hjälp! hur göra????

doglover

Trådstartare
okej. har en schäfer/tervueren/jämthund tik på snart 2 år som är extremt revirvaktande. grejen är att vi har 3 katter i samma lägenhet. när dom går nära henne när hon äter/tuggar på ben etc, ger hon dom en varning, lyssnar dom inte hugger hon. hon morrar åt mig och min sambo, men inte mer, när hon äter grisöra men inte med något annat. hur ska vi få henne att lyssna? att få henne bli mindre aggro när de gäller att vakta maten? :confused: hon är lite bångstyrig och slår gärna dövörat till. tacksam för alla tips vi kan få.

Sv: hjälp! hur göra????

Att få katterna att bete sig som folk (!) blir nog svårt, men ni människor ska få henne att förstå att ni är hennes kompisar som INTE tänker sno hennes godbitar! Idka byteshandel, ideligen ideligen, ge henne nåt oemotståndligt i utbyte mot t.ex. grisörat, ge henne sen grisörat tillbaka nästan genast. Använd ett uttryck, t.ex. "Ska vi byta?!?" Upprepa det hela oräkneliga gånger. Aldrig hota eller bråka, bara byta glatt. Till slut lär hon sig att det är okej att ni kommer nära och kanske tillochmed lånar hennes grej, hon har inget att oroa sig för.
Kanske begränsa grisöreätandet lite...? Så hon inte alltid har detta supermumsiga att vakta över!
Lycka till!

Att få katterna att bete sig som folk (!) blir nog svårt, men ni människor ska få henne att förstå att ni är hennes kompisar som INTE tänker sno hennes godbitar! Idka byteshandel, ideligen ideligen, ge henne nåt oemotståndligt i utbyte mot t.ex. grisörat, ge henne sen grisörat tillbaka nästan genast. Använd ett uttryck, t.ex. "Ska vi byta?!?" Upprepa det hela oräkneliga gånger. Aldrig hota eller bråka, bara byta glatt. Till slut lär hon sig att det är okej att ni kommer nära och kanske tillochmed lånar hennes grej, hon har inget att oroa sig för.
Kanske begränsa grisöreätandet lite...? Så hon inte alltid har detta supermumsiga att vakta över!
Lycka till!

hmm vet ej om det skulle funka med min voffsing.... men ska försöka. låter som ett bra förslag. grisöra är det bästa hon vet men kan försöka med burkmat, vilket hon tycker är smaskens. hur sa jag göra då? säg att det funkar, då måste vi hålla på med byteshandel hela tiden skulle jag tro för så funkar min hund.

*kl*
Om min hund morrade åt mig bara för att hon har ett öra skulle jag bli förbannad! Så beter man sig inte. Jag går inte och tar saker från mina hundar som jag gett dem bara för att, men jag ska ändå kunna göra det om det behövs eller om jag vill det av någon anledning.

Tror nog att ni kan ställa lite högre krav än att bara köra med byteshandel. För mig är det en grej man kan köra på om man vill lära en valp eller ung hund loss, men något man tar bort alltefersom tills bara kommandot räcker. Och jag tycker inte det låter som att det här handlar om att lära hunden loss, utan få den att sluta vakta sina godsaker.

Javisst, inte ska man behöva idka byteshandel med hunden livet ut! Jag håller med! Men har man en tydligen osäker hund som inte litar på en riktigt, är byteshandel en bra början, för att få hunden att koppla av och inte känna sig "hotad". Ger man sig på en sån hund med mer eller mindre grad av våld, lär den få vatten på sin kvarn och bli ännu mer misstänksam och kanske bita rejält - även om den inte vågar bita just matte och husse kan den bita andra. För "folk kan man ju bara inte lita på"! Och vem vill mista sitt grisöra...? Jag tipsar vidare med byteshandel! Ha den godaste godbiten i handen så hunden ser den och vill ha den, säg -"Ska vi Byta?!" och när vovven vänder sig från grisörat för att ta godbiten, tar man grisörat omärkligt. När vovven smaskat klart på godiset visar man att man har grisörat och första gångerna ger man det tillbaka omedelbums. Sen när det funkar, kan man hålla i det en stund, beundra örat lite (!) innan man lämnar tillbaka det. Så kan man hålla på, man märker när hunden börjar koppla av och inte behöver försvara sitt grisöra med liv och lem längre!
Lycka till! Sen behöver man inte byta längre för då vet hunden att läget är lugnt.

*kl*
Om min hund morrade åt mig bara för att hon har ett öra skulle jag bli förbannad! Så beter man sig inte. Jag går inte och tar saker från mina hundar som jag gett dem bara för att, men jag ska ändå kunna göra det om det behövs eller om jag vill det av någon anledning.

Tror nog att ni kan ställa lite högre krav än att bara köra med byteshandel. För mig är det en grej man kan köra på om man vill lära en valp eller ung hund loss, men något man tar bort alltefersom tills bara kommandot räcker. Och jag tycker inte det låter som att det här handlar om att lära hunden loss, utan få den att sluta vakta sina godsaker.

hon vaktar sina godsaker mycket ja, och det kan bli till ett problem ifall om hon blir jättearg. men vi visar genast vilka det är som bestämmer. korrigerar henne rätt som man ska göra, men hon lär sig aldrig... det är dt största problemet med henne som jag behöver få bukt på

Hur korrigerar ni henne? Det kan vara "korrigeringen" som ger henne vatten på sin kvarn, att hon MÅSTE vakta sitt godis, att ni INTE är att lita på? Slappnar hon av och känner lugn och tillit behöver hon inte morra och vakta.

hugger hon katterna och morrar åt er låter det ju inte alls så kul.
Kan säga att jag personligen hade gett hunden en rejäl åthutning.
Jag har nolltolernas mot sånt beteende och skulle bli fullkomligt vansinnig om min hund vaktade på det sättet.

Jag har haft både en hund som aldrig ens tänkt tanken att vakta saker från mig och en som haft det (åtminstone i början).
Sistnämnda hunden bet gärna och sa ifrån vid vissa tillfällen menhan skulle aldrig vakta mat eller något annat. Man ska kunna ta saker från sin hund vid vilket tillfälle somhelst. Därmed betyder det ju inte att du ska gå å ta saker från den hela dagarna. Hunden måste ju få ro att kalasa på saker också.

Samma här, vore det min hund så skulle den få en så rejäl tillsägelse att den inte vågade göra om det.......

Nu har jag ju collie, han är så mild så han lär jag aldrig få det problemet med.

Men min doberman morrade åt mig en gång, då hon var valp. det var första och sista. att morra eller hugga en människa eller katt är det allvarligaste en hund kan göra, och straffet skall vara i proportion till det. ta hunden i nacken och rista den, visa hur vansinnigt arg du är (utan att misshandla den då givetvis).

Hon gjorde det aldrig igen, och både vi och katterna kunde ta hennes mat utan att hon rörde en min.

Kolla på animal planet, programmet där dom testar hundar för evt omplacering. Är den food-aggressive är det kört!

En vuxen hund (med älghund i sig) som lärt sig att vakta sitt "byte" är det jättesvårt att få att bryta beteendet dessvärre :crazy:

Jämthundens bytesmedvetenhet i kombination med tervens psyke gör att jag inte tror att ni kommer att lyckas få bort beteendet helt, även om det förmodligen går att dämpa.

tror faktikst inte heller att man kan få bort det helt, me tanke på de raser hon har i sig, men vi vill dämpa det. grejen är det att hon får en rejäl åthutning varje gång. men hon verkar aldrig få in det i sitt huvud...

Kanske det inte är rätt väg att gå, med "rejäla åthutningar".

Har ni testat något annat? och hur är det med grundlydnaden?

Vad gör ni med hunden och hur aktiverar ni knoppen och kroppen sas?

vi tränar henne så mycket som det går. har en bok jag fick på valpkursen hon gick med fina tips. min hund är en sådan som behöver att man verkligen måste säga till henne ordentligt, annars lyssnar hon inte alls.

Fast att döma av vad du skriver här så lyssnar hon ju inte på det heller...

Jag idkade byteshandel med min terv när hon var liten. Nu behövs det inte längre. Det är i och för sig ganska sällan jag behöver ta något ifrån henne, men är det tvunget ser hon mest olycklig ut:smirk:

Att katterna får ta skit får man räkna med (jag förstår att jag får ta skit själv från folk nu när jag skriver så:D) eftersom de är under henne i rang och borde ha lärt sig vid det här laget att de ska vänta på sin tur. Är de så puckade att de kommer i närheten ändå får de skylla sig själva i din hunds värld. Jag tror inte att hon hugger dem på riktigt, hon markerar mest, eller hur?

