Jag idkade byteshandel med min terv när hon var liten. Nu behövs det inte längre. Det är i och för sig ganska sällan jag behöver ta något ifrån henne, men är det tvunget ser hon mest olycklig ut:smirk:
Att katterna får ta skit får man räkna med (jag förstår att jag får ta skit själv från folk nu när jag skriver så
) eftersom de är under henne i rang och borde ha lärt sig vid det här laget att de ska vänta på sin tur. Är de så puckade att de kommer i närheten ändå får de skylla sig själva i din hunds värld. Jag tror inte att hon hugger dem på riktigt, hon markerar mest, eller hur?
En absolut måste-grej för oss har däremot varit "varsågod"-kommandot. Tazza får aldrig ta något eller börja äta innan hon fått ett varsågod. Det verkar innebära för henne att det på något sätt fortfarande är vår mat som vi kan ta ifrån henne och ge till katterna om vi vill, men katterna kan inte själva ta det från henne.
Vi har trimmat henne på "vänta" och "varsågod" sedan hon var liten.
Miami Animal Police har ett träningsprogram för hundar som är mataggressiva (jag vet, jag är en Animal Police-nörd
)
Våra djur har någon sorts först till kvarn-mentalitet. Hund, katter och höns kan samlas runt husse i en stor flock och jaga korvbitar. Den som först kommer till korven vinner... Det ser ganska roligt ut faktiskt, en hund som sitter och tittar på en höna som äter upp hennes korv...