Hjälp hur ska jag lära henne hopps? tipps?!

E

Embla_fixa

hej jag rider ett kallblod som jag håller på att bygga upp musklerna på hon börjar bli väldigt fin nu:) hon har aldrig hoppat har ni några tipps om hur jag ska börja med att lära henne hoppa? kraam linda ;)

Sv: Hjälp hur ska jag lära henne hopps? tipps?!

oj jag menade hoppa jue:P :rofl:

Börja med att rida mycket över bommar som förberedande till hoppning.

Efter ett par veckor (Olika på olika hästar, när du och hästen känner er redo) kan du lägga upp något litet lågt kryss. Variera några veckor med bomarbete och kryss. Så småningom höjer du och gör olika hindervarianter.

Efter ytterligare ett par veckor när hästen (förhoppningsvis) hittat rytmen i hoppningen kan du göra lite olika övningar med flera sorters hinder. Till exempel 5½:an som är bra för att man i princip INTE kan komma in fel på det ;) ...

När du ock hästen har tränat mycket och varierande och hästen har hittat sitt förtroende, och en bra balans, i hoppningen kan ni börja hoppa banor.

LYCKA TILL! :)

Lonely skrev:
Till exempel 5½:an som är bra för att man i princip INTE kan komma in fel på det ;) ...

LYCKA TILL! :)

Underbar övning, brukar använda den som självförtroendeboost till både mig själv och hästen.

Ett tips till trådskaparen är att använda naturhinder, ofta väldigt inbjudande för hästen.

En stock på en lämplig galoppsträcka och en ryttare på en van häst franför och din häst är över innan du hinner märka det ;)

Annars håller jag med ovanstående, cavaletti och galoppbommar, små kryss och korta övningar!

Bast ar att hoppa nagonting i skogen. Det ar naturligt for hasten att hoppa naturliga hinder, tex nagon liten stock eller liknande. Nar hasten gar frammat och hoppar i skogen, kan du borja hoppa pa ridbanan.

Har du inte tillgang till uteridning, sa borja med att lagga en bom pa backen mellan 2 stycken hinderstod och allteftersom hojer du och gor ett hinder av bommen.

Lycka till!

Jag har en kallblodstravare på 15 år som aldrig hoppat i hela sitt liv... hoppade henne för första gången för någon månad sedan. Jag började med cavaletti, vilket gick som en dans! Otroligt duktig var hon! Sen satte jag upp ett lågt kryss och red an i trav, noga med att ha henne rak och "inramad" så att hon inte skulle springa på sidan. Visst, det blev lite tramp, tramp, upp och över och det kändes som att hoppa med ett kylskåp, men hon hoppade! Efter några gånger fick hon mer självförtroende och mer flyt i det hela, hon kom även på hur KUL det var att hoppa! Annars är väll egentligen det bästa att löshoppa dom första gången, själv hade jag tyvärr inte den möjligheten. Jag tycker man ska vara försiktig med att hoppa fasta hinder ute i skogen när hästen inte har hoppat någon gång. Även om dom är låga kan det hända olyckor!

Capable Case skrev:
Kan ni inte förklara hur den där 5 ½:an fungerar? ;)

Utformad för stor häst så funkar den som så att du lägger en travbom 2,5 m framför ett litet kryss, 5 1/2 m senare ställer du ett räcke, räcket kan du höja efterssom men om det är första gången så låt bägge hindren vara låga.

Smidig övning efterssom det är så gott som omöjligt att komma fel på hinder nr 2.

Trava lugnt på och låt hästen ta ett skutt över första och den kommer med största sannolikhet komma perfekt på det andra vilket gör att man kan tordas lägga upp det lite om man har en lite osäker häst, eller är osäker själv :)

Sen kan man bygga på det med fler hinder efteråt, har då för mig att man räknar 6,5 m mellan hinder två och tre (?)

Heter du Lonely :devil: ( :D )

Den klassiska Fem-och-en-halvan

Fem-och-en-halvan är en ridövning som passar alla hästar, oavsett nivå.

Den här övningen är så bra eftersom det nästan är så gott som omöjligt för hästen att komma in fel. Därför passar den också bra för unghästar eftersom det är en snäll övning som inte sätter unghästen i klistret med kluriga avstånd.
Ställ upp två hinder, t ex på diagonalen på ridbanan. Första hindret kan vara ett inbjudande litet kryss – det är egentligen bara ett hjälphinder. Fem och en halv meter efter första hindret ställer man upp hinder nummer två, t ex ett stigsprång eller en oxer. Framför ena hindret, lägger man en hjälpbom, på ett avstånd av ca 1.10 m så att hästen lättare kan bedöma avsprångspunkten.

Rid på första hindret i trav, annars stämmer inte avståndet. Var noga med att tempot är jämnt och att hästen är rak när ni kommer mot hindret.

Hästen ska landa i galopp och hålla galoppen i anridningen mot hinder nummer två.

Rid rakt fram efter hinder nummer två. Det är framför allt viktigt om det är en unghäst som rids genom övningen, den får inte lära sig att gena efter hindret utan ska följa ryttaren.

I den här övningen kan man prova på att höja upp hinder nummer två en aning, eftersom hästen så gott som alltid kommer in rätt. Det kan ge både häst och ryttare förtroende på att hoppa lite högre än vanligt. Med tanke på det korta avståndet mellan språng ett och två så är det också en gymnastiserande övning för hästen.

:)

Lonely skrev:
Heter du Lonely :devil: ( :D )

Nej, däremot skrev Capabel Case "kan ni snälla förklara 5 1/2:an" Förstod inte att ni betydde enbart Lonley :smirk:

Men du skrev ju en utförligare kopia på mitt så då borde du ju vara nöjd? :devil: :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 687
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 408
Senast: Roxy
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 680
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka