Sv: Vaccinera eller inte vaccinera mot Botulism?!
Den diskussionen hör hemma via PM.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Uppenbarligen så är det ju inte det!
Fy vad tråkigt men nyfiken som man är vet man från vad (grovfoder, skit i hagen eller kraften).
Mest nyfiken då jag har valt att inte vaccinera då jag ger hö och inte inplastat.
Kan man vara helt säker på att det är botulism så fort?
KL
En dräktig shettis är också sjuk nu. Min systers hästar
knapp
När vi övergick till hösilage kändes det som en självklarhet att vaccinera. Som flera andra sagt, så skulle jag aldrig klara av de samvetskval som skulle följt om hästen dog i botulism om jag inte gjort allt jag kunnat för att förebygga det.
Förra året dog ungponnyn min syster hade haft hand om och precis ridit in i botulism. Det var ett hemskt sjukdomsförlopp! I efterhand visade det sig att hästarna kommit åt ensilaget som eg. var till kossorna/fåren. Inga andra blev sjuka. En fruktansvärd otur som orsakade mycket sorg.
Mer om omständigheterna vet jag tyvärr inte, jag vet bara att hästarna får hö och de andra djuren får ett grövre, blötare silage. Om det var en gammal hög som ponnyn kom åt eller om djuren faktiskt fick ngt av det vet jag ej.
Ja, enligt veterinären var det botulism.