En absolut måste-grej för oss har däremot varit "varsågod"-kommandot. Tazza får aldrig ta något eller börja äta innan hon fått ett varsågod. Det verkar innebära för henne att det på något sätt fortfarande är vår mat som vi kan ta ifrån henne och ge till katterna om vi vill, men katterna kan inte själva ta det från henne.
Vi har trimmat henne på "vänta" och "varsågod" sedan hon var liten.

Miami Animal Police har ett träningsprogram för hundar som är mataggressiva (jag vet, jag är en Animal Police-nörd :D)

Våra djur har någon sorts först till kvarn-mentalitet. Hund, katter och höns kan samlas runt husse i en stor flock och jaga korvbitar. Den som först kommer till korven vinner... Det ser ganska roligt ut faktiskt, en hund som sitter och tittar på en höna som äter upp hennes korv...

Fast att döma av vad du skriver här så lyssnar hon ju inte på det heller...

näe. hon är smart och lär sig fort, men hon glömmer också av fort.
särskilt när det är löptider. jag försöker, försöker, försöker och är envis som en åsna och hon lär sig och lyder, men hon glkömmer av det så förbaskat fort

Jag idkade byteshandel med min terv när hon var liten. Nu behövs det inte längre. Det är i och för sig ganska sällan jag behöver ta något ifrån henne, men är det tvunget ser hon mest olycklig ut:smirk:

Att katterna får ta skit får man räkna med (jag förstår att jag får ta skit själv från folk nu när jag skriver så:D) eftersom de är under henne i rang och borde ha lärt sig vid det här laget att de ska vänta på sin tur. Är de så puckade att de kommer i närheten ändå får de skylla sig själva i din hunds värld. Jag tror inte att hon hugger dem på riktigt, hon markerar mest, eller hur?

En absolut måste-grej för oss har däremot varit "varsågod"-kommandot. Tazza får aldrig ta något eller börja äta innan hon fått ett varsågod. Det verkar innebära för henne att det på något sätt fortfarande är vår mat som vi kan ta ifrån henne och ge till katterna om vi vill, men katterna kan inte själva ta det från henne.
Vi har trimmat henne på "vänta" och "varsågod" sedan hon var liten.

Miami Animal Police har ett träningsprogram för hundar som är mataggressiva (jag vet, jag är en Animal Police-nörd :D)

Våra djur har någon sorts först till kvarn-mentalitet. Hund, katter och höns kan samlas runt husse i en stor flock och jaga korvbitar. Den som först kommer till korven vinner... Det ser ganska roligt ut faktiskt, en hund som sitter och tittar på en höna som äter upp hennes korv...

sv: nej faktiskt inte, utan hon hugger.
sv: vänta och var så god har hon kunnat sedan hon var mycket yngre. hon tittar knappt på maten, godiset förrän hon får lov. så med den vanliga maten har hon inga problem med. det är just det hon tycker är supermums hon har problem med

Ojdå, om hon inte bara markerar är det värre...:confused: Fast då är ju katterna ändå dummare som går i närheten. :angel:

Den enklaste möjligheten är ju då att sluta ge henne det som är så gott att det utlöser beteendet, alternativt bara ge henne det när hon kan vara ensam med det. Om hon klarar att hantera maten vid andra situationer är det så jag skulle göra i alla fall.

Det som komplicerar det hela är ju att du kan träna henne att ge upp maten på ett särskilt kommando, men inte träna katter och barn att ge henne detta kommando. Kanske får du bara acceptera detta "fel" i din hunds personlighet och minimera tillfällena när det händer, ungefär som man får koppla en hundilsken hund till exempel. Ingen hund är ju perfekt.

hundilsken mot främmande hundar är hon med. men det är inget större problem för mig. katterna börjar lära sig sån tur är. hon är ingen problemhund, men hon har sina brister. jag kan ta ifrån henne ben, mat å godis,men grisöra är nåt helt annat. jag kan ta det ifrån henne nä'r hon äter, men att klappa henne när hon äter det är en annan sak. det är då hon morrar. inte när ja tar det. vf gör hon så?

*spånar*

för att hon vill markera att klappar har sin tid och grisöron sin, och grisöron är viktigare?
Om hon vill gosa när du äter kör du ju bort henne...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
833
Senast: animalasia
·
Hundträning Hej på er! Jag önskar få tips från er angående larmande/ skällande i lägenhet. Har testat Allt känns det som men jag ju ha missat något...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
14 952
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·
Hundhälsa blir så trött, ledsen och beskymmrad. Detta blir ett lång och kanske något virrigt inlägg Min fina fina vän dras med en hel del rädslor...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 361
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar