Hjälp i 'botulismfråga'!

alice

Trådstartare
Hjälp i \'botulismfråga\'!

Nu behöver jag hjälp! Det är så här att våran stallägare kommer att "kräva" att hästen är vaccinerad mot botulism för att överhuvudtaget få stå i stallet. Det enda grovfoder som serveras är hösilage (idag finns även hö).
Nu är det så här; jag anser att det är upp till var och en om man vill vaccinera eller inte, men nu gäller det att övertyga denne om att det inte är en absolut nödvändighet att vaccinera. Jag behöver alltså hjälp med arrgument mot vaccinationen. Personligen anser jag vaccinationen lite onödig av flera orsaker:
*det är förhållandevis få hästar som drabbas av botulism varje år. Visst ökar antalet, men det tror jag beror mer på att användningen av hösilage ökar. Om man ser till mängden hästar som äter hösilage och de som blir drabbade tror jag det är större chans att vinna högsta vinsten på triss än att hästen ska insjukna i botulism. :D
*Ska hästen vaccineras så ska även jag vaccineras. Det är lika stor risk för mig att drabbas av botulism vid tex inlagd sill, gurka mm mm.
*vaccinet tar inte alla varianter av botulism. Det är alltså inte garanterat att hästen är skyddad trots vaccinet.
Så, nu undrar jag; finns det någonstans man kan hitta fakta som visar att det inte krävs vaccination? Det skulle vara bra att kunna lägga fram fakta som visar att vaccinet är lite överdrivet.

Nu är jag inte ute efter att höra alla skräckhistorier om hästar som dött i botulism utan jag vill hitta starka och bra arrgument för att inte vaccinera min häst.

//Alice - hoppas på hjälp

Re: Hjälp i \'botulismfråga\'!

Ser att du fiskar NEJ röster men får inga från mig.
Vi har också inackorderingar, förvisso fölston och unghästar.
Vi kräver att alla är vaccinerade mot botulism/stelkramp och virusabort.
Ditt resonemang: händer inte mig är nästan gräns till snålhet.
Men det är inte mitt problem.

Men jag förstår stallägaren till fullo.

Så i hans sits hade du enbart 2 val.
Antingen åkte du ut ur stallet eller annars skriver du ett bindande kontrakt på att det är ditt och ingen annans ansvar om vad stallägaren lägger ut för foder till hästarna.

Du skall alltså inte kunna stämma honom på något sätt om din häst dör i botulism.
Du ska även finnas tillgänglig så fort hästen visar tecken på sjukdom.
Du ska inte ställa stallägaren till svars om din häst ligger död i hagen.
Vilket för övrigt har ett enormt mörkertal.
Vi är själva drabbade av ett sådant fall.

Amen

AM

Om man är så dum/snål att man inte kostar på sin häst den extrakostnaden det är att vaccinera så ska man inte ha häst.

Även om vaccinet inte tar alla sorter så är det, i mina ögon, ett jävligt billigt sätt att eventuellt bespara hästen ett lidande och en för tidig död.

Vaccinera eller flytta hästen till ett ställe som bara serverar hö är mitt råd. Tycker du är DUM om du ger en ovaccinerad häst hösilage...

Jenny

Åh *tar sig för pannan* Att jag inte var så klok att jag i förväg insåg att jag skulle få "buke-mobben" på mig! :devil:

Orkar inte gå påhopp om snålhet till mötes. :mad:

//Alice

Mina hästar är inte vacinerade mot botulism och lär inte bli det inom den närmsta framtiden.

och det beror inte på snålhet, jag diskuterade saken med min vet som konstaterade att det skyd som dagens vacin ger är så pass lite så får hästen i sig dom bakterierna så spelar det tyvär inte så stor roll om den är vacinerad eller ej.

Du kan inte jämföra den risk en ensilage-ätande häst löper att drabbas av botulism med den att du själv skulle få förgiftningen efter att ha inmundigat en inlagd sill. Pga den TIDIGARE relativt stora risken för botulinumförgiftningar behandlas numera allt livsmedel som befinner sig i riskgruppen (nåt med salt, jag är inte insatt i just hur). Så allvarligt tar man alltså på problematiken inom den humana livsmedelshygienen.

Nej, vaccinet skyddar bara mot botulin typ B, alltså inte mot C. Övriga (möjligen med undantag för D) är inte farligt för häst. Även om typ C förekommer i Sverige har det aldrig påvisats hos häst i vårt land. I de länder där man använder den typ av vaccin som nu även finns i Sverige har man sett positiva resultat av användandet.

Jag tror inte att du kan övertyga någon att vaccinationen är onödig, lika lite som stallägaren kan tvinga dig att tycka att den är nödvändig. Jag tycker personligen att det är upp till var och en att avgöra huruvida man ska vaccinera mot botulism eller ej. Smittsamma sjukdomar kan man ju förstå att stallägaren kräver att hästen ska vara vaccinerad mot, men botulismen smittar ju inte.

Du kan inte jämföra den risk en ensilage-ätande häst löper att drabbas av botulism med den att du själv skulle få förgiftningen efter att ha inmundigat en inlagd sill. Pga den TIDIGARE relativt stora risken för botulinumförgiftningar behandlas numera allt livsmedel som befinner sig i riskgruppen (nåt med salt, jag är inte insatt i just hur). Så allvarligt tar man alltså på problematiken inom den humana livsmedelshygienen.

Jag tror inte att du kan övertyga någon att vaccinationen är onödig, lika lite som stallägaren kan tvinga dig att tycka att den är nödvändig. Jag tycker personligen att det är upp till var och en att avgöra huruvida man ska vaccinera mot botulism eller ej. Smittsamma sjukdomar kan man ju förstå att stallägaren kräver att hästen ska vara vaccinerad mot, men botulismen smittar ju inte.

Kanske ska förtydliga mig lite...med sillen och gurkan menade jag inte helfabrikat. :D Utan de man själv slabbar ihop, vilket jag gör ganska frekvent. Om jag inte är jättenoga med min hygien samt packar till ordentligt finns risk för botulism då det kan bli syrefritt i burken. :) Mycket liten risk, men den finns.

Jag har full förståelse för krav på vaccinering av smittsamma sjukdomar.
Jag är inte ute efter att övertyga någon om att man inte ska vaccinera. Jag vill bara kunna komma med något konkret för att påvisa för stallägaren att detta m vaccination mot botulism bör vara upp till varje enskild hästägare.
Personligen ger jag hellre hö än hösilage av andra orsaker än botulism....

Så det är inte för min egen snålhets skull som jag vill "komma undan" vaccineringen....som vissa vill påskina. :devil:

//Alice

Jo, hemmagjorda burkar i all ära, men... Drabbar det verkligen gurkburken också!?

Jag håller med om att stallägaren inte borde lägga näsan i blöt vad gäller denna vaccination. Kanske du kan säga det rakt ut!? :devil: Kan han verkligen bli juridiskt ansvarig till din hästs eventuella botulismdöd? Är det det han är rädd för?

Drabbar det verkligen gurkburken också!?

Hmmmm, nu när du säger det....är faktist inte säker. :o Det kanske måste vara animalier + "jordbakterier"?!?! Nu blir jag osäker....

//Alice

Kanske krypgurkor? Alla gurkor jag odlade förra året låg iofs platt på backen... (Sen dog dom).
:D

Tyvärr är det väl så att stallägaren har ställt det som villkor för att ha hästen uppstallad, och det kanske man måste finna sig i då.
Alternativet är väl annars att du köper hö själv och fodrar med.

Krävs även t.ex. influensavaccin? En självklarhet för vettiga hästägare, och influensa är ju till skillnad från botulism smittsamt. Ställs det andra villkor?

vaccinet kostar väl inte så mycket att det kan räknas in i gruppen snålhet. Mer dumhet. :p

Men jag menar, det är ett så litet ingrepp för ett så bra skydd. Så varför inte?
Även om risken är LITEN så FINNS den.
Jag ville inte heller vaccinera mot Boyulism fören jag läste igenom allt hästen går igenom från smittostunden till det att den lägger sig ner och dör.
låter rätt läskigt, och som sagt, det är en liten uppoffring för ett litet pris.

Om dxet då inte är snålhet så är det alltså dumhet då eller? :smirk:

Om du inte har ont om pengar, så ge mej en enda VETTIG anledning att inte vaccinera? Till skillnad mot ex. A2 så har botulism en hög dödlighet, så för mej är det så självklart att vaccinera. Vaccinerar du mot stelkramp eller är det inte heller relevant?

Jenny

Har precis som dig varit väldigt negativ till detta (&även att vi avmaskar i tid & otid) men har fått nya rön från flyinges vet. (kommer inte ihåg namnet) där jag fått veta att det finns en mängd olika boutilism bakterier men bara en som kan angripa häst och det är den vi vaccinerar mot.
Sedan tycker jag att det är upp till var & en att vacc, och om stallägaren är så kinkig så borde dem införa detta i sina hyresavtal d.v.s "hyresgästen vet om riskerna ang utfodring av enslige/hösilage och får själv avgöra om dessa vill vacc. eller ej . Om något skulle inträffa p.g.a att hyresgästen ej vacc. sin/sina hästar kan detta ej belastas hyresvärden " Detta tycker jag är mest fair :bump:

Om man bortser från att man bör vaccinera när man fodrar med ensilage, kan jag inte för mitt liv se hur stallägaren kan kräva att hästägaren ska vaccinera djuret, det är ju inte smittsamt. Att botulism sedan är en plågsam sjukdom som ingen levande varelse borde behövas utsättas för är en annan grej, det är upp till hästägaren, inte stallägaren.

/trassel

Hei,når jeg kjøpte min 2 års hingst fra Sverige så var han vacc.mot botulisme.Men her i Norge er det faktisk ikke mulig å få tak i disse vaksinene.Det er altså ikke vanlig å vacc.mot botulisme i Norge.Skulle gjerne gjort det,men,men...
Når det gjelder at stalleier vil at hestene skal være vacc.så hadde jeg nok gjort det.H*n prøver jo bare at alle deres hester skal ha det best mulig,ikke så moro å få en eventuell rettsak på nakken etter at en hest kanskje har dødd pga.feil på foret.
(Har man ansvar for andres hester så vil man selvsagt at det skal gå så knirkefritt som mulig,og botulisme i foret er faktisk ikke noe man kan garantere at man kan unngå....selv om man prøver så best man kan..)
:)THELA

Men stallägaren kanske vill att alla hästar skall vara vaccinerade så att inte han kan få "skit" för det om en ovaccinerad häst blir sjuk.

Att rykten sprider sig på elakt sätt är väl mer regel än undantag i hästvärlden.
Om en häst ligger död för att den fått i sig botulismbakterien så är det hela igång.
Folk ser hela rådjur nermalda i hösilagebalen.
Eller supermögel i kvadrat.

Vad ryktesspridarna sen inte kan om foder är aldrig omtalat däremot.
Botulismbakterien varken syns eller hörs eller luktar.
Räcker endast ett smittat strå på en 400 kilos rundbal.

Att det sedan är oftast stallägaren som får ringa veterinär och kadaverbil är inget kul.
Inte heller att ta reda på en döende häst med just botulism.

:bow:Vi ÄR stallägare och vi ställer dessa krav.
Om det inte passar hästägaren (aldrig hänt, vi har vettigt folk som kostar på sina dyra fölmärrar) så åer dom ut ur stallet.

Det är just stallägaren som betämmer villkor för sina inackorderingar.

Vad är det för konstigt med det??

AM

Ska du utfodra med hösilage ska du också vaccinera. Det är min absoluta åsikt.
Men du ville ju ha argument åt andra hållet, och det enda argumentet är väl att du själv är ansvarig för din häst. En friskrivnings-klausul för hyresvärden i kontraktet borde räcka.
Att du alltid ska gå att få tag på är ju också något att tänka på, men det bör du ju vara även om du vaccinerar. Det finns ju så mycket annat som kan hända.
Själv fodrar jag med hö, har aldrig gillat hösilage. Skriv gärna och berätta om fördelarna med silaget, det är ju så vanligt så det måste ju finnas fördelar menar jag.

Varför ska stallägaren kräva det?? Man får väl skylla sig själv om hästen får botulism om man inte vaccinerat mot det. Det är ju upp till en själv precis som du säger. Det låter otroligt konstigt.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite förvirrad nu angående vaccination mot botulism. Jag har alltid haft mina hästar vaccinerade mot med men nu varande häst är...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
26 565
Senast: lillaP
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns många duktiga juridiskt kunniga här på Buke så jag hoppas ni orkar läsa igenom det här, jag ska försöka...
Svar
18
· Visningar
1 672
Senast: mackan
·
B
Hästvård Hej! Jag har en 3-årig valack som jag har fått diagnosen struppipning på. Eftersom det inte finns någon samlad...
Svar
3
· Visningar
3 578
Senast: dreampower
·
A
Hästmänniskan Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar. Jag har alltså för första gången inackorderingar. Eftersom...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 967
Senast: Gargoyl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka