Hjälp i 'botulismfråga'!

Re: Hjälp i \'botulismfråga\'!

Jag tycker att stallägaren har sin fulla rätt att bestämma vilka hästägare han tar in i sitt stall.
Och även att alla dom ska sedan rätta sig in i ledet annanrs kan dom ju söka box på annat håll.

Jag tycker att dom stallägarna som beskrivs i allra första inlägget hör till dom som är serösa.

Annat är ju om man har någon form av kollektivstall (där alla tar reda på sitt) men så verkar det ju inte här.

AM

Ja men botulismvaccination. Det tycker jag att det är konstigt att man ska kräva det, det är ju inte en smittsam sjukdom liksom. Men jag kan ju tillägga att det klart är bäst att man tar den vaccinationen...

Vi har oxå "tvång" till botulism-vaccination i vårat stall,de som inte gör det får vackert skaffa eget hö,eller hålla tillgodo med det som finns.(uäck).
Och jag förstår till fullo att stallägaren vill det,vi har hos oss haft en häst som drabbats av botulism,och faktiskt också lyckades överleva efter veckor på klinik(såg förj-lig ut när hon kom hem).
Men efter att ha varit med och sett det hela,så skulle jag aldrig låta nån kliva över min tröskel med en ovaccinerad häst.

Jag vill bara berätta att en gång hade vi en intorkad mus i en storbal, den var så platt o grå och syntes knappt i ensilaget. Jag hade gett 2 hästar av detta hö och gick som på nålar de närmsta 3 dygnen. Vet. i Hbg sa efter telefonsamtal att det kunde ta upp till 3 dygn innan hästarna kunde insjukna. Dessutom sa han att även om hästarna är vaccinerade så ger det inte ett fullgott skydd, även om det är bättre än inget alls.

Vi trodde att det skulle lukta "stinka" när en bal öppnades med mus i, men denna var precis som en intorkad läderbit. Ingen hade känt ngt.

Nu gick det bra med hästarna, men dessa 3 dygnen var en plåga för mig, dessutom var bara den ena hästen min och det kändes jättejobbigt att veta att man gett någon annans häst av detta ensilage.

Sv: Hjälp i \'botulismfråga\'!

Jag kan fullt förstå stallägaren. Känner man ansvar för de djur som finns på gården är det ett bra krav. Lidandet hästen skall gå igenom är nog inget som NÅGON vill se. Och det är då för det mesta stallägaren som får ta "skiten".

Det vaccin som finns idag verkar mot det botu-gift som hittills har påvisats i Sverige.

Som någon sa innan är det lukt-och smaklöst och kan inte upptäckas.

På gården jag hade häst innan erbjöds jag botu-vacc som jag tog emot. Sedan har jag fortsatt vaccinera mina hästar varje år.

Jag har börjat fodra med hösilage för första gången någonsin. Hörde mig för med min veterinär och han kunde inte rekommendera vaccin. Vaccin är starka grejer! Det finns fler hästar som reagerar negativt (och t.o.m. dör) på vaccinet än som insjuknar i botulism. Min veterinär vaccinerar inte ens sina egna hästar, som får hösilage. Vi har en av Sveriges största hästverksamheter i närheten och de vaccinerar inte sina hästar heller. Och då pratar vi om dyra avels och tävlingshästar!

Jag har valt att inte vaccinera pga att vaccinet i sig kan göra hästen sjuk i högre grad än risken att få botulism. Och jag är varken dum eller snål. Jag har bara gjort ett övervägande och tagit ett beslut. Sen om det är rätt eller fel kan man ju tvista om.

Det är ingen enkel fråga, men var och en måste ju få lov att komma fram till hur De vill ha det! OM nu din stallägare är rädd att bli ställd ansvarig OM det skulle hända något så borde h*n kunna gå med på en klausul i ditt kontrakt. Det ÄR ju faktiskt upp till varje hästägare hur de vill göra. Däremot förstår jag de som kräver vaccination mot influensa, virusabort och stelkramp.

Sv: Hjälp i 'botulismfråga'!

Min personliga åsikt är att om man ska fodra med hösilage så ska man också vaccinera, men det var ju inte det som inlägget handlade om utan argument mot att vaccinera.

Det enda argument jag har i denna frågan är att botulism inte är smittsamt och därför borde det ju vara upp till var och en om man vill vaccinera eller inte.

Däremot är det kanske så att stallägaren vill vara försäkrad om att du inte ska kunna "sätta dit" denne ifall din häst skulle få botulism.
Då får du kanske, som någon annan här skrev, skriva ett kontrakt med stallägaren där du tar på dig hela ansvaret ifall din häst skulle bli sjuk.

Men om nu stallägaren har ställt sådana villkor så måste ju hästäagrna finna sig i det, eller hur??

Ser hela scenariot framför mig faktist.

10 ridhästar i hagen och en död i leran.
Två småungar utanför staketet och en stallägare som försöker få tag på ägaren..
Men den jobbar och går inte att nå, eller är 12 mil bort.

Vem gör jobbet??
Jo stallägaren.
Han får ringa veterinär/nödslakt/kadavertransport..
Kul...

Nää.. bättre att hästägaren söker box på annat håll.

AM

Jag håller med Nafayette. Stallägaren har rätt att sätta regler i sitt eget stall. Om du nu inte kan tänka dig att vaccinera din häst, av vilken anledning det nu kan vara, är det bara att byta stall...

Nafayette skrev:
Men om nu stallägaren har ställt sådana villkor så måste ju hästäagrna finna sig i det, eller hur??

Ser hela scenariot framför mig faktist.

10 ridhästar i hagen och en död i leran.
Två småungar utanför staketet och en stallägare som försöker få tag på ägaren..
Men den jobbar och går inte att nå, eller är 12 mil bort.

Vem gör jobbet??
Jo stallägaren.
Han får ringa veterinär/nödslakt/kadavertransport..
Kul...

Nää.. bättre att hästägaren söker box på annat håll.

AM

Jag håller helt klart med dig att om stallägaren nu bestämt att det är så så är det så. Menade bara att om man nu är oense så kan man ju i alla fall försöka kompromissa med kontrakt etc (om man nu absolut vägrar att spruta sin häst). Står stallägaren på sig och inte vill kompromissa så får man ju helt klart byta stall. Så enkelt är det ju.

Min ponny är inte vacinerad mot botulism, men hon står inte i vårat stall utan i ett annat stall som bara ger hö till sina hästar.
Dom som står i vårat stall håller på att få sina sprutor mot botulism, vi har en spruta kvar på dom.
Jag tycker att det är förgrymat elakt mot hästen att inte vacinera mot botulism, känner en person i vars kompis stall hästarna fick botulism och det fanns ingen veterinär som hade tid att komma ut å avliva dom utan dom FICK KVÄVAS TILL DÖDS å det kan bara inte vara en trevlig död, utan det är långsam och plågfylld under varenda del av den...
sedan kan ju även hästar få botulism utav andra orsaker än bara silage, så som att dom tillexepel står och äter hö från marken bland sitt eget skit å så vidare...

Håller helt med dig!

vi har oxå uthyrning men det är ett kollektiv där alla köper sitt eget foder så det är bara en tjej som har hösilage (hennes är vaccinerad) vi andra har hö.

Tänk er alla rykten som kommer uppstå om detta stall OM en häst skulle insjukna det skulle ju aldrig komma fram att den inte var vaccinerad utan det skulle ju bara klassas som ett "oseriöst stall med dåligt hösilage"

Jag skulle inte tillåta att nån fodra ovaccinerad då skulle dom få se sig om efter ett annat stall helt klart

Sen till alla som säger att chansen är så liten vem vet mörkertalet??

//LINDA

Stallägare behöver ju överhuvud taget inte redogöra för sina motiv att kräva vaccination. Det är han/hon som sätter upp avtalet och det har man att acceptera eller förkasta. Visserligen kan man framföra sina åsikter angående avtalet, men det är stallägaren som har sista ordet. Vaccinera eller sök annan stallplats är de enda alternativ jag kan se

Francess skrev:
Hörde mig för med min veterinär och han kunde inte rekommendera vaccin. Vaccin är starka grejer! Det finns fler hästar som reagerar negativt (och t.o.m. dör) på vaccinet än som insjuknar i botulism. Min veterinär vaccinerar inte ens sina egna hästar, som får hösilage. Vi har en av Sveriges största hästverksamheter i närheten och de vaccinerar inte sina hästar heller. Och då pratar vi om dyra avels och tävlingshästar!

Jag har valt att inte vaccinera pga att vaccinet i sig kan göra hästen sjuk i högre grad än risken att få botulism.
Precis vad jag har hört! Och det har ju faktiskt varit flera trådar här på Buke om hästar som blivit mycket sjuka av vaccinet!

Sv: Re: Hjälp i \'botulismfråga\'!

fast se det då så här..

Kommer du att kunna sova gott OM nu en utav dina hästar skulle drabbas av botulismen och du vet att den är ovaccinerad.Den hade ju kanske trots allt kunnat överleva..

Jag skulle inte våga chansa,så jag vaccinerar hellre trots att jag vet att det finns olika typer av botulism,men jag vill också kunna sova gott om utifall att nått skulle hända.
Jag skulle ALDRIG förlåta mig själv om min häst var ovaccinerad och drabbades..

Men oj, har denna gamla tråd kommit upp igen...*chockad*

Ja, det har ju hänt en del sedan den skrevs.....Hästen jag har idag äter hösilage med god aptit och är OVACCINERAD(!!). Dumma mig! :angel: Anledningen till att den går ovaccinerad; läs Francess inlägg! :bow: Tror fullt och fast att det är otroligt större risk att hästen får sviter av vaccinet än att få botulism. Har även fått det bekräftat från vet.håll.

Kalla mig dum, kalla mig snål och "djurplågare", men var och en har ju rätt till sin egen tro och uppattning, eller hur?!? Jag skulle aldrig för mitt liv utsätta min häst för plågsamheter MEDVETET. Hösilaget hästen äter är skördat av kompetent personal och när vi byter stall kommer hon att fortsätta äta hösilage (och hö) som även det är skördat av personer mycket stor erfarenhet.

//Alice

:bow: Hej! Jag kan råda dig om du verkligen vill stå i det stallet så tycker jag inte att du skall argumentera emot henne(stallägaren) Le o var glad och gör som hon säger, annars blir det svarta dubbeldörren!!!

alice skrev:
Men oj, har denna gamla tråd kommit upp igen...*chockad*

Ja, det har ju hänt en del sedan den skrevs.....Hästen jag har idag äter hösilage med god aptit och är OVACCINERAD(!!). Dumma mig! :angel: Anledningen till att den går ovaccinerad; läs Francess inlägg! :bow: Tror fullt och fast att det är otroligt större risk att hästen får sviter av vaccinet än att få botulism. Har även fått det bekräftat från vet.håll.

Kalla mig dum, kalla mig snål och "djurplågare", men var och en har ju rätt till sin egen tro och uppattning, eller hur?!? Jag skulle aldrig för mitt liv utsätta min häst för plågsamheter MEDVETET. Hösilaget hästen äter är skördat av kompetent personal och när vi byter stall kommer hon att fortsätta äta hösilage (och hö) som även det är skördat av personer mycket stor erfarenhet.

//Alice

Men, fastän det är skördat av kompetenta personer så kan dom ju aldrig veta om det kommit in någon mus eller annat. Eller hur?

Det blir "svarta dubbeldörren" iaf på söndag. :D Men inte pga den här frågan, som dock inte har ställt till några som helst problem, utan av helt andra orsaker. ;)

//Alice

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite förvirrad nu angående vaccination mot botulism. Jag har alltid haft mina hästar vaccinerade mot med men nu varande häst är...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
26 565
Senast: lillaP
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns många duktiga juridiskt kunniga här på Buke så jag hoppas ni orkar läsa igenom det här, jag ska försöka...
Svar
18
· Visningar
1 672
Senast: mackan
·
B
Hästvård Hej! Jag har en 3-årig valack som jag har fått diagnosen struppipning på. Eftersom det inte finns någon samlad...
Svar
3
· Visningar
3 578
Senast: dreampower
·
A
Hästmänniskan Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar. Jag har alltså för första gången inackorderingar. Eftersom...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 967
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka