Hjälp i 'botulismfråga'!

Sv: Hjälp i 'botulismfråga'!

Bara nyfiken:
Vad kan det blir för biverkningar av Botulismvaccinet?

Ojojoj - ytterligare en sak att ta ställning till!
Jag kommer att flytta mitt dräktiga sto ( fölar i feb) till ett stall som fodrar med hösilage. Kommer att ta ut vet i nästa vecka för att påbörja grundvacc av stelkramp/influensa då det inte är gjort samt en allmän koll av stoet då inget sånt är gjort heller ....
Ska jag vaccinera mot botulism då oxå? Eller kan det vara skadligt när hon är dräktig?

Tänkte du skicka 'mobben' på mig? :angel: :D ;)

Var?...i mitten ungefär, något till vänster.... :angel:

//Alice

Jag skulle aldrig våga vaccinera om stoet hade ett föl i magen. Många hästar har blivit dåliga av vaccinet. Dom får något i sprutan som dom ska bli immuna av har jag hört. Sedan kan man visst inte vaccinera mot vissa saker som finns i hösilaget ändå. Vet ni vad?
Så jag vågar inte heller vaccinera mina hästar. :(

Senast ändrad:

gejsa skrev:
Dom får något i sprutan som dom ska bli immuna av har jag hört.

Det dom får är en mycket begränsad och "kontrollerad" dos av botulism toxin, dvs dom får smittan via sprutan. Det ska hästen sedan bilda antikroppar av, men vissa hästar reagerar mycket starkt på även denna lilla dos smitta. Så har jag fått det förklarat för mig....

Jag skulle ABSOLUT INTE vaccinera ett dräktigt sto! Och skulle jag vaccinera skulle jag göra en MKT grundlig hälsoundersökning INNAN vet får spruta hästen. Är hästen försvagad på något vis (det är inte säkert att man vet om det överhuvudtaget!) kan den reagera negativt på smittan.

//Alice

alice skrev:
Det dom får är en mycket begränsad och "kontrollerad" dos av botulism toxin, dvs dom får smittan via sprutan. Det ska hästen sedan bilda antikroppar av, men vissa hästar reagerar mycket starkt på även denna lilla dos smitta. Så har jag fått det förklarat för mig....

//Alice

Men HUR reagerar hästen om den reagerar på vaccinet? Det är det fortfarande ingen som har berättat.
Jag skulle verkligen vilja veta det för att kunna reagera i tid om hästen skulle få biverkningar.

Jag tycker det är upp till var o en. Det är faktiskt ägaren som får betala.
Vi har utfodrat med hösilage i många år. Stallet där hon stog tidigare utfodrade med detta .
Jag vacsinerar inte. Ingen i det stallet heller.
Lite dalteri med avmaskning ,o vacsinering.
I andra länder måste du ha recept på avmasknings medel.
Det är inte dummdristigt . Kom igen när det finns
helt säkra vacsin.
Om nu hästen kan få detta trots sprutor.

Stå på dig du bestämmer om du vill vacsinera.
Du betalar

Som du skrev,det är upp till var och en,samma sak gäller för en stallägare,vill h*n ej ta emot hästar utan vaccination,så är det ju upp till de stallreglerna,eller hur?

Men som jga skrev högre upp,jag skulle aldrig kunna sova gott om nätterna OM jag visset att min häst dött i botulism och varit ovaccinerad.
Det är ett rätt högt mörkertal ändå..
Jag är rätt nyfiken på vilka veterinärer som säger att det är onödigt med vaccination,mina har bara sagt att det inte täcker allt.
Och jag har aldrig sett en enda biverkning på vaccinet,då har jag sett mer på stelkramp och influensavaccinet..

Rotterö skrev:
Jag tycker det är upp till var o en. Det är faktiskt ägaren som får betala.
Vi har utfodrat med hösilage i många år. Stallet där hon stog tidigare utfodrade med detta .
Jag vacsinerar inte. Ingen i det stallet heller.
Lite dalteri med avmaskning ,o vacsinering.
I andra länder måste du ha recept på avmasknings medel.
Det är inte dummdristigt . Kom igen när det finns
helt säkra vacsin.
Om nu hästen kan få detta trots sprutor.

Stå på dig du bestämmer om du vill vacsinera.
Du betalar

Du har inte tänkt på att det kanske är därför många importerade hästar är fulla med mask.....???

VAddå stå på dig...
HAde vi en ägare med din inställning hade den åkt ut för länge sedan..

Om man hyr en lägenhet så är det inte fritt fram att göra som man vill..
Hyr man en box är det samma sak..

Din kommentar "Lite dalteri med avmaskning ,o vacsinering"..bevisar helt klart din inställning till djursjukvård..
Att vaccinera/maska är inget dalt utan förebyggande..

FAst det visste du kanske inte.

AM

Lite skilnad på en lägenhet. Du hyr ioförsig en box.
Men om jag inte vill vacsinera mot botulism. Där nu inte det är ett full skydd. Så bestämmer jag detta som betalar.
Annars skall det stå inskrivet i ett skriftligt kontrakt.
Allt skall skrivet i ett kontrakt där alla skriver under.
Då hade jag inte gått emot.

Jag är en mycket god djurhållare. Finns inga fel på mina djur. Jag avmaskar o vacinerar mot det som är behov av.
Men det finns i dag över drivet försiktighet med hästar. De är så skyddade i vissa fall. Då det inte tål något.

I mitt förra stall där bonden bara skakade på huvudet när min häst fick ett regntäcke.
Då har han nötdjur på frigående året runt. Och 6 hästar.
Då vi här i svärge ännu får köpa avmaskning utan recept. I andra länder är det förbjudet.
Det går ut i naturen och för stör vår miljö.
Alla som avmaskar hejdlöst många gånger utan träck prov. Det behövs inte.

Alla våra inackorderingar får skriva ett kontrakt.
Men innan dom gör det, och innan dom flyttar hit sina hästar så säger vi att vaccinering mot: Stelkramp/botulism/virusabort är ett krav. Nu har vi även lagt till influensa..
Dom ägare som har invändningar får hitta något annat ställe för sina fölston.

Så nu gav du mig en idé.. Skall trycka nya kontrakt där vaccineringsrutinerna är inskrivna.

Fast våra hästägare skulle aldrig tjafsa om något så simpelt som vaccineringar, ty dom gör ALLT för att inget skall hända deras stundtals mycket högt värderade fölston och föl..
Att betala en tusenlapp i vaccineringar är en spott i havet jämfört med deras reella kostnad för betäckning/uppstallning m.m.

Ang. maskning kan jag delvis hålla med dig.
Många har noll koll på vad och hur mycket och hur ofta/sällan man skall maska..

Själva har vi fått underkasta oss ett tufft avmaskningschema p.g.a. parasittryck.
Träckprov skickas numer två gånger/år.

Men så är det väsäntlig skillnad på hästantal eftersom vi har bortåt 40 häst vintertid och närapå det dubbla sommartid..

Angående vaccinen mot botulism så har du fullgott skydd tre veckor EFTER sista grundsprutan.
Och.. hur förklarar man för en hästägare att deras föl värt minst 150.000 har dött i botulism???
Och hur förklarar man för denne att, tyvärr, så hittade vi inte det där kontaminerade strået i fyrahundrakilosbalen..tyvärr.

AM

Senast ändrad:
Sv: Re: Hjälp i \'botulismfråga\'!

alice skrev:
Åh *tar sig för pannan* Att jag inte var så klok att jag i förväg insåg att jag skulle få "buke-mobben" på mig! :devil:

Orkar inte gå påhopp om snålhet till mötes. :mad:

//Alice

Hej!!

Så ska du inte behöva känna! Det är inte snålhet att inte vaccinera. Bara för att hästen är vaccinerad är den ju inte "magiskt" skyddad mot ALL botulism, utan bara en sort.

Jag har både gått på "häst"-skola och jobbat i stora stall och ingen där har tyckt det vara nödvändigt att vaccinera mot botulism. Samtliga stall fodrade med hösilage som huvudgrovfoder. De hade samma argument som du, vilket jag också hört från flera veterinärer.

Jag tycker dessutom att det ÄR upp till var och en. Om det på 10 år inte varit ett enda fall av botulism i ett stall med 80 hästar och alla (utom nån enstaka) ätit hösilage varje måltid, tycker jag det verkar något onödigt. Tilläggas ska också att deras hösilage var av mycket dålig kvalitet och ofta både mögligt och med jordinblandning. Vi som jobbade där tog naturligtvis bort det värsta, men helg-ungarna hade ju knappt nån aning...

Men jag kan ju förstå om stallägaren tycker det är jobbigt.. Erbjud dej att skriva ett specialkontrakt, så du slipper vaccinera, om du inte vill.

Jag har vaccinerat min tjej nu, men det mest pga att vaccinet är nästan gratis med stallets veterinärkontakt och att dom inte alltid är så nogräknade med vad för grovfoder dom stoppar i hästarna..

mvh/ Lavinia, som tycker var man gör som den vill.

Sv: Hjälp i \'botulismfråga\'!

Får ingen hjälp med argument mot vacc. här heller. Jag tycker lätt att det är värt pengarna. Hellre lite fattigare än utan häst! Jag har svårt att förstå hur man kan motarbeta ngt sådant. SJÄLVKLART skall man vaccinera hästen mot allt som går.. Det är vår skyldighet

Sv: Hjälp i \'botulismfråga\'!

Är det vår SKYLDIGHET att ge hästar vaccin som bevisat ger mkt fler fal av obrukbara/döda hästar pga reaktioner på vaccinet än antalet insjuknade hästar i själva sjukdomen. De som vaccinerar (ridhästar) är till största delen fritidsryttare bland vilka kunskaperna om vad vaccinet kan medföra tydligen är mkt små. Vet faktiskt ingen tävlingsryttare här om kring på lite högre nivå som vaccinerar sina hästar mot botulism. Har från flera veterinärer blivet avrådd att ens fundera på att vaccinera värdefulla tävlingshästar pga riskerna. Dessutom vilket många inte verkar känna till finns det motgift till botulism finns nere på ett laboratorium i Tyskland inga försäkringar täcker detta men väl värt om en värdefull tävlingshäst skulle insjukna enligt uppgift ligger kostnaden för en dos till halvblod inkl express med flyg hit på ca 20.000:-.

Att jämföra med att vaccinera mot stelkramp är väl lite magstarkt. Mkt få hästar har någonsin reagerat mot detta vaccin och det är därför harmlöst att ge hästen. Men att anklaga någon för att vara snål om de inte vacciinerar med mkt riskfyllt vaccin är vansinnigt. Vi väljer att inte utsätta våra tävlingshästar för att få detta vaccin för att vi är RÄDDA om våra hästar. Skulle oturen vara framme då är jag den första att beställa hem motgift till samtliga hästar kosta vad det kosta vill.

Jag tycker det ät konstigt att stallägaren kräver vacination,men jag har förståelse för det,när det gäller ansvarsfrågan ,om det är han som står för fodret.
Erbjud ett friskrivningsintyg från ansvaret om det skulle hända något med hästen.
Att det inte skulle vara så många hästar som avlider,i botulism,är det nog ingen bra statestik på,för hur många hästar obduceras eller rapportas?
Skulle risken vara större att avlida av en vacination än risken att få sjukdomen man vacinerar för, skulle det inte finnas vaccin,av rent affärsmässiga skäl tror jag.

Min försäkring täcker upp detta. Skulle det hända något så täcker den upp detta.
Även om hästen inte är vacinerad. Kollade med dom i dag

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite förvirrad nu angående vaccination mot botulism. Jag har alltid haft mina hästar vaccinerade mot med men nu varande häst är...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
26 565
Senast: lillaP
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns många duktiga juridiskt kunniga här på Buke så jag hoppas ni orkar läsa igenom det här, jag ska försöka...
Svar
18
· Visningar
1 672
Senast: mackan
·
B
Hästvård Hej! Jag har en 3-årig valack som jag har fått diagnosen struppipning på. Eftersom det inte finns någon samlad...
Svar
3
· Visningar
3 578
Senast: dreampower
·
A
Hästmänniskan Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar. Jag har alltså för första gången inackorderingar. Eftersom...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 967
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka