vi kolla på hus och jag har fjärilar i magen!

Åh vad mysigt :love:

Skit i allt, bara kööööp :rofl:
Problem blir det med alla hus, för eller senare ;) Och det här verkar ju vara duktigt i ordning. Det verkar ju vara besiktigat på något vis (tänkte på vattenskadan), annars är det ju bra att besiktiga innan köp. Vi fick problem med vårt trähus då marknivån var för hög, och fukt gick in i fasaden osv, och det verkar finnas en del planteringar vid husväggen, just vid såna ställen anfaller gärna fukt... (Och det var vår besiktningsman inte så uppmärksam på...). Krypgrundens kondition säger en del om huset också, se till att få den undersökt ordentligt.

Gå på känsla bara, allt annat löser sig :) Lycka till!

Har inte så många tips att ge men kolla omgivningarna och läget. Huset går alltid att ändra på men inte läget ;). Eftersom ni inte varit inne i huset kanske ni får vara lite förberedda på att rummen är mindre än vad det verkar vara på korten. Dom är väääldigt duktiga på att fota så att rummen ser betydligt luftigare och rymligare ut än vad det är i verkligheten.

Svägerskan sålde sin lägenhet för ett tag sedan och där var det ett smalt korridorskök. Kändes som om man ålade sig fram där inne. På mäklarens bilder däremot så upplevdes det helt annorlunda. Fortfarande som en korridor men betydligt rymligare än vad det var i verkligheten.

Om inte ni tar det så gör jag! Det ser ju underbart ut!

Alltså, va fan! Vi får ju uppenbarligen röra oss uppåt, här får man ett ruckel med söndriga rutor för 1,5 mille:mad: KÖP!!!! Ridhus hos grannen också, hallå?!? Kan det blir bättre?

Gud vad fint! :love: Du måste uppdatera imorgon och säga om det är lika fint som det ser ut :D

Sen håller jag med Andorra, på mäklarbilder ser det alltid mycket luftigare ut än vad det är så det får man vara beredd på. Ser ut att vara välplanerat, väldigt bra hall!
Är det bra besiktigat från början så får ni lite mindre problem, dock så uppstår det ju alltid problem med hus förr eller senare men det gissar jag att ni är förberedda på ;)

Åh herregud vad fint det var! Vilket drömhem, jag vill också ha! ;)

Hoppas allt går vägen, underbart med litet stall på gården!

Ser jättehärligt ut! Jag skulle kolla lite extra på vatten och avlopp så att allt funkar ok. Min mamma har just djupborrad brunn för vatten och trekammarbrunn men hon har haft en del problem; behövt borra om brunnen eftersom vattnet trots djupborrning blev dåligt och haft isproppar i avloppsrören som behövt åtgärdas. Å andra sidan kanske vattenreningsverket är effektivt.

Det ser verkligen superhärligt ut, hoppas det motsvarar förväntningarna och att det blir ert!

Åh vilket fantastiskt härligt hus! Häng inte upp er på detaljer och småskit är mitt tips ;)

Alltså, va fan! Vi får ju uppenbarligen röra oss uppåt, här får man ett ruckel med söndriga rutor för 1,5 mille:mad: KÖP!!!! Ridhus hos grannen också, hallå?!? Kan det blir bättre?

Haha, du skrev vad jag tänkte :p

TS: Villket fynd! Jättesött hus. Hoppas att allt är lika bra där som det ser ut på bilderna. Lycka till på visningen! :bump:

//Nordthor

Senast ändrad:

Mitt hus såg också superhärligt ut på bilderna. Ljus och fräscht.

MEN bilderna var från förra försäljningen!!
Inte helt seriös mäklare med andra ord. Huset var (är) betydligt mer nedslitet och skabbigare efter fyra år med en alkoholiserad storrökare.

Bäst är att titta noga själv.

(jag bjöd mot en familj från Nya Zeeland. Undrar vad det tyckt om sitt "fynd" om de fått det.....)

MEN bilderna var från förra försäljningen!!

Himmel....:crazy:
Tur man inte ska köpa hus.

Det påminner mig f ö om när jag var postkassör och en äldre kund skulle förnya sitt körkort. Han hade tagit ett gammal foto han hittat i gömmorna, förmodligen från ett tidigare körkort....han var väl sisådär 30 är yngre där. Det tyckte han passade nu - han såg ju likadan ut........*harkel*

TVÄRSÖTT !!!

Förstår om ni inte kommit därifrån ÄN ;)

Hoppas det motsvarade förväntningarna !!!

K Ö P =)

Knapplån

Hur har det gått?
Jag börjar nästan ana att blåbäret jagat bort alla andra spekulanter med pepparspray och redan håller på och flyttar in..? :)

Haha, jag tog mig hem ;)
Det var över TRETTIO pers på visningen, och så är det ytterligare en visning i morgon :eek:

Huset är fantastiskt och underbart och känns verkligen helt rätt och som hemma - ovan jord.
Tydligen är den en hel del fukt under huset (krypgrund, bjälkarna har börjat ta skada och besiktningsmannen varnade för att det kan vara/utvecklas mögel) och det känns ganska allvarligt, inte minst eftersom huset står på typ ett berg. Vatten tenderar liksom att rinna neråt. Jag har inte en aning om vad det kan kosta, men det känns som en ganska stor operation. Jag misstänker att dränering (+ typ fuktspärr?) och fläkt blir aktuellt?

Och för att fokusera på det sämre:
  • Skorstenen är frostskadad (ovan tak liksom), och jag vet inte riktigt vad det innebär och vilken insats det kräver.
  • Fönstren var gamla och behöver bytas. Inte superakut, men ändå
  • Stallet var knappast brukbart och boxarna var små. Jag känner dock att det borde vara ganska enkelt att göra om där.

Men huset, planlösningen, trädgården, geografin = så himla rätt. :love:
Jag har svårt att se att det kommer att gå för 1,6 miljoner, och jag vet inte riktigt hur vi ska gå vidare. Vi kan lägga något bud för att få vara med och se hur det går, men maken känns väldigt ambivalent för tillfället. Han är lite bättre på att se katastrofer än vad jag är, som är mer positivt lagd.

Har ni några kloka ord (eller typ prisuppgifter) att dela med er av?

Spontant skulle jag tippa på att det är fukten i grunden som är värst och som riskerar att bli dyrast och svårast att åtgärda. Frostskadad skorsten har jag själv bättrat på(visserligen på fritidshus) både på utsidan och med glidgjutning på insidan, borde inte bli så farligt om murstocken är ok i övrigt. Angående fönstren så är det väl visserligen en utgift som inte är kul men å andra sidan brukar det alltid finnas något att göra om man har hus - så fort något är gjort så är det dags att fixa något annat så sånt får man nog räkna med.

Jag skulle i vart fall inte köpa utan ett förbehåll att huset går igenom en besiktning utan allvarligare fel och det är nog bra att se över vad det skulle kosta att åtgärda grunden och räkna in i budgeten så ni vet hur mycket ni har råd att betala för själva huset.

....
Jag skulle i vart fall inte köpa utan ett förbehåll att huset går igenom en besiktning utan allvarligare fel och det är nog bra att se över vad det skulle kosta att åtgärda grunden och räkna in i budgeten så ni vet hur mycket ni har råd att betala för själva huset.

+ 1 på den.
Er egen besiktningsman.

Fönster behöver man bara byta om de är dåliga och ruttna. Fönster inte vara dåliga bara av ålder.

Precis.
De här är tvåglasfönster, och lister + tätning är inte helt hipp hurray. Dessutom var det en del färgsläpp på både in- och utsidan av dem, så jag misstänker fukt även där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka