Sv: Hjälp! Hur förklarar man? (kontinuitet i träning för hästens skull)
Vila efter ett intensivare jobb är inte alls fel. Varannandagsträning där man växlar mellan låg oc högintensivt är det bästa vid uppbyggnad tex, men vila 5 dagar och intensivt pass på helgerna, det är en annan sak. Hästen tappar kondition, blir tjock och det kan inte vara bra för leder, skelett, senor osv. Om man tränar intensivare på helgen och tränar lugnare under veckorna blir det en helt annan sak. Då får hästen röra på sig. Att stå på stall stilla i en box 18 timmar om dygnet och stå stilla i en lerig hage 6 timmar det kan aldrig vara bra för en häst.De flesta travhästar körs också flera gånger i veckan. Dock har de ofta ett annat träningsupplägg, men där ingår för det mesta intensiv som lågintensiv träning. Vad är det för fel att låta hästen vila efter att den genomfört ett jobb?
Det är i och för sig en helt annan sak, men jag håller med dig. Det är ju givetvis inte alls bra om man vill ha en hållbar stark häst med ett långt liv. Det är troligtvis (min gissning) inte speciellt vanligt. Jag känner ingen som gör så bland de som har unga ridhästar/ponnyer. Tycker det är självklart att de ska förberedas fysiskt.Då är det betydligt värre att inte förbereda hästens kropp för fysisk belastning, som många ridhästars kroppar inte görs när de börjar belastas först som treåringar, när de rids in på en gång. Det är bra för hästens kropp att ha en lagom belastning under unghäståren.