Hjälp! Hur förklarar man? (kontinuitet i träning för hästens skull)

Sv: Hjälp! Hur förklarar man? (kontinuitet i träning för hästens skull)

De flesta travhästar körs också flera gånger i veckan. Dock har de ofta ett annat träningsupplägg, men där ingår för det mesta intensiv som lågintensiv träning. Vad är det för fel att låta hästen vila efter att den genomfört ett jobb?
Vila efter ett intensivare jobb är inte alls fel. Varannandagsträning där man växlar mellan låg oc högintensivt är det bästa vid uppbyggnad tex, men vila 5 dagar och intensivt pass på helgerna, det är en annan sak. Hästen tappar kondition, blir tjock och det kan inte vara bra för leder, skelett, senor osv. Om man tränar intensivare på helgen och tränar lugnare under veckorna blir det en helt annan sak. Då får hästen röra på sig. Att stå på stall stilla i en box 18 timmar om dygnet och stå stilla i en lerig hage 6 timmar det kan aldrig vara bra för en häst.
Då är det betydligt värre att inte förbereda hästens kropp för fysisk belastning, som många ridhästars kroppar inte görs när de börjar belastas först som treåringar, när de rids in på en gång. Det är bra för hästens kropp att ha en lagom belastning under unghäståren.
Det är i och för sig en helt annan sak, men jag håller med dig. Det är ju givetvis inte alls bra om man vill ha en hållbar stark häst med ett långt liv. Det är troligtvis (min gissning) inte speciellt vanligt. Jag känner ingen som gör så bland de som har unga ridhästar/ponnyer. Tycker det är självklart att de ska förberedas fysiskt.

Funderar lite på oss människor endel tränar på gym 1-2 gånger i veckan ?

Elitgymnasterna tränar väll mer varje dag ....Men är allas hästa Elit eller hobby ??
De allra flesta människor rör på sig mera än enbart vid träningen. Om de tränar 2 dagar i veckan och sen sitter stilla vid TVn resten av tiden då är det nog inte speciellt hälsosamt för dem heller. Jag skulle inte må bra själv av det i alla fall.
Undrar om det gör så mycket om man bara rider 2 dagar i veckan igentligen
?
Det beror ju på HUR man rider.

Vila efter ett intensivare jobb är inte alls fel. Varannandagsträning där man växlar mellan låg oc högintensivt är det bästa vid uppbyggnad tex, men vila 5 dagar och intensivt pass på helgerna, det är en annan sak. Hästen tappar kondition, blir tjock och det kan inte vara bra för leder, skelett, senor osv. Om man tränar intensivare på helgen och tränar lugnare under veckorna blir det en helt annan sak. Då får hästen röra på sig. Att stå på stall stilla i en box 18 timmar om dygnet och stå stilla i en lerig hage 6 timmar det kan aldrig vara bra för en häst.

Det är i och för sig en helt annan sak, men jag håller med dig. Det är ju givetvis inte alls bra om man vill ha en hållbar stark häst med ett långt liv. Det är troligtvis (min gissning) inte speciellt vanligt. Jag känner ingen som gör så bland de som har unga ridhästar/ponnyer. Tycker det är självklart att de ska förberedas fysiskt.

Jo, nej som du beskriver är absolut inte bra för hästen. I så fall ska de ju röra sig lågintensivt under veckorna. (Sedan att jag inte förstår att vissa skaffar häst om de inte tycker att det är roligt mer än två dagar i veckan halva året, det är väldigt OT här, annars en intressant diskussion.)

Nej, förlåt, jag skulle ha skrivit OT före det, men glömde bort det. :)

Fast om en människa ger sig ut och springer 2 timmar 2 ggr i veckan och inte motionerar alls resten av veckan, så är risken stor att människan förstör sina ben också.
Exv benhinneinflamation vid liknande överansträngning är väl inte så ovanligt.

Och människan kan alltid sätta stopp om man känner att man får problem, hästen fortsätter om man ber den.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
931
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 496
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 478
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka