Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

ZaNdRoRiA

Trådstartare
Jag har en kallblodstravare som jag älskar väldigt mkt!
Han är en bra vän (om an något tjurig ibland) och hur go och snäll att hantera som helst!(en skönhet att titta på med för den delen)
Men jag har stora problem med ridningen.
Jag har haft honom i 4,5 år.
När jag köpte honom var han undernärd och hade nerverna utanpå.
Han har gått på travet och togs bort därifrån pga av att han inte klarade pressen.
Jag har ridit för olika duktiga människor, de har också ridit honom, men det går inte att få ordning på honom.
Vid en period, när jag kämpade med honom, vart han kanon! Han som alltid sprang med huvudet bland molnen, låg på bettet (inte nådigt!) och tungan utanför munnen, takta, hoppa på stället, ja, you name it, men då kunde jag trava honom ute i skogen på långa tyglar, min lycka var total. Fortsatte som jag hade gjort innan, (varierade dressyrträning på bana och långa skogsturer)
Sen en dag, det var som att vända på en 5-öring, så var han sitt gamla stressade jag igen.
De tränare som har provat honom, de säger att det inte är någon ide. Han kan svara dem jättefint ena dagen, andra dagen är han väck..
Nu känns det som att de har rätt...
Jag har ridit honom ett 10-tal ggr sista 1,5 året. Jag vart gravid och när jag var i 3:dje månaden började han stegra sig, så då slutade jag rida.
Försökte sätta igång honom igen efter att jag fått barn, men det var samma visa, blåsor i händerna för att han ligger på så mkt, ont i armar. Det är inte kul. I sommar har jag skrittat ut på honom en gång, det var samma visa, på med gramantygeln och han ligger i handen, släpper du efter drar han.
O det känns som jag provat ALLT!
Western, dressyr, pelhamstång och hackamore, olika sadlar, olika hjälptyglar, med och utan nosgrimma.
Men det är dött lopp.
Eftersom han är som han är och inte går att lita på vid ridning vill jag inte sälja honom heller. Utan ser helst att han tas bort så han inte bli en vandringspokal eller till sist skadar någon.
Finns misstankar om att han ev har ont i ryggen. Men detta är inget som är bekräftat via röntgen.
Nu är jag gravid igen, jag har köpt en B-ponny till dottern som jag ska börja köra in. (Ja jag har fullt upp ;) )Och jag vill kunna rida med mina barn när den tiden kommer, tilläggas ska också att han numer inte klarar av att gå själv, jag kan inte ta ut ponnyn utan att han springer som en tok och vrålar, tänk 2 hingstar som slåss, så låter han.

Jag saknar ridningen så, men är trött på att alltid behöva utkämpa en kamp på hästryggen.
Är det fel av mig att vilja ta bort min vän? ;(

Sv: Hjälp!! Hur ska jag göra med min häst?!

Den självklara frågan är ju om han är kollad ordentligt så han inte har ont?

Han är genomgången av vet. De kunde ej hitta något.
Misstankar som det står om ryggen, men han är ej röntgad.
När vet undersökte sa hon att han är frisk som en nötkärna, trodde mer på psyket.
Jag och en tränare funderar på "kissing spines". Och det finns ju inget att göra något åt iaf.. :(

Om du inte är beredd att låta hästen genomgå en ordentlig undersökning på klinik så har du väl inget val. Är tänderna kollade på en sån häst? Låter som tänder eller rygg för mig..Provat bomlös sadel?

Tänderna kontrolleras regelbundet, så de är det inte.
Skulle det vara ryggen, så finns det ju inget att göra åt det iaf. Så kanske det skulle vara för att få honom utdömd.
Men den vet som undersökte honom sa att hon trodde inte att det var ryggen.
Anledningen till att jag själv tror det är att när han får upp huvudet vid ridning och longering så blir han värre än om man tvingar ner huvudet på honom.

Om du inte är beredd att låta hästen genomgå en ordentlig undersökning på klinik så har du väl inget val. Är tänderna kollade på en sån häst? Låter som tänder eller rygg för mig..Provat bomlös sadel?

Glömde skriva att ja, jag har provat bomlös sadel. Både Börjes (ren skit), Barefoot Nevada och en Pfiff..

Men vad menar du nu?
"så går det inte att göra något..."?
Menar du att du inte vill kolla upp ryggen på hästen utifall det är den och hästen blir utdömnd??
Jag hade utrett hästen på klik, både ben och rygg!

Men varför "tvinga ner huvudet"?

Det går inte att göra något åt kissing spines.
Jag vägrar ha en häst som måste gå på smärtstillande livet ut för att inte ha ont.

Och hur får du ner huvudet på en häst som springer med det uppe i skyarna när du longerar? Jag använder inspänningstygel, pessoasele lr liknande..

OM hästen är helt genomgången på klinik så man VET att det inte finns något som gör ont och det är grunden till beteendet så skulle jag börja om helt från början med hästen.
Alltså hantera den som en unghäst och börja från scratch. Det låter som en väldigt stressad själ som behöver tid.

Men då ska du väl inte rida den förän den är utredd ordentligt?
Varför ska du behöva tvinga ner huvudet på den?
Den kanske inte orkar gå i korrekt form pga smärta t.ex.? Och då hjälper inga inspänningar i världen.
Det enda du får är en ännu mer ovillig häst!

Senast ändrad:

Anledningen till att jag själv tror det är att när han får upp huvudet vid ridning och longering så blir han värre än om man tvingar ner huvudet på honom.

Fast många hästar, framförallt som gått löp, får lite panik när man drar ihop/håller i dem :confused: Hade också en kallblodstravare innan - ju hårdare man höll i, ju fortare sprang hon. Låter som att du inte har träffat rätt tränare.

Det var det första jag provade..
Det funkade inte.. Hade då hjälp av en duktig NH-tränare.
Det gav inget resultat.
Jag tror ärligt talat att de knäckte psyket på honom på travet. Efter travet kom han till en tjej som skulle ha honom till Monté. Det klarade han inte heller (stressad)
När jag köpte honom var han bara skinn och ben, så hade de ridit honom.
Han fick bara grovfoder enl säljaren och reds på stångbett och en väldigt illa passande dressyrsadel... Han var genomgången på klinik en månad innan jag köpte honom. (ej röntgad)
Mitt hjärta blödde och jag köpte honom. Första månaden fick han smälta och gå på bete, sen började vi smått med nh övningar och promenader.
Gjorde allt efter konstens regler.
Hon som hjälpte mig är VÄLDIGT duktig på hästar. Fått ordning på många problemhästar och finns det nån som kan "tala" med hästar så är det hon.
Men det gick inte det heller. Vi höll på så långt att jag t o m flyttade till hennes stall.. Men det gick inte heller..

Men då ska du väl inte rida den förän den är utredd ordentligt?
Varför ska du behöva tvinga ner huvudet på den?
Den kanske inte orkar gå i korrekt form pga smärta t.ex.? Och då hjälper inga inspänningar i världen.
Det enda du får är en ännu mer ovillig häst!

Som jag skrev i tidigare inlägg om du hade behagat läsa det så är det då han blir samarbetsvillig och faktiskt slappnar av och samarbetar. DÄRAV misstankarna om kissing spines!

"Anledningen till att jag själv tror det är att när han får upp huvudet vid ridning och longering så blir han värre än om man tvingar ner huvudet på honom."

Man kan tyvärr inte rädda alla.
Det ska vara roligt att rida.
Förstår din frustration. Och det är så lätt att säga hur andra ska göra. Du säger att hästen är genomkollad hos vet, bra. Har träffat hästar som varit helt sönderstressade från travet. Några har gått att få ordning på, andra har haft "men" av stressen hela livet och kanske hade mått bättre av att få vandra vidare.
Överväg vad du vill med ditt hästliv. Kanske låter "kallt" men man har väl ändå häst för att man ska ha roligt själv och har man inte det så bör man byta häst, är det så att du känner att du inte vill sälja honom vidare pga hans problem, men slakta honom då så vet du att han inte kommer att må dåligt hos någon annan.

Det är jag väl medveten om.
Som det står i trådstarten har jag ridit westernridning med honom, och då var det enbart långa tyglar.
Det var det han svarade bäst på, då han vände på en 5-öring.
Fortsatte med det men han kom aldrig tillbaka..

Det stärker ju misstanken om att något är allvarligt fel. Kolla upp hästen ordentligt, det måste du ju göra i vilket fall om du vill ha ut försäkringspengar om ska ta bort honom.

Äntligen någon som förstår!´
Ditt inlägg fick mig att böla :cry:
Tack! (menar på ett bra sätt)

Jag bryr mig inte om pengarna.
Det kanske låter illa detta men jag har inte tiden längre som krävs för att han ska kunna bli bra, jag har lagt ner över 4 år och inte fått något, jag är fortfarande på ruta 1 med honom.
Jag känner honom, jag har sett väldigt duktigt folk rida honom.
Jag själv har hållt på med hästar i 15 år. En del svar är skrivna som om jag vore nybörjare.
Man blir aldrig fullärd inom häst jag vet.
Men mkt kan jag :P

håller helt med Tokmaja, ridning ska vara kul!

ser absolut inget fel med att avliva en sådan häst, du har ju uppenbarligen kämpat med honom och om du inte vill/kan (pga ekonomi tex) göra en riktig genomgång på honom (är det ens nån ide med en sån sönderstressad individ?) så är det väl det bästa att låta honom vandra vidare....?

du skriver att du vill göra ditt/dina barn sällskap ut på tur? går det ens med denna häst?
som sagt, tänke efter vad DU vill med DITT hästeri och agera utefter det.

Låter som att du har fösrökt allt du kan i princip. Har du provat i fyra år och inget hjälper och hästen mår dåligt psykiskt och fysiskt(?) så kanske det vore bäst att låta honom få lugn och ro. Det vet du bäst själv. Det ska vara roligt att ha häst och har ni kämpat i fyra år och både du och hästen mår dåligt så är det kanske värre för båda att fortsätta traggla vidare än att han ska få somna i lugn och ro? Som sagt, det vet du bara själv.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 779
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
974
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 003
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025